På annandagen kom mail från Bo Fransson om uppgraderingen av hans Dynamic 35.
" Hej.
Jag har nu
bestämt mig för hur kölen ska se ut på Dynamicen. Som du märker så har den
klara likheter med de kölar du ritar. Jag har ritat ett svärd som jag håller på
att fräsa ut i en solid stålplatta. Materialet är Armox 370, ett segt och
höghållfast material. Ursprungligen var min plåt ämnad som reservsvärd till
Ericsson båtarna. Måtten var 95x780x2700. Att bara hantera ämnet är svårt men
har tillgång till en stor truck så jag kunde få upp den i maskinen. Efter att
ha delat den på mitten, fräst av den, så håller jag nu på att camköra ut
svärdet.
Jag har valt
en snäll profil, NACA 63012. Svärdet kommer att vara 900 långt i toppen och 700
i botten. Svärdet lutar 2 grader bakåt i framkant och 5,5 grader framåt i
bakkant. Vikten kommer att bli 560 kilo. Kan tyckas att jag valt att göra
svärdet tungt men jag väljer att få en köl som ger lite pitchning. Hoppas att
båten kommer att röra sig mjukt och följsamt i skvalpig sjö så att seglen har
driv hela tiden. Jag har inte velat göra övre delen för smal då den ska bultas
mot skrovet utan fot.
På julafton
köpte jag en ny bulb till RJn. Det är Ulf Brändströms gamla som suttit på hans
Pacer 27. Den väger 435 kilo vilket är betydligt mindre än den som sitter där
nu men ska fylla nedre delen av svärdet med bly så det blir 75 kilo extra.
Bulben som
satt på RJn väger 775 kilo och blir perfekt till Dynamicen. Jag kommer dock
inte att montera svärdet i mitten på bulben utan det kommer att bli en L- köl.
Anledningen till detta är att få bättre utnyttjande av svärdet på kryssen,
svärdet störs inte av bulben på samma sätt som vid en T-bulb. En bulb av detta
slag går lätt genom vattnet och jag är tveksam till att en L-köl som många
båtar har genererar någon lyft i bulbdelen. Tanken är att bulb och skrov ska
störa svärdet minsta möjligt.
För att klara denna ökning av momentet så kommer jag
att förstärka partiet runt kölinfästning genom att förstärka bottenstockarna
och riktade mattor. Blir även kolfiber med UD väv i de partierna närmast
kölbultarna. Inredning i anslutning till kölpartiet kommer att göras i
divinycell och på ett sådant sätt att det bidrar strukturellt. Använder endast
epoxi för att säkerställa vidhäftning. Som jag tidigare nämnt så har man gjort
plastarbeten efter att polyestern har härdat. Syns tydligt på bilden att det
går att bryta loss stora partier. Som tur är så är bottenstockarna plastade
samtidigt som skrovet. Invändigt är nu allt slipat och klart för att påbörja
plastning.
Botten är i stort sett färdigslipad. All bottenfärg
är borta och den är jämn och slät ner till gelcoaten. Slipat med 80 korn och
ska epoxibehandla med Nils Malmgrens system. Genomföringar ska bytas och
försänkas.
På återhörande, Bosse"
Klicka på "Dynamic 35" i kolumnen t.h. så hittar du dom andra inläggen om Bosses nya projekt.
Klicka på "Dynamic 35" i kolumnen t.h. så hittar du dom andra inläggen om Bosses nya projekt.
Härlig köl som säkert gör stor skillnad. Kul också med lokalt producerat material (Oxelösundsstål…). Har sett din fena tidigare!
SvaraRadera