söndag 8 februari 2015

Båtmässan i Göteborg

Trots alla smånegativa skriverier om Båtmässan i Göteborg tog jag en tur ditupp. Iallafall. Mest för att träffa Bosse F som kört upp från Vetlanda. Man går omkring och småpratar bland båtar och grejer och alla möjliga ideer dyker upp.


En solig februarilördag som kändes som vår. Parkerade på Gårda, en promenad förbi kanalen, förbi Scandinavium som var rustat för Melodifestival och fram till Mässan.

Archambault M34 Teknova på parad utanför entren. Superfin boggietrailer från Harbeck och fodral på köl och roder. Oj vilken fin båt! Dom kan man ju köpa billigt i Frankrike numera.
150 kronor entre, diskostämpel på handen och sen är man inne. Segelbåtsfixerad som man är så var Seascape 27 det första som dök upp.

Kölmekanism på Seascape 27, vertikal hydraulkolv, offeranod avslöjar att det är en järnköl, fixeringsytor så att kölen inte racklar vid segling.
Seascape 27, kölen underifrån. Ca 20% tjock profil i kölens underkant.
Seascape 27, med sin bulliga för. Går fort utom på kryss i lite vågor.
Med spionkameran i högsta hugg dokumenterar jag kölkonstruktionen, Z31 ska ju som tillval ha fällköl.

Inte långt ifrån Seascape 27 låg kölen och det lutande skrovet till matchracingbåten Brandspot 38.

Tunnplåtköl med blybulb och 20 mm flänsplåt mot skrovet. Märkligt småbucklig yta på en ny "high tech" köl. 1,6 kvm köl är tillräckligt stor köl för att kunna pina båten i trängda lägen. Det är ju en matchracingbåt.
Neråtvinklad bulb på Brandspot 38.

Efter en halvtimmes inspektion av dom här två båtarna var det dags för lunch på Heaven 23, restauranten på 23dje våningen i Gothia Tower. En maxad räkmacka och bubbelvatten.

Dags för instrumentavdelningen. Vi började med Garmin, gick igenom deras produktprogram. Bosse och jag, som är två superingenjörer, diskuterar med tekniska säljare. Vi pratar ibland inte samma språk som säljarna. Min käpphäst är ju noggrannhet vid visningen av data. De instrument jag har använt tidigare har alla visat fart med en decimal. Garmins nya instrument visar 2 decimaler. Jag är mycket tveksam till att det på något sätt skulle motsvara en förbättrad nogrannhet i förhållande till tidigare endecimalinstrument. Jag är egentligen helnöjd med en decimal under förutsättning att den är rätt.

Vi blev hängande bland Garmininstrument för länge, hann med en kort sväng till Raymarine. Ny mjukvara från Lighthouse till e7:an kommer i veckan, ska bli spännande att se om det innebär någon förbättring när det gäller felvisningen av fart över grund.

Sen hamnade vi i SCA's kaffemonter. Diskuterade allt möjligt från Z31köl till More 55, köpa båt för chartersegling i medelhavet och karibien.

Lämnade Bosse och Annika, som skulle hänga lite till på utrustningsavdelningen, jag drog mig bort mot segelbåtsavdelningen. Kollade lite på 3Di segel från North, Känns som att dom 9½ meters båtar med rullfock som jag tycker är bäst är för små för 3Di. Rätta mig gärna om jag har fel.
Bilden visar uppbyggnaden av ett 3Di segel. Det finns mycket bättre bilder och beskrivning på Norths hemsida.
På vägen ut passerade jag Artemis monter. Träffade Jonatan Bergström från Kullavik. Han kom fram när jag fotograferade hans Moth. Ungefär den här dialogen utspann sig (kraftigt förkortad):

Jonatan: Är den där kameran vattentät?
Jag: Absolut, du kan ta video med den (det är en LUMIX från Panasonic). Jag har en GoPro också.
Jonatan: (Pekar upp i masten, där finns ett GoPro fäste)
Jag: Vurpar du ofta?
Jonatan: Alldeles för ofta faktiskt. Skulle fixa en grej vid masten engång, kopplade loss mig från hängstroppen, båten skar till och jag bara flög. Såg båten segla iväg när jag fortfarande var uppe i luften..
Jag: Seglade själv Moth för 50 år sen.
Jonatan: Dom är lite annorlunda nu.
Det där sista var vi väldigt överens om! Och det där med att flyga iväg när båten försvann i samband med en vurpa upplevde jag på den tiden också!

Jonatan Bergström från Kullavik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar