lördag 27 september 2014

På land och VC17

Inte längre Höganäs, numera är Viken hemmahamn. Bättre mastkran och kranbilen kan lyfta lika bra där som i Höganäs. Mastpromenaden gick den här gången efter nya vägar och masten ligger i trädgården. Tog upp båten några dagar innan Byxelkroken. Vid lyftet innan 2mannaseglingen Helsingborg - Helsingör TOR upptäckte vi små blåsor i gelcoaten under bottenfärgen. Vinylester ska ju vara immunt mot plastpest men det såg skumt ut. Lika bra att göra en ordentlig epoxibehandling i vinter.
Slipade först med 120 papper i högvarvig Makita maskin. Därefter med 120 Abranet. Det gäller att inte överslipa så att man tappar formen i den ganska mjuka gelcoaten. Rodret är avplockat, efter att ha seglat Bosse Franssons Dynamic 35 med det nya roder han gjort inser jag att det är läge att byta Pianos roder. Får se vad som då händer med SRS mättalet.

Skuggan avslöjar att skrovformen inte är perfekt harmonisk. Syns bättre på första bilden. Ännu mer vinterjobb! Klicka på bilderna så blir dom större.

Martin gjorde skrovjobbet. I bakgrunden fixar Fredrik Rege med en av WBS klubb C55:or. Dom ska vi använda på WBS Gran Prix segling nästa helg.
Jag blir inte klok på VC17. Det är inte alls samma färg som för några år sedan. Då var det en utpräglad tunnfilmsfärg som man enkelt kunde spola bort med högtryckstvätten eller som snudd på ramlade av spontant när jag startade slipmaskinen. Jag gillade den färgen, det var lätt att polera upp den med tidningspapper eller 1000/2000 papper. Och den byggde inte upp några tjocka skikt. Jag har haft ett lager VC17 inköpt för många år sen som tog slut förra säsongen. Köpte i år blå VC17 som har visat sig vara som vilken hård bottenfärg som helst. Svår att få fin yta på och när man ska slipa bort den så är bottenfärgen hårdare än gelcoaten under och då tappar man lätt formen på botten. Så fort man får bort bottenfärgen i ett område så slipar man gropar i gelcoaten. Det gäller att slipa försiktigt i flera steg.

Spår av en alltför brutal högtryckstvätt av kölen.Dom vita fläckarna är 2/3 mm i diameter och är kratrar ner till epoxigrunden.
 Vi högtryckstvättade kölen alldeles för brutalt. Köl och roder är målade med först Nautix A4 Tspeed vit och ovanpå det A9 Tspeed Flou, den orange fluorescerande bottenfärgen som används på alla häftiga stora snabbseglare (Nautix hemsida här). Kratrarna har gått igenom båda bottenfärgerna ner till epoxigrundfärgen. Det gick inte att slipa bort bottenfärgerna med maskin (Abranet 120) pga att den oranga färgen är för glatt. Slippappret gled bara ovanpå ytan. Det var bara att ta fram vattenslippapper men det blev samma problem här, bottenfärgerna är så hårda att det var lätt att slipa facetter i epoxigrundfärgen. I vinter får jag bygga upp kölformen igen. Det här problemet kommer att kvarstå så länge jag använder epoxigrundfärg med mjukt fyllmedel i kombination med hård bottenfärg. Den hårda bottenfärgen räcker ju inte för evigt, den måste ju slipas lite varje år för att få fram en fräsch anitifoulingyta. Och så småningom har man slipat igenom det skikt man har. Alternativet att bygga på mer och mer färg vill jag undvika.
Undersidan av bulben målades med vit A4 Tspeed vid lyftet innan Bohusracet. Betydligt färre kratrar på BB sidan (vi blev försiktigare när vi såg vad som hände SB sidan).
Vattenslipad kölsida. Den mörka randen framtill parallell med framkanten är facettslipning och en följd av mjuk grundfärg - använde Nautix PE, den var fantastisk att rolla, lyser fram som krämvita områden. De blåvita (? - jag är färgblind) områderna är A4 Tspeed.
Jag hoppas kunna hitta en bottenfärg med samma kvaliteer som "den gamla" VC17. Tacksam för tips om detta!

I morgon bitti, när trafiken en söndagsmorgon är minimal bär det av mot Ingelsträde och Pianos nya vinteride. Blev helt enkelt utkörd ur den fina lokal som varit Pianos vinterförvar tidigare.

1 kommentar:

  1. Bottenfärg är verkligen ett ämne att prata/skriva mycket om. En bekant hade vit mjuk färg för ett antal år sedan. Efter två säsonger syntes en vit skugga rakt under båtformen vid bryggan där bottenfärg släppt rakt ner. Borde inte vara speciellt miljövänligt. Jag gillade också den allra första VC17 som Bigner sålde. Efter några år bytte de lösningsmedel till ett som inte dunstade lika fort men det var första steget mot sämre färg…
    Jag har kört med Lefant Nautic Copper de senaste åren. Först den vita som var för mjuk och nu den mörkblå som är något hårdare. Lättjobbade och bra beväxningsskydd här på ostkusten men jag skulle vilja ha något hårdare ändå.

    SvaraRadera