Z31 formarna står i Belgrad och väntar på att Narvalboats nya hall ska bli klar och Piano står i tryggt förvar inomhus. Jag har klippt ur ett mail till Dan E för några dagar sen:
Det regnar förskräckligt i Serbien, svårt att gjuta betongplattan där hallen ska stå! Jag har inte haft kontakt med dom på snart 4 veckor, jag hoppas att det trots allt går framåt. Räknar med att kanske åka ner i mitten/slutet av november. Har en lång lista med grejer jag ska ta med:
- glasfiber 0/90 600 g, har köpt 30 kg = 45 meter
- läcktestprovare har köpt från Carbix
- transparent slang för vackuum och vinylestertillförsel Biltema
- peelply hade jag hemma
- release film hade jag hemma
- vakuum bag hade jag hemma
- distributionsnät köpt från Carbix
- Vakuummeter (manometer för vakuum) köpt från Carbix
Tar med mig allt detta på flyget, varje kolli får väga max 32 kg, ingen storleksbegränsning. Får betala 10% tull och 20% moms vid införsel.
Har gjort 3-punkt och 4-punkts böjprov av laminat från senaste besöket. Först 3 punkts böj på LTH. Skickade också tre provlaminat för 4 punkts böj till Ad Manus i Billdal. Det ser bra ut, laminaten får goda vitsord från dom som inspekterat och provat.
Vi går tillbaka till en mera basic metod för vakuuminjiceringen. Det finns väldigt finurliga system men dom kostar mycket. Vi har bestämt oss för att först o främst klara av det tekniska genom att styra processen manuellt, när en sektion är injicerad, så stänger vi den genom att klampa slangen. Jag ska försöka hitta nåt ställe där jag kan göra studiebesök. DIAB har gett mig mycket värdefull information.
Nästa gång ska vi göra mer lamineringar för att kunna prova 6 mm enkellaminat (relingen), 15 + 15 mm homogent laminat (kölplattan) och 3 mm laminat för tryckprov. Plus lära oss läcktest systemet. Det är en ultraljudsdetektor, som omvandlar höga frekvenser (som skapas när luft tränger igenom smala spalter) till nåt vi kan höra och dessutom presenteras det visuellt mha LED lampor. Vi har provat med stetoskop, men det hjälper i alla fall inte mig eftersom frekvensen är hopplöst hög. Det var några år sen jag hörde syrsor.
Har bestämt mig för att göra första kölen i glasfiber, djupgående sannolikt 2,0 m (om djupgåendet blir större kan jag inte ha båten i Viken). Fenan väger 100 kg om den görs massiv. I två halvor, fräser ur spår för gängade stänger med krok som skruvas mot bulben och håller kvar kölen i båten.Ska komma på någon smart upphängning som kan fjädra lite så att inte trumman bryts sönder om jag går på grund.
Jag såg en osannolikt vacker bulb på Facebook, till båten M.A.T 10.80, kontaktade Bosse Fransson som konstaterade att så ser ju hans plugg till 750 kg bulb ut. Så det senaste kölbudet är en 400 mm hög trumma invändigt där kölen skjuts in. Då blir det också lätt att serva kölen och ändra. Jag ser den här kölvarianten som en ren prototyp, men om den funkar så kanske vi kan få lite ekonomi vid tillverkning i Serbien. Handuppläggning och vakuumbagging, plan- och spårfräsning av mittplanet och limning.
Har börjat dra i riggen, rullfock utan foil, facnortrumma, 120 % fock utan lattor (kräver bomerangspridare), flytta bak masten 400 mm, PBO trådar eller motsvarande i stående rigg, topphissad gennaker.
Rodererfarenheten när jag väl bytte roder i somras var nästan bara positiv. Har skickat upp Pianorodret till Bosse, han ska lägga på lite spackel och fräsa en NACA 0012 profil hela vägen. Det var Pelle Lindell som ledde mig på rätt spår. Den nedre roderhalvan var ju spetsigare framtill och det märktes tydligt att - när det kom en by som innebar att båten la sig och som gav mer eller mindre tvärströmning på rodret - strömningen släppte. Den nya profilen är lite rundare och klarar därmed större anfallsvinkel utan att stalla.
Jag hoppas få hit en Z31 på senvåren, satsar helt på kappsegling med Piano nästa år. Tog upp Piano för en dryg vecka sedan, hon står nu inomhus på tork. Hos Dragan i Höganäs. Han ska göra hela servicen på båten inklusive bättringar på reling och i förstäv. Bottenfärgen ska sprutas på precis som han gjorde inför den gångna säsongen.
Kul läsning!
SvaraRaderaTycker att du verkar å rätt väg med kölen även om jag hellre vill ha en L-köl pga allt mer skräp som finns i sjön...
Hej Anders,
SvaraRaderaP-O Lindahl har en MAT 10.8 som ligger i Helsinborg om du vill titta närmare på bulben. Gällande kölblad i glasfiber har jag en cross-section på kölbladet till T24 liggande om du vill se hur vi gjorde det. Det skall bli kul att se både lillZ och storZ i sundet framöver...