onsdag 3 juli 2019

Seapilot 2Star 2019


Fortsätter skriva på den nästan utdöda bloggen! Skriver det här inlägget måndag kväll när det fortfarande blåser mycket i Kungshamn. Har länge varit i valet och kvalet om jag har något mer att förmedla. Men åtminstone två intressanta race har Piano hunnit med i år och jag får påstötningar om att fortsätta. Vi vann ju S2S totalt och kom 4:a på Bohusracet, 2:a i klass tre efter totalsegraren Calypso. Piano har också seglat Lomma Trim Cup den 11/12te maj. Den perfekta säsongsupptakten där jag ofta seglat med Henrik Edman som rorsman. Henrik har gjort alla segel till Piano och Lommaseglingen blir en koll på att båt och segel är OK. Nytt för i år är en 60 kvm hårdvindsspinnaker jämfört med den största som är på 75 kvm. Kan användas för skärning i frisk bris och djup slör/plattläns i vindar minst upp till 15 m/s. Sällan har jag känt att båten är så komplett som i år. Men den villfarelsen visade sig inte stämma, den avslutande hårdvindskryssen under Bohusracet avslöjade flera brister. Mer om det i senare inlägg. Nu till S2S.


Det är 348 nm från Viken till Oxelösund, en transportsegling som brukar ta en vecka. Seglade upp Piano både 2016 och 2018. Direkt efter målgång och prisutdelning i Lomma (seglade i minsta klassen och kom 2:a efter Melges 20) seglade jag vidare, nådde Gislövs läge på söndagkvällen. Vindutsikterna var gynnsamma för att segla runt sydkusten just då. Nådde Simrishamn på måndagen, passerade Hanöbukten tisdag fm. Startade halv 4 i riktigt kallt väder, alla underställ plus fleecetröja plus sjöställ plus filt runt axlarna, lätt sträckbog direkt mot Utklippan. Lite motor ibland när vinden la sig. Passerade Utklippan vid lunchtid, gick nära Öland och seglade halvvind i skruven från land (lärt mig många nya begrepp efter 2 race med Roffe, skruv betyder ungefär vindvrid). Framme vid 8 på kvällen efter 16 timmar. Onsdag vidare mot Oskarshamn där jag lämnade båten en knapp vecka under uppsikt av hamnkaptenen.


Fortsatte mot Oxelösund, framme torsdag, Roffe kom på fredagen, tränade en sväng runt Vinterklasen på lördagen, proviantering och skepparmöte söndag kväll. Trodde väl att Piano skulle få pris för längsta transportsegling men icke. En Göteborgsbåt hade seglat 470 nm.

Seglar i startgrupp 2. Start 8:15. Väderprognosen var komplex minst sagt. Ett stiltjebälte, snurr alltså, skulle lägga sig ivägen oavsett vilken kant vi valde. Vände och vred på prognosen. Försökte lista ut vilken sida som var bäst och fastnade för vänsterkanten. Fortsätta ut i havet efter passage av Gustaf Dahlen alltså. Vi var 3 båtar som valde den sidan, Banner 28 Fröken Sommarsol, Dehler 29 Funny och vi. Vi visste att vinden skulle snurra några timmar (det blev 4) innan det skulle börja fylla från SV. Men vi skulle komma igenom snurren snabbare på vänsterkanten och det visade sig stämma. När majoriteten av båtarna låg stilla på högerkanten seglade vi över dom i sakta ökande vind för att möta SV. Också det stämde. Men vi var trötta när vi närmade oss Visby, var nära att missa rundningsbojen innan målgång. Tappade 4 minuter på den missen och därmed etappvinsten. Funny hade legat kvar på vänsterkanten och fick lyft när dom kom nära Gotland och dom tog etappen. Med 4 minuter. I mål lite före 4 på morgonen, starten mot Oskarshamn flyttades fram 2 timmar för att alla skulle hinna sova lite.

Tisdagen innebar öppen sträckbog mot Ölands norra och därifrån kryss hela vägen runt Blå Jungfrun in till Oskarshamn. Vi tappade dom 10 minuter vi hade tillgodo på Mithril som i den lätta vinden och kryss hade sitt favoritföre. Vid låg precis bakom X332 Lady X vid Ölands norr men sen gick hon ifrån ca 10 min in till Oskarshamn. Piano trivdes inte riktigt bra i den skvalpiga sjön, det blev många stopp. Mithril tog över ledningen och var ca 2 min före oss totalt efter 2ndra etappen, Piano tvåa ca 10 minuter före Funny och 21 min före Lady X.

Tredje dan, sista etappen tillbaka till Oxelösund. Började med en snabb spinnakerläns ut till Blå Jungfrun, blåste upp till 10/11 m/s i byarna. Vid rundningen ledde vi med ca en halv nm över Lady X och Eloge 38 Nirvana. Ett avstånd som vi sen ökade hela tiden. Halvvind i 7/8 m/s med jibtop, helt enkelt Pianos favoritföre. Vindprognosen var enkel att tolka. Gå nära skärgården, ute till havs skulle vinden lägga sig. Det blev precis så. Inledningsvis stod vinden fint för dom som seglade rakt mot Gustav Dahlen, vi seglade överbåge och hamnade tätt intill Kungsgrundet. Lady X och Nirvana följde oss i kölvattnet. Vid Häradsskär valde Lady X att gå ännu närmare land, vi fick en känning av svagare vind och korrigerade snabbt kursen för att hålla kvar trycket. Vinden vred med och upp med spinnakern. I mål 00:37, 7 min före den stora Nirvana Ice. Line honor och totalvinst. Mithril, som startade en halvtimme efter oss hade inte samma fina vind som vi ut till Blå Jungfrun, ett tag var vi tom 8 nm före i banan. Lady X blev tvåa totalt nästan en halvtimme efter på beräknad tid, Mithril 3:a 46 min efter. Funny blev fast i stiltje ute på havet och sjönk långt i resultatlistan. Bilden är en seapilot skärmdump jag fick via facebook när jag efterlyste bilder på Piano (spanar du noga hittar du Piano närmast Gustav Dahlen). Fick ingen enda närbild! Fotograferna hann väl inte ikapp?


Gotlands tidningar följde seglingen intensivt, speciellt när en Gotlänning var på väg att vinna (Roffe bor på Gotland sedan 13 år). I hastigheten blev också jag gotlänning. Bilden visar ett av uppslagen.


S2S banan är snäll, inga navigationssvårigheter alls. Inget behov av snabba beslut, allt går lugnt tillväga. En segling helt olik årets Bohusrace. Förstås jättekul att vinna. Att träffa alla Ostkustseglare. Att bada bastu och käka pyttipanna.

Roffe skulle starta Gullvivan från Getfoten samma morgon som vi gick i mål. Han fick åka bil upp, hann precis, seglade Gullvivan med sitt eget Piano, träpianot och blev trea totalt. Själv vände jag tillbaka söderut, seglade lite lugnare med mina bröder till Håskö, Västervik och Kalmar.


Därifrån ensam för motor över en helt speegelblank Hanöbukt. Tillbaka i Viken en vecka efter målgången i Oskarshamn. Hade anmält mig till Midsummer Solo Challenge, men stod över. Tog bilen upp till Marstrand för att träffa folk och för att hämta all kappseglingsutrustning som Lars Sjöström (Aplicator Group) hade kört ner med bil från Oxelösund. Piano är överlastad med både cruising och racingutrustning när jag seglar själv. Är vi fler ombord måste endera av detta ut. Söndag direkt efter midsommar seglade jag upp mot Uddevalla. Seglade och seglade. Fortsatt mest motorgång. Seglade iallafall ett tag utanför Falkenberg när autopiloten fick spader (rorkultsförlängaren hamnade i beknip), båten snurrade 360 grader och när jag tittade upp i riggen hade översta vådsömmen spruckit. Motorgång från Glommen till kräftorna och sen vidare till Nya Varvet där Lundh Sails fixade storen.


Nu ylar det i riggen, har ännu inte bestämt om fortsatta kappseglingsplaner i år. Ett ca 40 nm solorace i Öresund i början av augusti hade varit fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar