fredag 17 augusti 2018

Uppladdning inför RSC

RSC betyder Robline Solo Challenge, en segling jag i tisdags beslöt mig för att avstå ifrån. Men nu är jag här - på plats i Sandhamn. Startar i morgon kl 9:41, vindutsikterna säger 6 m/s ökande till 10 m/s på eftermiddagen. Vinden vrider från SV till SSV och ökar vid ett/två tiden.

Vi seglar banan för 8-10 m/s, start vid Skanskobben ungefär, ut runt Revengegrundet, vidare till Almagrundet. Därifrån ren kryss i - som sagt vridande vind - till Dämban. 12 NM kryss, blir först en dryg timme SB och sen en dryg timme BBs halsar. Rundar Dämban lite efter ett, sen 2 timmar plattläns i vind ökande till 10 m/s. Kan bli hårigt.
Har hängt på racingsegel, tänkte först låta dom vila, men kryss i vindar ca 7 m/s går definitivt bättre med framförallt den nya focken.

Tvättade botten i torsdags hos Brohäll på Bullandö Marina, lyft kostade 1150kr, tvätta fick jag göra själv med scotch-brightsvamp och vatten ur en spann. Det var en del havstulpaner under aktern och runt drevet. Hela jobbet tog mig en timme.
Bytte vindgivaren i masttoppen, den fick sig några törnar och bröts sönder efter närkontakt med mastkranen i samband med att jag flyttade ner infästningarna till toppvanten inför Kolfiberrodret.

Avfuktaren går vid min sida, i båten är varmt och torrt. Ute är det blött, regn alltså. Mentalt har jag redan startat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar