onsdag 4 januari 2012

Quiz

Jag söker en person. Den första ledtråden gäller Wasamuseet. På väg från platsen för förlisningen på Stockholms ström 1628 placerades WASA 1961 tillfälligt på en betongflytponton. Se klippet från svtplay: Wasas provisoriska museum. Kupolen formgavs efter en ide av den person jag söker. Det är inte den arkitekt som står som officiell arkitekt för det provisoriska museet (Rune Synnelius).
Den andra ledtråden är båten jag ritade tillsammans med Johan Larsvall i början på 70-talet.
Vi döpte båten till Silja Lime. Överbyggnaden och däckslayouten till Silja Lime ("Kinaslottet") och senare också till plastversionen 8½ (som såg helt annorlunda ut) formgavs efter ideer av samma person.
Johan med dopbubbel. Vem kom med iden till Kinaslottet?
För att inte göra quizet alltför svårt kommer några ledtrådar till: stadsplanechef i Malmö på 70/80/90 talen. Ritade dom gröna kottarna som står framför stadshuset i Malmö. Har förutom en massa hus tex också formgivit gatubelysningar. Bl.a. den som finns på Gruvtorget i Höganäs.

Gruvtorget i Höganäs

Vem är han som står på SBsidan?
Den sista bilden i detta quiz visar personen i egen hög person efter påmastningen av Silja Lime i augusti 1974. Själv seglade han en självbyggd L32, självklart designade han om hela överbyggnaden. Vem är han?

4 kommentarer:

  1. Jag har funderat mycket på vem det kan vara men går bet. Kanske skulle kunna lista ut via googlande på arkitektsidan men jag har hoppats att det ska klarna ändå. Känner igen personen på sista bilden...

    SvaraRadera
  2. Han tillhör pre-google generationen, de flesta av de få dokument där han finns med är inte sökbara. Men det går faktiskt att googla på en av ledtrådarna! Han är född 1931.

    SvaraRadera
  3. ... alltså född ett år före Lars-Olof Norlin.

    Kan det vara långseglaren Oldenburg?

    SvaraRadera
  4. Den person jag söker är knappast känd i seglingssammanhang men ändock seglare (med Barsebäck som hemmahamn). Arkitekt med stor känsla för form, ljus, strukturer och stadsmiljöer. Och som spred lite ideer också över de båtar Johan och jag tog fram. Lösningen kommer som ett separat inlägg på den här bloggen.

    SvaraRadera