onsdag 1 juli 2015

Bohusracet 2015

Det är onsdag när jag skriver detta. Bohusracet startade i fredags, för fem dagar sedan. Vi seglade drygt 31 timmar, mitt långsammaste Bohusrace. De två gånger jag seglat tidigare har innehållit varsin ordentlig spinnakerrepa i 9/10 m/s. Då går det fort, men den här gången fick vi kämpa mer för att hålla fart på båten.

Seglade med Fredrik precis som tidigare. Fredrik kom med bil från Helsingborg på torsdagen, vi tömde båten på alla cruisinggrejer och kopplade på till racingmod. Vi väntade lätt/mellanvind, sådär 5/6/7 m/s från V-SV.

Krysstart ungefär mitt på linjen, kom fint iväg. Segraren i klass 3, Dynamic 35 Alladin startade i lä och följde BB sidan mot bron. Dom var först under bron och sen drog dom bara iväg.

Vi hade vår vanliga fight med WASA360 Ruter Dam och flera X332:or. I Ljungskile såg vi fortfarande Alladin framför oss, men sen försvann dom. Vi hade medström ut helt enligt strömprognosen baserad på 8 dagar efter nymåne, försökte ligga kvar i strömfåran, Ruter Dam följde fastlandssidan och X332:orna hängde oss lite bakom, lite i lovart i huvudsakligen halvvind. Några osynkade val av sida vid Svanesund innebar att vi halkade efter några hundra meter och sen var det bara jaga som gällde.

Passerar Svanesund, bakom två Seascape 27. Suzzie tog bilden.
Öster om Brattön, tänk alla Tjörn Runt seglare som kan Hakefjorden utan och innan. Några båtar bakifrån valde Tjörnsidan av Brattön, däribland Saphire 27 Serafina. Älgön eller Åstol? Vi körde här väldigt konservativt, jag kan inte Hakefjorden och gick där jag tyckte båtarna framför oss gick bäst. Tjörnsidan av Dyrön och ut via Åstol, flera båtar gick också på Tjörnsidan av Åstol, flera seglade lågt mot Skallen, vi försökte ha koll på strömmen på Marstrandsfjorden mha alla fiskeflaggor. Strömmen var nästan noll och vi vågade gå högt. Vinden vred lite mot N och vi lyfte precis mot Hätteberget där vi rundade tillsammans med Ruter Dam och några X332:or. Ruter Dam gick nära Pater Noster och sen Måseskär, vi gick ca 2 NM längre ut, strömmen skulle vara nordgående 0,3 - 0,5 knop därute och det verkade stämma. Halvvind, vi kämpade med farten men X332:orna drog sakta i från. Genua ger helt enkelt större kraft än fock i 5 m/s. Natten kom, Ruter Dam sackade i spåret innanför. Fredrik sov, jag sov. När det var som mörkast började vinden vrida mot syd. Erfarenheten från förra året var att vi kan segla riktigt högt med den stora spinnakern i svag vind. Så upp med den. Serafina kom bakifrån med sin stora gennaker men efter att vi hissat höll vi jämna steg. Vi plockade X332:orna en efter en, när vi kom bakifrån blev det vild aktivitet på båtarna men innan dom fått upp sina spinnakrar var vi förbi. Halvvind blev slör som blev plattläns in mot Fjällbacka, Vid Hamburgssund kom ny svag vind från O, den bar in till Bringebärsholme. Vi gick in i den smala passagen med god fart och mötte helt blankt vatten med ett tiotal båtar som kämpade för att fånga vind. Efter oss kom HP1030 Lava Gull, sist in men först ut. Serafina hängde på Lava Gulls spår i lovart om oss andra, vi hittade vind intill Valön och kom ut som tredje båt tillsammans med Alltiett 35 Jessica. Seglade BLUR spåret och sen följde en besvärlig plattläns i 4/5 m/s norrut mot Strömstad. Ut på Kosterfjorden, många gippar, hade i nte riktigt bra gång på båten.
Spåret förbi Furholmen i Strömstad. In nerifrån vänster, ut upp till vänster.
Nån slags halvvind till Trestenarna, nån slags öppen bidevind tillbaka mot Koster. Seglade jämt med Luffe 37 Pink Lady, dom valde att segla lågt över Kosterfjorden men tappade fart när dom kom ut i vågorna och när det sedan blev dikt bidevind hade dom slängt bort massor av höjd. Vi lyckades hålla X99 XENIE bakom oss. Vinden hade ökat redan innan Trestenarna, nu blåste det ca 8/9 m/s, när vi gick in syd om Svangen var det dikt bidevind som gällde. Syd om Ulsholms Kalv ren kryss. X99 XENIE valde här att segla riktigt högt. Vi slog för att inte hamna ost och i lä om Dyngö. Spåret avslöjar att vi här seglade riktigt lågt, men det handlar om att ha till varje pris ha fart på båten i den lite skvalpiga sjön.
Längre ut mot väst avtog vinden mer och X99 XENIA stannade.
XENIA stannade längre ut och Ruter Dam, som hängde en distansminut bakom fastnade i lä om Dyngö. Fredrik sov en timme under kryssen upp, själv tappade jag all koncentration och vi började sacka. Rorsmansbyte gjorde susen och Fredrik fick igång båten. Tog oss förbi Serafina (som senare berättade att dom fått stanna båten för att rensa kölen från maneter) och gick i mål precis före J80 Boskaparna. Vi blev 3:a i klass 3, 2h 24 min seglad tid efter Alladin, motsvarar knappt 2h på beräknad tid. Klasstvåa blev Seascape 27 Båtagent (med samma mättal som Piano), som var knappt 6 minuter före oss. X332 Trixie var tolv minuter före över mållinjen, men vi slog dom med en dryg minut på beräknad tid.

I klass 2 segrade Anne och Arild Heldal i sin Hansson 31 Frökna. Det  var deras sjätte klasseger i Bohusracet! Stort Grattis!

Totalsegrare blev klass 1 båten Manzanita IBOAT med Carl Stark och Sven Johansson. Det lilla äggskal som jag köpte i sjön Glommen och renoverade för 10 år sen. Stort Grattis!

Det var ett svårt och stökigt race, många svåra vägval, svårt att hålla fart på båten, ovanligt mycket gick på ren intuition, erövrad under många år i Stockholsm skärgård.

Fredrik hämtade bilen i Uddevalla, kom tillbaka kl 2, vi lastade om och han körde sen hem till Helsingborg. Tur att han kunde sova lite under sista kryssen.
Fina kryssvinklar, autopiloten styr. Högt men långsamt i farleden mellan Skaftö och Gåsö. Knappast kappseglingsfart!
Seglade söderut efter prisutdelningen, SV 7 m/s som ökade uppåt 8/9, solo kryss med autopilot i lovart om St Kornö, förbi Lysekil, stopp på Gullholmen. På måndan la jag ut Pianobojen i Hermerännan.