söndag 8 maj 2011

Much ado about - 22 kg!

Seglingen närmar sig med stormsteg. Nu ska allt provas och så smått börja utvärderas (och modifieras - Gud mig förbarme). I fredags blev det tid att masta på. Tog med alla tusen prylar plus en badrumsvåg. Dagens stora fråga: vad väger kolfibermasten med alla tillbehör? Är den lättare? Ryktesvägen kommer signaler från vår stora masttillverkare att vinsten med kolfiberrig på sin höjd är 10 - 15 kg. Seldens Hansson 31 rigg väger 85 kg. Jag vet inte vad som exakt ingår i den vikten. Man kan räkna. Seldenmastens vikt är 3,56 kg/m, kolfiberröret jag använt väger 1,8 kg/m (en CST 142 profil med väggtjockleken reducerad från 3,3 till 3,0 mm för att undvika en alltför styv mast). Den genomgående masten är 14,7 m lång, jag har använt 16,5 m kolfiberrör (0,9 m långa skarvbitar limmas inuti profilen). Kolfibervikt 29,7 kg. Al-vikt 3,56 x 14,7 = 52,3 kg. Dvs 22,6 kg tyngre. Alla blockskivor i masten plus förstagsfäste är färdiga Seldenkomponeter. Masttoppbeslaget är egen konstruktion, troligen inte lättare än Al mastens toppbeslag. Dyform vant, ska bli dyform förstag plus rulle. Rimligtvis är det enbart maströrets vikt som skiljer.
Vägde det som gick att väga.

Vågen på bocken där nedre delen av masten vilar. Bombeslaget t.v. och mastrännans början t.h. Kolfiberbandet som låser rännans nedre del är urfilat så att travarna kan passera.

Vågen på bocken i mastens övre del. Samma vikt!
Wirepaketet vägde 12,5 kg, alla fall tillsammans 5,0 kg. Totalvikt utan förstag 62,7 kg. Dvs ca 22 kg lättare än Al-mastens 85 kg.
I mina diskussioner med CST föreslog jag 134 profilen, som väger 1,71 kg/m. Med det alternativet hade masten vägt 1,6 kg mindre, dvs 28,2 kg. Med kolfiberspridare, PBO vant/stag och skalade Dynema fall hade totalvikten blivit ca 45 kg.

Lite bilder på mastdetaljer när man ändå är i farten.

Förstagsfäste med spinnakerfallblock och trissa till fockfall. Bilden tagen i riktning från masttoppen.

4 mm häckstagslatta, Windexfäste och linförare till storfallet (för att avlasta översta travaren - lärde jag mig av Stefan K).
Vi lyfte på masten!

1 kommentar:

  1. spännande känsla att få i båten antar jag? Intressanta uppgifter ang viktskillnaden på alu-kol måste jag säga. Blir hemskt sugen att titta vidare på detta, men måste nog lägga band på mig tills min "plattform" är solidare...

    SvaraRadera