torsdag 18 juli 2019

Kan Piano segla fortare än vinden?

Svaret på den enkla frågan är att hittills har jag inte lyckats. Men nästan, seglade 5,5 knop (2,7 m/s) i 3,2 m/s vind när jag seglade hem från Bohuslän häromdan. Efter natthamn i Glommen gick jag för motor på blankvatten tills vinden, helt enligt prognosen började komma från väst. Hissade stora spinnakern och fick igång Piano riktigt fint. Tog flera videofilmer och klippte ihop.

Inga ambitioner att skapa en aktionfilm, visar istället långa sekvenser så att du ska hinna uppfatta alla detaljer.




Med hjälp av data som visas i displayerna ger en vektorberäkning att sann vindhastighet är 3,2 m/s med TWA 106 grader. Nästan alldeles platt vatten och stabil vind som sakta bygger upp, det var riktigt läckert att trimma igång båten. Autopiloten fick ta över när Piano kommit igång.


TW: sann vind
AW: relativ vind

2 kommentarer:

  1. Hej Anders,

    Du seglade väl fortare än vinden på F2H i helgen. Ni var långt framme, imponerande. Blir det en race-rapport?

    Leif

    SvaraRadera
  2. Hej Anders!
    Snubblade på din trevliga blogg och kikade med stort intresse på dina mastreparationer. Jag har tyvärr upptäckt en spricka i min mast (tvärgående, strax ovanför däck, Seldenmast, 41 fotare) och söker nu lösning. Hittills klen respons från riggverkstaden. Jag går rakt på sak och undrar; är intresserad av att genomföra reparation, självklart får du betalt?
    Vänliga hälsningar,
    Niklas

    SvaraRadera