torsdag 4 september 2014

Som om ingenting hänt

Om du kommer ihåg så gick Pianos mast sönder på Saltholm Runt, trist med sant. Det är race på lör/sön, det vill vi inte missa. Dessutom var glidet dåligt på Saltholm Runt, behöver lyfta för att tvätta och finslipa. Märkliga rodervibrationer har dykt upp de senaste veckorna, har gummiduken som täcker hålet mellan drevet och skrovet lossat?
Försöker få kontakt med kranbilsföraren som brukar ställa upp i vått och torrt. Men inte när det är älgjakt. Kontaktar hamnmästaren i Höganäs hamn och beställer lyft tisdag morgon, i den gamla kranen från tiden då Norlin 41 tillverkades i Höganäs. Kontaktar Gleitmo i Kungsbacka för att få fram lim och limpistol (ser nästan ut som en AK4) och paketet med Plexus lim 422 går iväg måndag em.
En selfie, plockar ner Windexen, den är dyr och avmastning i Höganäs fasta kran brukar kosta en Windex. Vikens måndagsseglare på väg ut i bakgrunden.
Motorgång från Viken till Höganäs, Svinbådans fyr!
Tisdag morgon!
Mycket slem på både roder och köl. Aldrig mer fransk orange bottenfärg! Gummiduken är intakt, hittar ingen förklaring till rodervibrationerna.
Mellan rodret och drevet och på SB sida i förskeppet finns flera bubblor i gelcoaten. Slipar ner dom förstås, det lutar åt en ordentlig epoxibehandling till vintern. Skrovet är byggt i vinylester och VC17 är målat direkt på gelcoaten. Uppenbart inte OK!




Rensar masten, slipar och fogbereder tisdag em.

Al-skenans brottyta. Den svarta eloxeringen har släppt delvis och och ligger kvar i epoxiskiktet på masten. Byter från epoxi till metakrylatlim och då minskar skjuvbelastningen mellan mast och skena. Metakrylatlimmet är segare (töjer sig mer) och därmed fördelas skjuvbelastningen över en större yta vilket ger mindre maximal skjuvspänning.
Limmet ska komma tisdag, avtalar med Hans om att han ska komma med kompressorn. Men inget lim kommer, Schenkertracking anger att paketet ska levereras torsdag! Ringer 10 samtal till Schenker, ordinarie chauffören är sjuk. Övertalar dom att skicka ut paketen med Tonys budbil, limmet kommer onsdag kl tre, köper tryckluftsanslutningskomponenter på Biltema, Hans kommer med kompressorn kl fem, limningen klar kl sex, åker till Jollen (postombudet) och skickar tillbaka pistolen kl sju.
Vi lägger på skenan och trycker försiktigt ner den så att lim tränger ut på båda sidor. Inget hårt limtryck alltså, det räcker med lite maskeringstejp. 8 minuters fixeringstid, när det börjar härda rensar vi bort allt uttryckt lim,, drar bort maskeringstejpen och tvättar med aceton. Limfogen är ganska tjock och det gäller att inte tvätta ur lim. Hans jobbar intensivt!
Mastar på torsdag morgon kl åtta, plockar iordning riggen, motorgång till Viken, ställer in riggen, hänger på racingseglen. Klart!

Som om ingenting hänt!
 Tack Malin på Gleitmo för full support, det var inte ditt fel att limmet kom sent!

Imorgon blir det en kort transportsegling, 7 NM i kryss och motström till Norra hamnen i Helsingborg. 15 båtar är anmälda till HYC's 2mannasegling lör/sön med övernattning i Helsingör. Det blir tufft motstånd, två First 40.7:or från Höganäs (som seglar för SSSA dvs SegelSällskapetSjöhästen i Arild respektive WBS eftersom HBS inte längre är med i Svenska Seglarförbundet) och inte minst från Linjett 34:an med Henrik Edman ombord. Prognoserna säger lättvind från SSO och ganska besvärlig nordgående ström. Blir svårt som vanligt att kappsegla där Öresund är som smalast!

2 kommentarer:

  1. Jag är imponerad över energin så här i slutet av säsongen!

    SvaraRadera
  2. Nu när hösten fortfarande är varm ska man ska passa på att fixa så mycket som möjligt. I vår har man glömt, det är för många minusgrader och när solen och värmen väl kommer längtar man ut direkt!

    SvaraRadera