måndag 29 maj 2017

Målgång Visby

Facil 35 Hambo var först i mål. Elan 360 Yolo leder klass 2 och totalt. Yolo seglade på 10 timmar, 2 timmar långsammare än klass 2 förra året. Men det blåste mindre i år. Båtarna fyller på den inre bassängen i Visby hamn.
Hambos målgång, skärmdump från Seapilot. Vindpilarna är
Balticgribfil från Weatherpal uppdaterad kl 14:00, framräknad
till 19:55.
Vinden försvann för dom stora båtarna. En klass 3 båt - J/105 Joan - tog sig in på tredje plats, i övrigt är det klass 2 och klass 1 båtar i topp. När jag skriver detta 50 min efter första målgången har ännu ingen båt från andra klasser gått i mål. Riktig pyspunka för dom större båtarna alltså.
Visby inre hamnbassäng, Linjett 33 Allwina på väg in.
Två sportbåtar har kommit in. Pacer 27 Aplicator Group som ligger två totalt och i klass 2. Seascape 27 Hammerscape dök så småningom upp också på tracker och AIS. Hamnade på plats 21.

Piano One Off stannade helt plötsligt på em, vet inte exakt hur dags, jag hade inte sinnesnärvaro att titta på klockan. Kollade deras spår från trackern:
Med lite skarpa ögon kan du se deras vita spår. Dom vänder,
driver med vinden och återtar sedan en vinglig SSO kurs mot Visby.
Via facebook fick jag ett meddelande från Jimmy på PAC-MAN att andra båtar hade varit i kontakt med Piano One Off och fått besked att allt var OK. Dom går nu för motor mot Visby, en ganska vinglig färd enligt spåret, verkar som roderhaveri. Svårt att styra med utombordare (ännu svårare med inombordare).
Piano One Off stävar SSO för motor, bild från Jimmy på PAC-MAN
Imorgon vänder vinden. När jag skriver detta ligger bästa klass 4 båt på 29de plats, bästa klass 5 båt på 22dra, bästa klass 6 båt på 62dra och bästa klass 7 båt på 64de plats. Det blir stora tidsskillnader. För dom stora båtarnas skull får jag väl hoppas att vinden kommer sent i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar