tisdag 12 februari 2013

Intryck från båtmässan i Göteborg

Förra veckan var det båtutställning i Göteborg. Med jämna mellanrum kommer reklammail från Seapilot, så också inför den här mässan. Jag svarade att jag gärna kommer och tittar på vad dom har att visa upp. Och frågade lite försynt om dom möjligen kunde skicka mig två biljetter (brukar gå dit med min Göteborgsbaserade bror). Jovisst, biljetterna kom. Med ett lika försynt påpekande att Seapilot stavas precis så, inte Sea Pilot, som jag skrivit i alla tidigare inlägg om just Seapilot på den här bloggen. Tack Seapilot för biljetterna!
I det här inlägget kommer lite intryck efter att inspekterat några förskepp. Det blev en snabb inspektion, eftersom antalet segelbåtar var riktigt få.

Flirt of Paget
Börjar med en bild från veteranbåtshallen. På Ron Holland ritade Flirt of Paget från 70-talet, ett typiskt IOR förskepp, nedbyggt för att få gynnsam mätning vid främre djupmåttet. Bred båt och relativt smal vattenlinje. Raka linjer i förskeppet, dvs inte alls konkava linjer. När båten kränger händer inte så mycket. Det blir liksom ingen bärighet i den del av skrovet som läggs ner i vattnet, båten bibehåller sin vattenlinjelängd. Ron Holland samarbetade med Ridder/Bergström på 70-talet. Flirt har samma typ av Aluminium förstärkningsram som också Ron Holland ritade IMP - en riktigt framgångsrik 2-tonnare i slutet av 70-talet med stora framgångar i Fastnet Race och Admirals Cup. Mer om renoveringen av Flirt of Paget hittar du (här).

Nästa förskepp är Arcona 340. Här är det konkava linjer.

Arcona 340
Det är en synvilla pga vidvinkelobjektivet att konkaviteten sträcker sig så långt bak. Spantrutan är bulligare (jämfört med Flirt ovan) och när båten kränger rider skrovet fint på det fylliga spantet i vattenlinjen. På IORtiden kapade man bort just den delen av skrovet, det blev inte heller så mycket fart på dom båtarna.

Arcon 340 igen! Sett akterifrån genom samma vidvinkelobjektiv blir konkaviteten försvinnande liten.
Ett titt genom kameran på förskeppet akterifrån visar det rundade förskeppet, som avslöjar fin skrovfart när båten kränger.


Xp33
Hastar vidare till Xp33. Inte alls konkava linjer i vattenlinjen. Skrovet är fylligare än Arcona 340 i förskeppet. Skrovet är dessutom mer nedbyggt - Xp33 är en ganska tung båt. Det ska bli spännande att jämföra båtfart mot Xp33 i sommar.

Dehler 32 (modell)
Dehler 32 sedd från samma vy är inte helt olik Xp33.

Piano
Avslutar med en bild på Piano. Som visar det fylliga förskeppet, som ger fart när båten kränger. Skrovfarten för motor är 7,2 knop. Vid halvvindssegling i 7/8/9 m/s med krängning 20 grader går det fortare. Men det kan vara medström, hittills har vi bara mätt GPS fart. Bilder på Pianoskrovet i närbild framifrån hittar du (här).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar