måndag 30 september 2013

Nexus880

Nexus880 Olesnyeautobil. Jens Ole skickade över bilden.
Häromveckan körde jag omkring på landet (här) och hittade helt plötsligt en vacker segelbåt. Lite bedagad och med tydliga tecken på att inte ha varit i sjön på några år. Om du läste kommentarerna så vet du att jag efter tips från Bosse (som seglar RJS) lyckades spåra både båtens historia och Jens Ole, som ritat den och som tillsammans med sin far byggde båten alldeles före millenieskiftet. Ringde Jens Ole och fick båtens historia berättad för mig. Javisst - det är en riktigt DH-optimerad design. Inte superlätt ("det är sällan man får ordentlig utdelning på det") med vassa smala linjer. Båten mäter DH TCC 1,153, vilket skulle motsvara ca SRS 1,16. Men i LYS blev mättalet högre vilket ändå inte hindrade att det blev några riktigt framgångsrika år även på svenska sidan, framför allt på Ven Runt från Råå. Första start 2000 med LYS 1,19, vann totalt med 20 minuter före nästa båt. Startade också 2001 men fullföljde inte. 2002 åter en totalseger, den här gången 1 minut före Mattias Allroth i Express. 2003 klasseger och totaltvå, 25 sek efter Jonas Bengtsson i Express. 6te plats 2004, nu med LYS 1,20. Vinner åter klassen 2005 och tvåa totalt en knapp minut efter Kjell Widmark i Express (SWE 1120, dvs Collis gamla båt). 8de plats 2006.
Sen blev det inte seglat så mycket mer. Flyttade till Sverige och tog med båten som sedan dess stått på land. Har nu fått plats i Höganäs hamn, förhoppningsvis möter vi Olesnyeautobil på kappseglingsbanan nästa år.

söndag 29 september 2013

Byxelkroken - rapport från RJS och Bosse Fransson

Här kommer en rapport från Byxelkroken:
 
Har nu repat mig efter helgens seglats som var rätt krävande. Seglade shorthanded med äldsta dottern och det är ju lite speciellt då man ska ta ner en spinnare själv i 10 sekundmeter, man skulle haft ett par nävar till. Jag har valt en segelsättning som jag funderar på att revidera till nästa år. Jag har nu mätt in båten med fock och code0 och spinnare. Tanken är att kunna köra code i lättvind även på kryssen och till halvvind. Jag har samma fall och gajar som till spinnaren så jag måste koppla om allt. Sittbrunnen är för liten för att ha mer linor.

Erfarenheten jag gjort är att en code0 är ett fantastiskt semestersegel, det sitter på rulle framför focken och man rullar bekvämt ut det och det funkar hyfsat på alla bogar, kryssar man eller det blåser i så är det focken som gäller. Vid kappsegling så blir det för bökigt, bättre då att ha en genua. Ger bättre fart på kryssen vilket i mitt fall är starkt bidragande till höjdtagning. Öppnar det upp lite så blir det kanske lite mindre driv än code0 men man kan sätta spinnare direkt. Ska kolla vad srs blir med 20 kvm genua.

Byxelkroken gick bra, vi kom på 27 plats. Känns som att vi seglar med en för oss ny båt, tar lång tid att hitta rätt. Har inte en chans på kryss i lättvind, jämför med Expresser och Nf som var i min startgrupp. Undanvind går båten riktigt bra, särskilt om det blåser lite mer. Tappade mycket på båthantering. Schabblade med sättningar, nedtagningar, mycket beroende på att jag envisades att köra code0. Säkert 10 minuter. Två i båten och ingen på railen gör skillnad, men det är kul, riktigt skoj.

Snart upptagning och ska ta hem båten. Inga stora projekt men det finns mycket finputs. Tura ut köl och roderavslut, tänkte göra det så vasst som möjligt. Har ett par surfingfenor som jag funderar på att sätt på kölen. Ev sälja elsnurran och få bort 100 kilo, ta bort skäddan och få det slätt mellan roder och köl.

Nytt projekt? Om jag ska ge mig på ett nytt projekt ska det vara något radikalt, något annorlunda. Långt, smalt, lätt, uldb, djupt, snabbt, lätthanterligt.

Komfort? Njae man kan inte få allt.
 
Bosse

måndag 23 september 2013

Out of focus?

Hoppas på så många race som möjligt. Inte för att jag önskar att Oracle ska vinna, utan helt enkelt för att AC34 finalseglingarna har allt! Några bilder från ETNZ.



torsdag 19 september 2013

En vacker video

Det här är nog så långt från mitt sätt att segla man kan komma.Men min hustru gillade videon och det framstår onekligen som riktigt lyxigt. Motorbåt med hjälpsegel?
Njut av vackra vyer, oljiga vattenytor och att glida fram i ett sensommarfuktigt medelhavsklimat.

onsdag 18 september 2013

Trasig autopilot

Styrarmen till min Raymarine SPX5GP autopilot gick sönder under hemseglingen från Helsingborg efter 2manna seglingen Hbg - Gilleleje 7/8 sept. Det var ganska stökigt i vågskvalpet utanför hamnen när jag lämnade Helsingborg, motorarmen var ännu inte monterad, den gled ner från toften och slog i durken. Och var i två bitar. Småhjulen till planetväxeln och en O-ring flög ur. Det är lite märkligt hur man uppfattar styrkan hos en pryl. Den runda styrarmen som kopplas till rorkulten ser väldigt stark ut. Svarteloxerad Al och ljudet eller snarare klangen när den kommer emot något lockar mig att tro att det är en robust pryl. Men de två Al-rören är ihopskruvade med en riktigt klen invändig plastmuff som sprack hur lätt som helst.
Den inre motordelen t.h. Den trapetsgängade delen med sitt skyddande Al-hölje t.v. Plus fyra planethjul och en O-ring.
Nu har jag skickat alla delarna till AB RamNav i Göteborg. Med förhoppningen att dom ska kunna fixa den. Man behöver ett speciellt verktyg för både demontering och montering och utan det vill jag inte pilla med reparationen själv. Jag köpte Autopiloten begagnad så ingen garanti finns kvar.

tisdag 17 september 2013

Vad man hittar på skånska landsbygden

Var ute och körde på landsbygden på öster i Höganäs. På en tomt vid en liten väg står en segelbåt bland uppväxande granar. Nån som vet vad det är för båt?
Nånstans mellan Mjöhult och Ingelsträde. 90-talsroder. Inget mantåg på danskt maner.
Skrovet ser riktigt fint ut, spår av avrivna stripes, sprucket roder, lite sprucken förstäv. Racingsittbrunn, uppskattningsvis 20 år gamla Bartonblock och rostfria Andersenvinschar. Inget Harken alls!

På akterspegeln står det Helsingör.
Köl och ruff minner om halvtonnare och tidigt 90-tal. Fast det stämmer ändå inte, 90-talet var ju den elliptiska kölens glansperiod.

Skrovet har tydliga drag av Mumm30 (som numera heter Farr30). Men fel lut på förstäven och aktern är för fyllig.
Riktigt smal i vattenlinjen. Om jag får gissa är det en Tony Castrobåt.
 Kör vidare och gör nya fynd.


Spår av fiskeflottan från Skälderviken

söndag 15 september 2013

Oljigt vatten, en tur till Hornbeck och sista sommardagen

Hösten kommer på söndag (dvs idag) har varit väderprognosmantrat den senaste veckan. Jag kan bara bekräfta att det stämmer, idag är det svalt och regnigt. Trägårdsmöblerna har åkt in men Express-storen över altanen får vara kvar ett tag till.
Den sista sommardagen, dvs igår tog vi en tur till Hornbeck, tvärs över sundet rakt igenom den värsta strömmen.
C och V, två filosoferande tonåringar. Motor genom det blanka strömbältet mitt i sundet.
I Hornbecks hamn luktar det som det ska i tångrikt stillastående vatten på sensommaren, riktigt avloppsaktigt alltså. Det bubblar ordentligt i hamninloppet, jäsningsprocessen på botten går på högvarv. Men väl inne i hamnen är det OK. Vi är knappast ensamma att ta en tur till Danmark. Matsäck, upp till bankomaten och sen blir det Havneis, dvs 2 kulor, mjukglass och flödeboll. I hamninloppet möttes vi av ett plakat: Hamnavgift 60 DKK för upp till 5 timmars liggtid. Jag brukar inte smita från hamnavgifter (numera), men tyckte väl att den avgiften skulle dom få jobba för. Ingen hamnfogde dök upp.
Medström upp till 1½ knop och slör/halvvind hem till Höganäs.

Riktigt vackra bilder på oljigt sensommarvatten hittar du (här).