I några tidigare inlägg har jag diskuterat faktorer som påverkar SRS mättalen för några olika båtar (här, här, här, här och här). Enligt regelbeskrivningen på seglarförbundets hemsida (här) " ... SRS-talet ska representera en båttyps bästa potentiella prestanda på en cirkelbana i 3 - 7 m/s. ". Det finns fler hel- eller halvplanande båtar, som trots att deras högfartsegenskaper inte gör sig gällande förrän i vindstyrkor över mellanvind har fått SRS mättal där deras snabbhet i hårdvind har spelat in. Har vi (jag) missuppfattat regeltexten eller vad ligger bakom SRS tekniska kommittés till synes uppenbara brott mot den regel dom själva formulerat?
I det tidigare LYS systemet fanns begreppet "sportbåtar", det var precis dom halv/helplanande båtar som i SRS systemet fått mättal smittade av sina hårdvindsegenskaper. Sportbåtarna var få och det var klart uttalat att dom skulle starta i egen klass och hållas utanför "vanlig" LYS segling. Gränsen mellan "sportbåt" och dom tunga IOR inspirerade båtarna var tydlig, jämför B&R 23 med Scampi tex. För säkerhets skull fick sportbåtarna extremt höga LYS tal för att gardera för risken att dom skulle börja vinna LYS seglingar. Det fanns trots allt seglingar där totalsegrare utsågs.
Tillbaka till frågan om de höga SRS mättalen för hel/halvplanande båtar. Är det något som SRS tekniska kommite vet som vi (jag) inte vet? Att tex Elan 310 eller First 30 eller Cheetah 30 kan seglas snabbare än dom seglas idag? Eller är det ett kvarvarande tänk från sportbåtstiden i LYS?
Det finns en trovärdighetsaspekt när det gäller handikappsegling. Vi seglare måste på något tycka att systemet är OK. Jag har stor tilltro till SRS och tycker inte att finns något bättre system. Startfälten uppvisar idag huvudsakligen tunga/medeltunga moderna C/R men andelen hel/halvplanande båtar växer. På Hermanö Runt 2011 kommer en helplanande Viper först i mål. Det blåser ofta mer än 7 m/s på kappseglingar nuförtiden. Är sportbåtarnas höga mättal egentligen bara ett uttryck för hur många kappseglingar dom ska tillåtas vinna? Skulle vi som har tyngre båtar (för tunga för att flyga) tappa intresset om vi aldrig vann?
Flerskrovsbåtarna har sedan många år en korrektion för olika vindstyrkor. Läs mer i SRS Klassregler för flerskrovsbåtar:
SvaraRaderahttp://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_8097/cf_32/SRS%20KR%202012%20-%20Flerskrovsbatar.PDF
Under 5 m/s minska SRS-talet med 10%
5-6 m/s minska SRS-talet med 5%
över 6 m/s används angivet SRS-tal