torsdag 23 juli 2015

Reparera spinnakerbom

Anders N ringde från Malmö, det hade hänt en olycka med spinnakerbommen. Inte helt ovanligt när man har har ficka för spinnakerbommen hängande på storbommen. Spinnakerbommen hamnar halvvägs ute utan att nån uppmärksammar det, vid hemskotning av storen fastnar den och böjs eller spricker på mitten. Hände mig när jag seglade Express.

Ett kolfiberrör är dyrt, jag åtog mig att skarva ihop det spräckta röret. Det var spräckt tvärs av men hängde fortfarande ihop i några fibrer.

Började med att epoxylimma ihop brottytorna mot varandra. Uppriktningen blev enkel eftersom det det bara var några få urflisningar. Spacklade igen dom som fanns med epoxyspackel, använder helst NM 206 lätt från Nils Malmgren. Lättarbetat, lättslipat, lätt att blanda. Inte särskilt hållfast, men här var syftet att få en slät yta för fortsatt laminering.

Gul Precision tejp från 3M, limmad, spacklad, slipad klar för laminering
 Köpte 170 mm kolfiberstrumpa plus en sats Nils Malmgren lamineringsepoxy 275 från Carbix. Jag ringer, grejerna kommer nästa förmiddag!
Ca 1 dm strumpa, förseglad med tejp för att den ska hålla ihop.
Plus epoxy, ganska grova trådar i strumpan. 
Första lamineringen lindade jag från ena änden till den andra. Sen fram med varmluftspistolen, epoxy rinner som vatten när det blir varmt och säkerställer vätning till fibrer och underlag.
Ytterligare ett lager strumpa. Den här gången behöll jag strumpförseglingen i strumpans båda ändar, strök epoxy och lindade i mitten runtom, tog bort tejpförseglingen i ändarna, strök epoxy och lindade resten. Hårt, många varv.
Två lager på plats, slipat klart för sista lagret.
Förseglad strumpa innan den förs över skarven.
Lindat sista lagret
Skarven slipad och med två lager polyuretanlack som UV skydd.
Körde ner spinnakerbommen till Lomma, där Anders hämtade.
Anders N visade dom nya Seldenbeslagen han köpt till spinnakerbommen, ser i princip ut som Forespars beslag, men verkar mer hållfasta. På Piano har jag hunnit köra sönder två Forespar, ska prova Seldens nästa gång.

En liten anmärkning. I mina blogginlägg skriver jag ofta precis vilka material jag använder och var jag har köpt dom. Någon kan kanske uppfatta detta som reklam, men oavsett vad, så har jag ingen som helst ekonomisk nytta av detta. Min ambition är att visa var vem som helst kan hitta bra grejer för båtfix!

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt informationsrik blogg. Kul läsning. Håller med om att där finns ett klart upplysningsvärde i att berätta var materialet köps in. Jag ser det som positiv "reklam".

    SvaraRadera
  2. Hej Anders. Tak for endnu en nyttig artikel. Kan du kommentere lidt på den forventede styrke af samlingen i forhold til stagens profil generelt ? Umiddelbart synes jeg jo ikke at tre lag kulfiber giver meget tykkelse og dermed styrke.
    Vedr. Forespar beslagene er det vigtigt at øjet på masten er stort nok. Et standard Selden øje er ikke stort nok iflg. Forespars rekommendationer. Måske har det haft noget at sige i forhold til dine oplevelser med Forespar ?
    /SilverSurfer

    SvaraRadera
  3. Snyggt jobbat, jag har också en Seldenbom som gått av, men den blev i två bitar..
    En kompis i Västervik kollade med Marström, men dom tyckte att Seldens kolfiberbommar var dåligt gjorda så dom ville inte laga. Kanske skulle ha detta som vinterprojekt. Var köpte du strumpan? NM?
    Stefan K

    SvaraRadera
  4. @ Dehlerdoris: Köper kolfiberstrumpa från Carbix - carbix.se - där köper jag också NM produkter (till samma pris som från NM). Selden lindar med väldigt liten vinkel, då blir rörets hållfasthet låg när det gäller belastning från sidan, tex när bommen går emot förstaget. Men samtidigt väldigt styvt i förhållande till vikten när det gäller knäckning. Min spinnakerbom är lindad plus/minus 45 grader, det ger samma styvhet långs som tvärs. Reparationen var lätt att, men det tar lite tid att pilla med kolfiber.
    @Silversurfer: Tre lager av den grova kolfiberstrumpan ger ungefär samma tjocklek som röret hade från början. Styvhetsmässigt har reparationen nästan ingen påverkan alls på spinnakerbommen. Det gäller att reparationen ska klara böjpåkänningarna precis där röret hade spruckit plus att krafterna i röret ska föras ut i reparationsstrumpan och sen tillbaka till röret på ett bra sätt. Därför la jag på tre lager strumpa med succesivt större längd och slipade dessutom av ytterfibrena så att det yttersta lagret blev tunt mot ändarna.
    Orsaken till att Foresparbeslagen deformerades var att suggan (som håller ner spinnakerns lovartskot) imte satt ordentligt. Då lyfter bommen nästan rakt upp och det klarade inte beslaget i spinnbommen. Tack för informationen om Seldenbeslagen!

    SvaraRadera