lördag 18 juli 2015

Raymarine e7

Detta är inlägg nummer 18 om den Raymarine e7 plotter som är monterad i Piano. För några dagar sedan kom ett paket med en ny e7:a. Efter de mätningar jag gjort som visade att både fart och kurs över grund, FÖG och KÖG, inte visade stabila och korrekta värden valde Raymarine att skicka mig en ny plotter.

Problemet fanns inte hos den första e7:an som monterades inför säsongen 2012. Sommaren 2013 ballade touchskärmen ur. Raymarine bytte ut den serie e7:or som hade detta fel, på den e7:a jag fick i juni 2014 var touchskärmen OK men den visade inte korrekt FÖG och KÖG. Då började den dialog med Raymarine som innebar att dom nu efter ett år har skickat ytterligare en utbytesplotter.

Diskussionerna under 2014 ledde ingen vart. Jag levde med föreställningen att det handlade om ett mjukvarufel, men efter tre nya mjukvaruversioner och fortfarande samma fel tog jag åter kontakt i maj i år och pratade med Liza på avdelningen "commercial order" - det  var helt omöjligt att få kontakt med någon på supportavdelningen. Skickade alla mina mätningar som visade felet. Men inget hände! Tog åter kontakt med henne efter Bohusracet, då tröttnade även hon på supportens senfärdighet. Hon skickade ett internmail till den svenska och den engelska supporten med kopia till mig:

" ...
Hi,

We are almost two months further and this customer still hasn’t received any help. Lars Göran or Anton please explain the problem to Jason if you don’t have time to take a look at this yourself.

Med vänliga hälsningar/ Kind regards,

Liza
... "

Det tog någon dag och sedan kontaktade hon mig och meddelade att ny e7:a var på väg.

Provade den nya plottern innan montering, det såg bra ut, visar mellan 0 - 0,1 knop FÖG när båten ligger still vid bryggan och hög filtrering. Med låg filtrering upp till 0,6 knop. 

Slutmonterade idag (fick slipa bort lite plast eftersom huset är någon mm större - monteringshålbilden är som tur är samma) med i leveransen fanns två ramar, dels den gamla gyllenbruna och dessutom en helsvart. Den svarta är mycket smakfullare. Ska ut och segla i veckan och prova hur FÖG visningen hinner med. Jag har ju numera en PROSTART från Velocitek att jämföra med.
Med den svarta ramen, FÖG t.v. därefter KÖG, Djup, fart och GPStid.
Tack Liza för att du tog tag i detta. Nu hoppas jag att plottern blir det taktiska kappseglingshjälpmedel jag avsåg från början. Jag återkommer med rapporter om hur e7:an uppträder på kappseglingsbanan. Precis som PROSTART har e7:an i sin senaste mjukvaruversion möjlighet att visa avståndet till startlinjen. Just den funktionen är riktigt kraftfull för att göra bra starter.

6 kommentarer:

  1. Hoppas att det löser dig nu. Har du tittat något på de nya Garmin med seglingfunktioner? Layline, start osv dessutom Wifi till surfplattan för spegling. Klart sugen på att uppdatera min 720.
    /Skoglund

    SvaraRadera
  2. Utvärdera allt man har - det är väl det hösten är till för :-) Bosse F har Garmin plotter i sin Dynamic 35 så när jag seglar den båten (på Byxelkroken) får jag chans att jämföra. Nu är jag mest spänd på vad den nya e7:an går för!

    SvaraRadera
  3. Blir spännande att jämföra med prostarten vad gäller fart och funktionen avstånd till startlinjen.
    För att ha koll på strömmen måste ju loggen, alltså farten genom vattnet visa rätt också. Tycker du din logg visar rätta värden? Vet att du tidigare skrivit att du kan kalibrera den vid flera olika farter med hjälp av plottern.
    Är själv sugen att skaffa nya eS som ska ersätta e-serien.
    Min DST800 givare visar rätt mkt fel både över och under kaliebreringsvärdet vid 5 knop. Jag kalibrerar ju mina B&G triton instrument inte själva givaren.

    SvaraRadera
  4. Fick du ordning på FÖG-problemen? Uppdaterade min e7 för ett tag sedan och upplever att FÖG beter sig hyggligt korrekt - har sett 0.3kn vid bryggan vid något tillfälle, annars 0-0.1kn fladder.

    SvaraRadera
  5. @Anders F: Den e7:a jag fick i utbyte av Raymarine är definitivt bättre! Stillaliggande vid bryggan (praktiskt taget ingen rörelse i båten) visar den med filtrering i läge "hög" för det mesta FÖG = 0,0 knop, enstaka gånger 0,1 knop. När jag skiftar till filter "mellan" ökar variationen i FÖG och jag har sett enslaka värden upp till 0,6 knop. Då är visningen riktigt fladdrig. Vid max filtrering tar det ca en minut för e7 att hitta rätt värde. Jag kan se hur värdet ställer in sig genom att växla från "mellan" till "hög" filtrering.
    Vid segling varierar PROSTART mer än e7:an, men ställer in sig snabbare. Uppenbart handlar det om ett val mellan att följa variationer snabbt å ena sidan och mindre fladder och en långsammare anpassning till ny fart. Vid kappsegling vill jag ju kunna uppfatta variationer inom tex 10 sek, för det är PROSTART bra, e7:an visar medelvärde under längre tidsintervall. Nu när kappseglingarna drar igång igen ska jag använda alla system jag har ombord för att se vad jag har mest nytta av. Så småningom dyker det upp en rapport om detta på bloggen, måste fundera ut nåt systematiskt sätt att köra mina tester och dessutom hur allt ska dokumenteras. Men hittills är resultatet lovande, dvs stabilare och, som jag uppfattar, mer rättvisande värden hos den e7:a jag fick i utbyte! En fråga: uppför sig e7:an annorlunda efter uppdateringen till Lighthouse II 14.46?

    SvaraRadera
  6. Vad bra att e7 beter sig bättre :-) Jag har inte varit lika systematisk som du har varit i mitt loggande och felkoll, men jag upplever att e7 fungerar helt OK för mina syften.

    Det som inte fungerade så bra för mig var att få med systeminställningar och waypoints, så det fick jag fixa till efter uppgraderingen (läs: göra om inställningarna). Spontant är enheten något trevligare i touchfunktionen nu (mer exakt?).

    Seglingsfunktionerna har jag bara börjat nosa på än så länge, har en resa kvar framför mig vad gäller att börja nyttja mer funktioner i Tacktick och Expedition ändå. Min e7 sitter vid ratten och där börjar jag fundera om det ändå inte är bättre att ha den framme på skottet? Kör mycket Seapilot och som rorsman är det inte helt optimalt att stå o pilla på plottern samtidigt som jag styr - å andra sidan skönt att slå en snabb koll på skärmen för att kolla nav. Bäst kanske vore att ha flera enheter, dvs en till vid skottet alternativt ställa in paddan som slavskärm, här behöver jag labba lite mer. Kul med teknik och integration ombord :-)

    SvaraRadera