RJ85 #105 |
RJ85 är en 70-talsbåt, mellan 73 - 76 byggdes ca 500 st, de flesta är självbyggda. Långkölad, mycket tjock och inte särskilt effektiv köl. Mest karakteristiskt är den 300 mm breda kölfickan. Man kliver ner i den och får ståhöjd. Med moderna mått har RJ85 ett fylligt förskepp i förhållande till akterskeppet.
Den första uppgraderingen blev att ta bort det kölhängda rodret (många RJ85 har gjort denna uppgradering). Och bygga ett frihängande roder längre bak.
Men sen flög nog fan i Bosse. Nu börjar det bli tokrenovering. Hur skulle det vara med en ny köl?
Bilden från BLUR (här) |
Kräver ju lite ny inredning, kölfickan (och ståhöjden) ryker. En stabil låda att sticka upp kölen i.
Salongskojerna verkar få vara kvar. |
Nu har SRS talet ökat från 1,05 till 1,11. Sen tror jag Bosse tog sig en funderare. Med målsättningen att få upp SRS lite till. Code zero har han redan, men ..... Kan man göra nåt åt skrovfarten. Längre skrov ger högre skrovfart. Fallande stäv var vackert på 70-talet. En del tycker det fortfarande är vackert, men det är mera kraft i rakstävat och funktionalitet är ofta kopplat till vackert. Bosse åker till DIAB i Laholm och skaffar divinycell. Simsalabim och man har en (nästan) rak stäv.
Slipa bort gelcoat och bygg på ett nytt förskepp. Kölen är delvis uppskjuten i boxen. |
RJ85 #105 innan den blev RJS ligger bredvid Bosses Opal46, en mer semestervänlig båt. |
Opal46 i Göta Kanal. |
Kul att få se lite mer om det som jag läst lite om...
SvaraRaderaHäftigt projekt!! Ska han låta gamla fören vara kvar och bara addera en ny för utanpå eller ska han gjuta av mockuppen och sen kapa bort det gamla?
SvaraRadera