söndag 28 maj 2017

Sommaren har kommit

En kall vår (då jag inte led så mycket av vädret eftersom det inte var mycket jag kunde göra) har blivit härligt sommarväder. Vi sitter ute på trampen, dricker Pernod och njuter, tom i skuggan är det härligt. Vi känner oss lite franska.

Piano står kvar på land, förhoppningsvis sjösättning om två veckor. Alla fina planer inför sommaren fick ett abrupt slut den 20de mars. Dan innan fick jag svårt att andas, luften räckte bara inte till. Tog bussen in till akuten på måndag morgon och blev omedelbart inlagd. En vecka senare bypassopererad, 4 nya försörjningar till hjärtat kopplades in. Tar lång tid att återhämta sig när man legat i hjärtlungmaskin en timme. I morgon är det 9 veckor sedan. Alla jag pratar med säger att man kommer tillbaka tom starkare än man var innan. Så har det inte känts förrän i torsdags, äntligen börjar jag orka. Ett pass på Friskis o Svettis i morse visade att jag har ungefär samma arbetskapacitet som förra sommaren och då gick det bra att transportsolosegla och kappsegla med Bosse Bergqvist. Lovande alltså!

Dom senaste veckorna har jag jobbat med förskeppet, du kanske minns att Piano har modifierade linjer från fören till ungefär 2½ meter bakåt. Hansson 31 har ju ärvt skrovet från Dominant 95, Gösta Edvardssons konstruktion från 1978. När Erik Hansson tog fram båten för drygt 15 år sen förlängdes skrovet både fram och bak. Förstäven vinklades ner och skrovet fick extremt konkava linjer fram. Aktern förlängdes på ett mer naturligt sätt genom att akterspegeln flyttades bakåt.

Jag hade länge retat mig på det ineffektiva(?) konkava förskeppet och vid jultid 2015 gjorde jag slag i saken. Slipade rent och limmade på divinycell, formade och la på glasfibermatta. Max påbyggnad blev 4,5 cm på varje sida. Slutspacklingen förra året blev inte hundra, dessutom gjordes den med polyesterspackel som sög vatten. Vid upptagningen i september 2016 var ytan småknottrig. Dessutom ganska bucklig. Började epoxyspackla i slutet av september förra året. Spacklingsprojektet har fått vila sen kylan kom, vi fortsatte när det började bli varmt för en månad sen
.
Långklotsslipning med Abranet 80 (köper 115 mm breda rullar), använder ca 90 cm långa 115 mm breda klotsar i 4 mm plywood och slipar diagonalt över ytan, byter ibland till 8 mm klotsar som inte alls böjs lika lätt och slipar längs med. Slipar vått, avverkar betydligt fortare än torrslipning. Sätter fast slipväven på klotsarna med fästklammer.

Det har blivit ganska bra, får ta det sista i höst.

Bilderna visar ytor med blåaktig ton (Biltema epoxy filler) och gulaktig ton (Ijjsel Variopox Finishing filler). Båda är mycket lätta att applicera om det är 20 grader varmt. Biltemas epoxy filler något lättare att slipa, efter flera månaders genomhärdning är den sprödare. Finspacklingen gör jag med Variopox.
Blåaktig Biltema epoxy filler akterut, den gulaktiga tonen visar spackling
med Variopox. Fläcken lite till höger om mitten i bilden visar genomslipning
ner till förra årets polyesterspackling.
Grundmålat med Biltema epoxy primer. Behövs 4/5 lager för att bli tätt,
byter till Ijjsel HBcoating när Biltemaburken tar slut. Jag har hopplöst
för många färgburkar stående.
 Imorgon startar Seapilot 2Star från Oxelösund. En av flera seglingar Piano var anmäld till i år. Antalet småbåtar har minskat i S2S. Med det nya shorthanded mättalet 0,989 hade vi hamnat bland dom minsta båtarna i klass 2 istället för att som 2016 vara nästan störst i klassen. Precis dom båtar som vi vill segla mot är nerflyttade från klass 3 till klass 2, dvs X99, X332 och Mithril. Förra året lyckades vi segla snabbare än alla X99:or och X332:or och var 7 min långsammare än Mithril runt hela S2S banan (seglade tider alltså). Nu drar jag inte för stora växlar på detta, vi hade stor fördel av att starta tidigare både första och tredje dan. Båt mot båt segling - precis som Bohusracet - är bra mycket läckrare än att räkna avstånd och rundningstider mha AIS. Trackern hade vi inte tillgång till pga dålig mobiltäckning. I samma klass seglar nu också Seascape27 Hammerscape och Pacer 27 Sport Applicator Group. Båtar som är omöjliga att slå när dom seglar i sin sweet spot.

Kommer att följa seglingen från soffan, med iPad i knät, precis som alla åren innan jag själv började segla S2S. Väderutsikterna visar undanvind till Visby, sträckbog/kryss ner till Oskarshamn och kryss tillbaka. Om jag fattar färgkoderna på vindkartorna rätt så handlar det om 4 - 6 m/s. Kan ta riktigt lång tid tillbaka från Oskarshamn till Oxelösund. Hade Piano haft någon chans? Jag tror genuabåtarna, dvs X99, X332 och Mithril hade blivit riktigt svåra. Spinnakerbogen ner till Visby hade kanske gått bra, likaså sträckbog över till Västervik med jibtop, men lätt kryss tillbaka hela vägen hade blivit en pärs. Vill gärna ha 7+ m/s när det är kryss.

2 kommentarer:

  1. Skönt att det går åt rätt håll med återhämtningen (och spacklingen :D )!!
    Följer oxå från kontorsstolen!

    SvaraRadera