lördag 28 december 2013

Bosses Dynamic 35 (3)


På annandagen kom mail från Bo Fransson om uppgraderingen av hans Dynamic 35.
 
" Hej. 
Jag har nu bestämt mig för hur kölen ska se ut på Dynamicen. Som du märker så har den klara likheter med de kölar du ritar. Jag har ritat ett svärd som jag håller på att fräsa ut i en solid stålplatta. Materialet är Armox 370, ett segt och höghållfast material. Ursprungligen var min plåt ämnad som reservsvärd till Ericsson båtarna. Måtten var 95x780x2700. Att bara hantera ämnet är svårt men har tillgång till en stor truck så jag kunde få upp den i maskinen. Efter att ha delat den på mitten, fräst av den, så håller jag nu på att camköra ut svärdet.

Jag har valt en snäll profil, NACA 63012. Svärdet kommer att vara 900 långt i toppen och 700 i botten. Svärdet lutar 2 grader bakåt i framkant och 5,5 grader framåt i bakkant. Vikten kommer att bli 560 kilo. Kan tyckas att jag valt att göra svärdet tungt men jag väljer att få en köl som ger lite pitchning. Hoppas att båten kommer att röra sig mjukt och följsamt i skvalpig sjö så att seglen har driv hela tiden. Jag har inte velat göra övre delen för smal då den ska bultas mot skrovet utan fot.

På julafton köpte jag en ny bulb till RJn. Det är Ulf Brändströms gamla som suttit på hans Pacer 27. Den väger 435 kilo vilket är betydligt mindre än den som sitter där nu men ska fylla nedre delen av svärdet med bly så det blir 75 kilo extra.

Bulben som satt på RJn väger 775 kilo och blir perfekt till Dynamicen. Jag kommer dock inte att montera svärdet i mitten på bulben utan det kommer att bli en L- köl. Anledningen till detta är att få bättre utnyttjande av svärdet på kryssen, svärdet störs inte av bulben på samma sätt som vid en T-bulb. En bulb av detta slag går lätt genom vattnet och jag är tveksam till att en L-köl som många båtar har genererar någon lyft i bulbdelen. Tanken är att bulb och skrov ska störa svärdet minsta möjligt.

 
 Den gamla kölen skulle vägt 1350 kilo men vägningen visade 1477 med de 45 kilo extra blyvikterna som var inplastade i skrovet. Den nya kölen kommer att väga 1350, ge ett djupgående på 2,1m och ge 35% högre rätande moment vid 30 graders krängning.

 För att klara denna ökning av momentet så kommer jag att förstärka partiet runt kölinfästning genom att förstärka bottenstockarna och riktade mattor. Blir även kolfiber med UD väv i de partierna närmast kölbultarna. Inredning i anslutning till kölpartiet kommer att göras i divinycell och på ett sådant sätt att det bidrar strukturellt. Använder endast epoxi för att säkerställa vidhäftning. Som jag tidigare nämnt så har man gjort plastarbeten efter att polyestern har härdat. Syns tydligt på bilden att det går att bryta loss stora partier. Som tur är så är bottenstockarna plastade samtidigt som skrovet. Invändigt är nu allt slipat och klart för att påbörja plastning.

 
Botten är i stort sett färdigslipad. All bottenfärg är borta och den är jämn och slät ner till gelcoaten. Slipat med 80 korn och ska epoxibehandla med Nils Malmgrens system. Genomföringar ska bytas och försänkas.

 
På återhörande, Bosse"
Klicka på "Dynamic 35" i kolumnen t.h. så hittar du dom andra inläggen om Bosses nya projekt.

1 kommentar:

  1. Härlig köl som säkert gör stor skillnad. Kul också med lokalt producerat material (Oxelösundsstål…). Har sett din fena tidigare!

    SvaraRadera