söndag 10 februari 2013

Bo Fransson och en RJ85

Bosse är en ofta återkommande signatur på BLURkommentarer. Med synpunkter på och frågor om allt som rör segelbåtars utformning och prestanda. Ganska snart förstod jag att Bosse bygger om båtar. Bosse kom också med frågor på den här bloggen. Sen kom ett brev (här). Ett av Bosses senaste projekt är en total makeover av en RJ85. Som blivit RJS.

RJ85 #105


RJ85 är en 70-talsbåt, mellan 73 - 76 byggdes ca 500 st, de flesta är självbyggda. Långkölad, mycket tjock och inte särskilt effektiv köl. Mest karakteristiskt är den 300 mm breda kölfickan. Man kliver ner i den och får ståhöjd. Med moderna mått har RJ85 ett fylligt förskepp i förhållande till akterskeppet.

Den första uppgraderingen blev att ta bort det kölhängda rodret (många RJ85 har gjort denna uppgradering). Och bygga ett frihängande roder längre bak.


Men sen flög nog fan i Bosse. Nu börjar det bli tokrenovering. Hur skulle det vara med en ny köl?

Bilden från BLUR (här)
Kräver ju lite ny inredning, kölfickan (och ståhöjden) ryker. En stabil låda att sticka upp kölen i.

Salongskojerna verkar få vara kvar.

Nu har SRS talet ökat från 1,05 till 1,11. Sen tror jag Bosse tog sig en funderare. Med målsättningen att få upp SRS lite till. Code zero har han redan, men ..... Kan man göra nåt åt skrovfarten. Längre skrov ger högre skrovfart. Fallande stäv var vackert på 70-talet. En del tycker det fortfarande är vackert, men det är mera kraft i rakstävat och funktionalitet är ofta kopplat till vackert. Bosse åker till DIAB i Laholm och skaffar divinycell. Simsalabim och man har en (nästan) rak stäv.

Slipa bort gelcoat och bygg på ett nytt förskepp. Kölen är delvis uppskjuten i boxen.
Som sagt, inte längre ståhöjd och inte längre så campingvänlig. Men även mot detta finns bot.

RJ85 #105 innan den blev RJS ligger bredvid Bosses Opal46, en mer semestervänlig båt.
Hur mycket ökar SRS efter modifieringen? Båtens effektiva längd ökar med ca 10%, detta ger 5% högre skrovfart. Jag uppskattar att SRS mättalet ökar med ca 3%, dvs till drygt 1,14. Vi bävar för fortsättningen.
Opal46 i Göta Kanal.


2 kommentarer:

  1. Kul att få se lite mer om det som jag läst lite om...

    SvaraRadera
  2. Häftigt projekt!! Ska han låta gamla fören vara kvar och bara addera en ny för utanpå eller ska han gjuta av mockuppen och sen kapa bort det gamla?

    SvaraRadera