onsdag 17 december 2014

Z31

Den här historien började med ett telefonsamtal.

  ... Anders, vad ska jag göra med formarna till Z31? Dom står i Polen. Dom två tyska entusiaster som övertog projektet för några år sen har inte fått fram några båtar. Formarna står och skräpar utomhus på en industritomt i Tuchola, sådär 15 mil söder om Gdansk. Står dom kvar ute under vintern förstörs dom och dessutom står dom ivägen. Ska dom skrotas eller finns det någon som kan vara intresserad? ...

Det var Johan Larsvall som ringde. Min f.d. svåger, vi har känt varandra i sådär 45 år. Under tidigt 70-tal tog vi fram den träbåt som fått ett nytt liv på Gotland och numera också seglar under namnet Piano. Jag kallar henne Träpianot. Klicka på "Silja Lime" i listan t.h. Vi tog fram en plastversion av träbåten, kallad 8½ som tillverkades i en liten serie uppe i Gustafs utanför Borlänge.

Johan hittade så småningom sin professionella hemvist som industridesigner och har företaget Idesign AB, åker du Pågatåg, Norrtåg eller Arlandatåg eller sitter på en välfungerande kontorsstol från Kinnarps så har du fått närkontakt med produkter som är formgivna hos Idesign.

Vad kan man göra med en uppsättning nästan kompletta formar för tillverkning av en 9,44 m lång segelbåt?


Tuchola, Polen december 2014
Inte svårt alls att komma på. Men innan den historien fortsätter är det dags att presentera segelbåten Z31, med skrov ritat av CDE (Danish Marin Design - danskt designteam som också ritat tex HP1030) och med däck, rigg och inredning ritat av Idesign.


Z31 presenterades 2003. Johan hade smält ihop alla sina ideer om den perfekta skärgårdsbåten. Föregångaren till Z31 hette PUH, en kallbakad jolleliknande lika lång båt byggd utanför Kalmar tidigt 90-tal. Med 900 kg centerbord som lyftes med hydraulcylinder så att djupgåendet bara blev 1 meter. Gick in i många skärgårdsvikar ingen varit i efter att dom sålt folkbåten. Ridder-rigg med 30 grader svepta spridare, inget häckstag eller backstag och riggen tålde ändå en gipp i 12 m/s. Johan ritade själv skrovet till PUH, helt enligt principen "ingenting i vägen" under vattnet, dvs så som båtarna ser ut idag. Både jag och Henrik Edman seglade i olika omgångar med ombord under Augustimånen, efter en inledande tredjeplats blev det blev tre totalsegrar. Det var tryggt att segla med centerbord när vi hoppade på stenarna i trakten av Horsten. Speciellt före GPS plotterns tid när vi enbart kunde förlita oss på karta och kompass och de fyrar som var tända för tillfället.
PUH och Z31 har centerbord med trumma monterade helt under skrovet. Johan monterar centerbord på Z31.
PUH blev Z31, med frästa pluggar till skrov däck och inredning, unikt för 12 år sen - idag är det standard. Fyra båtar blev byggda.

På Skota.se skrev Allan F att båten befrämjar "ett visst tunnelseende". Bilderna från Båtagent har jag hittat på nätet.
Stickkoj SB akter bakom toaletten, styvutrymmen BB akter.
Saildrive 280 motor, dvs en konverterad Honda 10 hkr 4-taktare.
Grått skrov är Z31:ornas signum.
Z31 är 9,44 m lång, 3,28 m bred, djupgånde 2,34 m med nedfällt och 0,95 med upphissat 930kg centerbord. Konstruktionsdeplacement 2,65 ton, men de båtar som byggts är tyngre. 31 kvm storsegel och 17 kvm självslående fock. Båten har tusen inbyggda finesser. En fin beskrivning av Z31 hittar du (här).

Ja - vad kan man göra med formarna till den båten?
Nästa inlägg om Z31 har du (här)

1 kommentar:

  1. Z31:an har säkert sina hot spots och en fällköl är inte alls dum på den svenska ostkusten. Redan min båts djupgående sätter begränsningar på några ställen jag har velat gå iland. Båten kräver nog besättningsvikt eller kanske vattenbarlast/cantingköl? Cantingkölen testades på lillasyster Z21 och ger kanske snabbare slag i skärgården.

    SvaraRadera