torsdag 4 juli 2019

Vad ska jag hitta på nu då?


Bilden är tagen utanför Grebbestad när Piano seglar mot målet i Smögen efter att ha rundat Trestenarna i Oslofjordens mynning. Tror det är Panteniusbåten som är ute och fotar. Bilden ser fräsig ut, det går nästan fort, vi var trötta och orkade inte trimma lika aktivt som första dan när vi seglade ut ur Hakefjorden.


Den här bilden är från målgången. Ser också fräsig ut men avslöjar ännu mer hur illa trimmat vi seglade dom avslutande timmarna när vinden ökade till 12/13 m/s.

Lite självrannsakan:

Inte tagit hem i häckstaget,
Inte flyttat ut fockskotpunkten på yttre skenan,
Inte flyttat bak fockskotpunkten, dvs
För lite twist i focken,
Bukigt storsegel pga för dåligt sträckt bomlik.

Vi kunde seglat en halv knop snabbare. Det hade inte inneburit bättre placering, avståndet till den totala pallen var för stort. Men varför gjorde vi såna missar?

Framför allt var vi trötta, Roffe berättade efteråt att han under natten och andra dan seglade båten med samma känsla som sina egna båtar (han har 5 st varav en A22, träpianot, neppare, allmogebåt och en 13 m stålbåt, som mest är ett övernattningsställe i Nynäshamn). Dom tre racingbåtarna dvs A22, Träpianot och Neppare har han trimmat så att roderkänslan är så som han tycker är rätt, mindre tryck i rodret än mitt Piano. När han nu seglar min båt med lägre rodertryck än båten är trimmad för hamnar vi för högt i vind. Vi seglade för högt när hårdvind och vågor kom.

Häckstag och fockskotpunkter borde jag ha fixat, men vi hade lite problem med ansvarsfördelningen ombord.

Reva storen gör jag inte ofta och det fungerade helt enkelt inte som det skulle. Ska be Henrik (segelmakaren) flytta en travare. Sen måste jag bestämma mig om jag ska satsa på revlina eller krokar i halshornet. Jag har tidigare valt bort krokar för att slippa gå upp på däck vid revning. Startade en facebooktråd om detta på no-crewgruppen och fick flera bra tips. Krokar, dra revlinan runt masten flytta in revöglan i seglet (skapa cut back) tex. Ska prova mig fram.

Jimmy Hellberg kommenterade bilderna med att Piano måste ha en växel till. Dvs effektiva segel även över 8/9 m/s. Det hänger ihop med flera av punkterna ovan men också att ha ett mindre försegel speciellt för hårdvind. Han föreslår en J3.5 i laminat med två genomgående lattor. Jag har en hårdvindsfock, HWJ i dacron utan lattor. 18 kvm (stora focken är 24 kvm) och uppfyller storlekskravet för HWJ i OSR 4.26. Men här har jag hamnat i bryderi, UK anger i sin reklam för HWJ att visserligen rekommenderar OSR att kevlar eller kolfiber inte ska användas och att seglet ska vara utan lattor. Men det är ju bara en rekommendation och den UK HWJ jag sett i sommar är tiilverkad i Technora (kevlarförstärkt laminat) med två lattor. Jag hittar ingenstans skrivningen att angivet material och inga lattor bara är en rekommendation. Bra om du läser igenom OSR 4.26 noga innan du kommenterar detta. Ingenstans ser jag att det frånsett färg är olika krav på HWJ och Trysail (dom riktigt små slipsarna att ta till i riktig storm).

Nog har jag mycket att pyssla med framöver!



4 kommentarer:

  1. Hei ANders. Frøkna har greid med code 0 5,7 knops i 5.5 knops vind.

    SvaraRadera
  2. Hej Anders ;-) till ngt helt annat, vad har du på mantåget för om masten, pvc rör??
    Hälsn. Rolf L

    SvaraRadera
  3. På Piano har jag monterat 25 mm poltruderade glasfiberrör från Carbix. Men sommaren har visat att poltruderade (alla fibrer i samma riktning) inte är ett bra alternativ. Rören spricker i ändarna när dom belastas. Jag har fixat detta genom att linda kol/epoxy runt ändarna. I ändarna på varje rörbit sitter svarvade delrinhylsor.
    Det är mycket bättre med lindade kolfiberrör, men dyrt. Mycket billigare och funkar lika bra är elinstallationsrör, både raka VP rör och flexrör funkar. Rören rullar inte, seglet glider över hur fint som helst ändå. Delrinhylsorna behövs inte heller.

    SvaraRadera
  4. Hej Anders, hoppas allt är ok, hade gärna sett mej omseglad på bohusracet -2023, Du var anmäld, take care /)/)/)

    SvaraRadera