Ligger i Lomma sen två veckor. Utrustningen från Limhamns Skeppshandel är på plats, Jörgen - delägare i Oskars Varv i Lomma och ägare av båt #26 och som dessutom planerar fortsatt produktion av Hansson 31 fick chansen att visa upp en "nästan färdig" Hansson 31. När jag ankom till Lomma igår lördag hade Jörgen fint besök på varvet.
|
Nån fixar en schleten Maxi Fenix |
Jag har träffat Erik Hansson två gånger tidigare: I september 2007 när jag bilade upp till Björkö för att få en första titt på båten och några månader senare för lite socialiserande snack på FFkakel, där Erik nu är vd.
|
Monterar brytblock för fallen. Kanske tillverkade av Rutgersson. Dom verkar OK. |
Erik seglar norröver framåt sommaren. Rundar Sjaelland först, det finns många fina danska hamnar (men bara en enda naturhamn).
Hur känns det att se produktionen av sin egen skapelse återvända från de avsomnade? Bara bra! Riktigt kul!
Varför ligger din Maxi Fenix i Lomma? Fick den billigt i Danmark! Fördelaktig kurs på danska kronan och svag efterfrågan gav köpläge.
|
Erika Hansson ombord på Piano. |
Hur tog du fram formen till Hansson 31? Jag övertog formarna till Dominant 95. Förlängde förskeppet. Gjorde form av den nya förskeppsvarianten, kapade Dominant 95 formen och plastade fast den nya delen. Gjorde på samma sätt med aktern. Höjde friborden direkt i formen och tillverkade den första prototypen. Den var inte särskilt vacker i förskeppet, så där limmade jag på Divinycell och slipade till linjerna. Slet ut båda axlarna pga långklotsslipning. Den viktigaste skillnaden är att vikten flyttades fram, Dominant 95 sätter sig gärna på häcken, speciellt eftersom de flesta monterade in tunga dieselmotorer. Seglade den första prototypen.
Tack Erik - själv tycker jag det är dags att segla Piano!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar