Epoxy tål inte UV-strålning. Den blir gulbrun och börjar krita. Jag inbillade mig att klarlack med UV-filter skulle skydda masten, det fördröjer nedbrytningsprocessen men stoppar den inte. Det krävs pigment för att skydda helt. Thomas W har berättat för mig att flygplan i kolfiber standardmässigt målas vita. JAS Gripen, som är byggd helt i kolfiber är diskret militäriskt gråmålad.
Delarna till Pianos kolmast låg obehandlade utan täckning ett år i trädgården. Det var verkligen inte bra. Reste masten första gången 2011 och den har alltså varit med 6 säsonger. Alltid noga polyuretanlackad efter varje modifiering. Men nu börjar den bli brun där epoxy är exponerad under klarlacken. Läste i Ijssel (Double Coat) reklamen att dom hade klarlack med dubbelt UV filter. Ringde Hedberg för att kolla om det kunde vara en bra produkt. Men icke. Kontaktade Thomas W som efter att ha rekat hos sina kontakter gav mig samma besked. Det finns ingen klarlack som ger tillräckligt bra skydd. Jag har hittat flera produktbeskrivningar för polyuretanklarlack som anger att den är lämplig som skydd för just epoxy. Men icke sa nicke. En sån produkt finns inte. Bita i det sura äpplet och måla masten svart.
Några timmar efter målning, daggen håller just på att falla. Under däck behåller jag klarlack, dit når ingen UV strålning. |
Frågan är nu vilken färg spridarna ska ha. Vita? Eller knallröda? Det fixar jag till vintern.
Varför svart?
SvaraRaderaFörst köpte jag en burk sobert grå färg, men drömde på natten att grå mast och svarteloxerad likränna skulle innebära många bryggfrågor. Så jag fega ur och bytte burken. Svart är liksom kolfibermast. Jag minns en bild på BLUR där en A22:a hade svart mast. Förstås kom frågan om det var tillåtet med kolmast. Men det visade sig vara en målad Al-mast. Jag kanske skulle valt silvermetallic, då hade bryggfrågorna blivit riktigt intressanta!
SvaraRaderaDär håller jag med, silvermetallic hade varit coolast med allt bryggsnack och fuskteorier.
SvaraRadera