söndag 28 september 2014

Drivin' new lanes

Det är sju km från Viken till Ingelsträde, valde att bogsera Piano på sin trailer en tidig söndagmorgon. Hade rekat flera gånger för att kolla att vi skulle kunna komma fram överallt. Två uppförslut och en vägbula! Första uppförslutet direkt efter hamnen i Viken gick bra!
Väl ute ur Viken, har passerat väg 111 och andra uppförslutet (över bron över 111) och har passerat Rågången (avtagsvägen till Vikentomater), hyggligt bra fart
Kör rakt ut i ingenmansland med betfält runtomkring. Paus för att spänna stöttorna!



Drygt 7 km senare.
Framme (med bara lite förskjutning i lasten).
Kallförvaring i renstädad och välskött lokal. Kostar 250 kr/kvm
Piano i vinterviste! Kommer att dela husrum med en snipa, fyra husbilar och några mersor.

3 kommentarer:

  1. hej Anders, du skrev ju om ett gäng som lade på VC-offshore. De fik till en bra ytfinish. Om jag bara skulle veta hur de gjorde skulle VC-offshore vara det klara valet.
    Min Syster som har båten i Rostock klagade iår att VC17 inte höll måttet och det är tydligen flera som fick problem i hennes bekanskapskrets. Det växte tydligen på en del havstulpaner. Sen tycker jag att VC-17 är lättare att lägga på nu när färgen inte släpper lika lätt andra gången jag målade över.
    Färgen tog jag för övrigt båt med VC-förtunning för att inte skada underarbete. Det var en del jobb med långbreddan som jag inte ville behöva göra om.

    SvaraRadera
  2. Det var Bosse Bergqvist och Tommy Strandberg som hottade Tommys Scampi, Det blev ju uppenbart en superhit! VC offshore är såvitt jag förstår en hård bottenfärg som bygger tjocka skikt skikt, det vill man ju har för att kunna både slipa och polera. Bosse sprutade på den färgen. Men - jag vill undvika tjockt skikt och letar en tunnskiktsfärg, typ den gamla VC17. Du har rätt i att man inte löser upp gamla lager med nya VC17 men det är till priset att man bygger på färgtjockleken. Min erfarenhet av gamla VC17 var att det totalt sett innebär betydligt mindre jobb, Man skapar den släta ytan i underarbetet en gång för alla och sen lägger man på ett tunt lager med limburen koppar som skapar becäxtningsskyddet. En tjock hård bottenfärg måste slipas ner varje år för att få fram frisk yta med tillräcklig koppar halt (kopparn är urlakad ur förra årets yta). I somras seglade jag tre veckor i Bohuslän, sen låg båten i Kategatt. Nästan ingen beväxtning på VC17, desto mer både slem och småtulpaner på dom oranga delarna, dvs köl och roder.

    SvaraRadera
  3. Bra pris tror jag. Det är en som annonserar 550:-/m2 här i Oxelösund och det tycker jag är för mycket. Det vore inte dumt att stå under tak och bara lägga över ett par gamla lakan som dammskydd men jag blir nog kvar ute...

    SvaraRadera