måndag 9 december 2013

Köl till Wasa 38 (3)

Per Rymark bytte köl till sin Wasa 38 i våras. Du kan läsa om projektet 
(här) och (här). Målsättningen med bytet var att i första hand reducera djupgåendet från racingkölens ca 2,2 m till 1,8 m. Jag skickade honom ett mail med frågan hur han upplevde den nya kölen (bilder på gamla och nya kölen finns i de två länkarna):

"  Hej Anders!

Wasa 38 Älde af Amphion var när jag köpte henne utrustad med en bulbköl i bly och hade då djupgåendet 2,20 - 2,25.
Styv men "vinglig" på undanvinden. Eftersom hon var så styv var det lätt att ha för mycket segel på slör och hon gick upp i vind ganska lätt.

Med nya kölen har jag fått ett djupgående på virka 1,80 m vilket var det primära målet. Jag seglar i Mälaren på helgerna och större djupgående är opraktiskt.

Övriga positiva förändringar är

-mer kursstabil

-går högre i vind på kryssen och tappar inte farten direkt när man "pinar" lite.

-VMG är lika eller högre än polardiagrammet framförallt på kryss.

Priset jag fått betala är att jag måste reva tidigare och rulla in genuan tidigare. Jag har planerat att sätta en självslående fock och ev kapa masten strax ovan backstagen och rigga om med ett akterstag och ett överskuret storsegel. Jag har inget emot att reva tidigare och ur fartsynpunkt är det en marginell minskning.

Har inte seglat i sommar när det blåst mer än 13-14 m/s och då var det kryss och inrullad genua 1 till motsvarande en G3 och 2 rev i storen. Vi var på hemväg från vår semester och hade trots vinden en trygg och enkel segling med en stabil båt.

Jag har försökt kryssa ut ur en lite trång vik och 3m/s bara på storsegel men det var inte framgångsrikt. Båten behövde lite försegel för att gå högre i vind.

Jag har haft en Wasa 38 med orginal fenköl och ett djupgående på 2,0 m och jag upplever att min nya köl är något styvare.

Jag fick bygga om min båtvagn men det gick lätt.
...
Per "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar