Nu har Z31 projektet gått in i en tung arbetsfas, jag sitter i Viken och räknar på kölar. Tro inte att det bara är att räkna hållfasthetslära rakt upp och ner - här handlar det om att följa ISO standard, båten ska ju CE märkas enligt minst kategori B, är det möjligt väljer vi kategori A. Målet är att helt skippa bottenstockar, precis som på Piano. Hela lasten bärs direkt av bottenplattan. Faktisk så sänker några svaga bottenstockar hållfastheten eftersom det är dom som spricker vid en grundstötning.
Zoran flänger runt i Belgrad för att få fram pengar till projektet varvat med att vara på varvet och leda arbetet med att konvertera formarna så att dom kan användas för vakuuminjicering. Flänsen utanför lamineringen som nu är 45 mm ska vara minst 250 mm (en plan yta alltså) för att hela laminatpaketet med divinycell ska kunna sättas på plats på ett rationellt sätt.
Skype är ett mycket bra sätt att kommunicera, speciellt som vi båda pratar en ganska stapplig engelska. Telefon fungerar inte alls, telefonljud är idag av så låg kvalite så vi förstår helt enkelt inte varandra. SMS och skype är det som gäller. Hela projektet med den tighta kommunikation som krävs för att hålla tempo är svårt och - riktigt spännande.
Ledsen Silversurfer, men det blir bara korta rapporter i det här läget. Jag ska ta en PrntScr imorgon när vi skypar, så blir det iallafall någon bild.
Kul att höra även korta rapporter av vad som händer och inte.
SvaraRaderaKommer ihåg att Banner 28:an hade helplatt botten som kölen var bultad i men det var ju före CE-eran. Den höll i alla fall för en klockren tvärstopp mot en bergklack ;-)
När det gäller A eller B så tror jag att varven ibland väljer B för att slippa den höga tröskeln. Kolla även rm/stix (?) så den klarar kraven för ÅFOR Gotland Runt.