måndag 9 juli 2012

Bosses RJS och Cheetah masten på plats.

Bosse skickade en kommentar om sin tokmodifierade RJ85, han kallar den RJS.
" Hej.
Lite uppföljning av tidigare diskussion. Jag har nu sjösatt min gamla RJ85, Känns som en helt annan båt. Har egentligen ändrat på allt så det får med rätta vara en RJS.
Båten flyter på fören när den ligger vid bryggan men rätt när det sitter två i sittbrunnen. Betydligt styvare vilket märks redan när man går på båten. 800kg längst ner och 1,8 m djupgående gör skillnad. Masten är nu genomgående med två spridarpar, betydligt stadigare. Rycker man i den är den still - som ett med båten. Inredningen i sandwich som är Limmad och plastad till skrovet Bidrar också till att båten är mer styv. Seglingsmässigt har jag fått den så den lovar lagom. Redan i mycket lätta vindar. Detta gör att den får en anfallsvinkel på kölen Som tidigare inte fanns. Istället för att kana Eller i bästa fall gå rakt fram tycker jag nu att båten lyfter mot lovart. Bra ytfinish och rätt profil på roder Och köl gör att det funkar kanon.
Tanken var att få en blekskenare som kryssar bra och med codezeron uppe så loggade den 6 - 6,5 knop! Bidevind. Har ingen vindmätare än så jag vet inte exakt vindstyrka! Var nog runt 3 - 4 m/s. Balladen vi seglade om loggade c:à 3 knop. Någon gennaker har ej hunnit att testa med men en kompis har en som borde passa på 59 kvm.
SRS Blev 1,084 med codezero! Blir väl runt 1,11 med gennaker, känns OK ;-)
// Bosse "
Jag är djupt imponerad av detta projekt, det finns bilder på båten och kölen på blur. Bl.a.
PS. Fick MMS från Mikael V, hans nya kolmast är på plats. Väderöarna Runt, start på lördag från Fjällbacka. Ska försöka segla dit med Piano!
Önskar jag behärskade paddan bättre, måste lista ut hur jag kan lägga in bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar