onsdag 6 juli 2016

Bohusracet 2016

Jag skriver detta på onsdagen, dvs nästan 4 dygn efter att vi gått i mål. Det var ett race som innehöll det mesta, det fanns nästan ingen död punkt och det märkligaste var dom två timmarna mitt i natten när vi gjorde 4 knop över grund men noll genom vattnet. Det kändes som om det fanns vind, men vågorna slog hela tiden ur vinden ur seglen. Vi var trötta, kanske hade det varit smartast att sätta bara stor och fock ganska hemskotade så att vågorna pumpat oss fram? Men som sagt skvalpade vi omkring med hissad spinnaker. I ösreg. Båtar söder om oss berättade senare om en by upp till 17 m/s, den kände vi inte av. Däremot fick vi vind utifrån V en kort period, men den lyckan var kortvarig. Jag tar det från början.

Väderutsikterna inför Bohusracet ändrades dag för dag, dom väderrapporter vi hade tillgång var heller inte överens. När det kom till kritan visade det sig att ingen hade rätt om lördagsvädret. Prognosen sa svag vind fram till vår start kl 13, därefter skulle det fylla på, vilket gav en klar fördel åt dom sist startande båtarna. Minsta klassen startade 09:00, dom hann precis ut till Udevallabron 2M bort när nästa start gick en timme senare. För dom blev det ännu värre drivsegling.

Precis som under S2S seglar jag med Bosse Bergqvist. Vi hade lyft båten i Grundsund på tisdagen, limmat fast en ny gummiduk över glipan mellan drev och skrov och polerat hela botten. S2S gick ju bra, men nu skulle den verkliga kampen med X99 och X332 börja.

Vi startade nära startfartyget, dvs ett nordligt spår ut till bron. Det blev en kamp om spurtpriset i Ljungskile med X332 Trixie. Enligt mättalen ska Trixie med en halv pinne högre mättal vara 15 sek snabbare per seglad timme, det tog oss lite över två timmar dit, Trixie var 34 sek före, slog oss med några sekunder. Om du har följt den här bloggen tidigare, så vet du att ett av Pianomålen i år var just att segla fortare än X99 och X332. Vi fortsatte fighten med Trixie, dom övriga hade halkat efter. Vi var här tre båtar som följde varandra: Trixie, Temptation X - X34 som mäter två och halv pinne över oss - och Piano. Ökande vind och ordentlig motström. Vi gick in i alla vikar vi hittade för att få strömlä, det gjorde förstås också dom andra. Vid Svanesund hamnade Trixie i motström som vi lyckades undvika. Avståndet växte snabbt. Temtation X fortsatte skugga oss. Under Tjörnbron, ost om Brattön och sen kortslag nära Tjörn för att undvika motström. Gick mellan Åstol och Tjörn, pekade rakt på Hätteberget men strömmen satte oss norrut. Vi borde här ha slagit söderut innan vi gick ut i den kraftiga nordgående strömmen. 2 knops motström när vi slog för att komma runt. Rundade, satte spinnaker och den - trodde vi - enkla resan till Fjällbacka började. Kollade tracker - 600 m före Temptation X och över 2M till nästa båt.

Rundade ca kl 21, vi ville långt ut, både pga att strömmen skulle vara starkare där ute och att vinden skulle stå stabilare. Prognosen enligt dmi.dk sade ca enochenhalv knops nordgående ström. När vi väl var där stod strömmen 4 knop. Jag har aldrig varit med om liknande (frånsett i Öresund förstås).
Vi gled på med spinnakern i en formidabelt vacker alldeles röd solnedgång, men regnmolnen tornade upp sig och sen öppnades himlen. Det var här den här rapporten började.

Bosse sov ett tag, vid rodret kände jag mig helt vilsen. Efter några timmar kommer Temptation X bakifrån, med stor och fock sträckbog BB halsar. Snabbt ner med spinnakern och upp med focken och sen skuggar vi varandra in till Fjällbacka. Fram hit har racet varit enbart lyckosamt. Vi är tre båtar som växlar positioner, förutom Temptation X nu också Smaragden Vera. Efter passage av Valön väljer dom båda att segla farleden, vi väljer Blurspåret. Där vi hamnar i ett ordentligt vindhål. Vi ser Temptation X glida förbi framför oss ute i farleden samtidigt som ett gäng storbåtar kommer ikapp bakifrån och helt enkelt seglar över oss. Ett misslyckat vägval lite senare och sen är alla förbi. Vera väljer att gå ut på Kosterfjorden.

Många vindhål, vi och andra tar och ger. Snart når vi åter Temptation X. För att sen spela bort det genom ytterligare ett olyckligt vägval. Temptation X går förbi i lä bakom en ö, Vera kommer in från Kosterfjorden. Jämt igen. Rundar Furholmen i Strömstad och förbereder sättning av spinnaker. Precis efter rundningen slår sydvinden till. 15 - 21m/s kastar sig över oss. Vi ser 4 spinnakrar slitas i flisor, Vera som rundat samtidigt kämpar för att få spinnakern att stå. Båtar broachar hej vilt. Väl utanför Holmen grå sätter vi spinnakern iallafall, broachar ganska direkt, ner med den. Slör mot Trestenarna med enbart stor och fock. Vinden vrider till SW, tar rev i storen och sträcker fockfallet. Rundar upp, slår till SB och sen har vi 8 timmars kryss kvar till Smögen.

Vid Tisler spricker focken. Sannolikt har vi sträckt fallet för mycket och förliket får ta för stor kraft. Får ner seglet, seglar för enbart stor för att nå sjölä bakom Nordkoster. Hissar stormfocken, det är den omsydda orginalfocken. I för tunn duk för att kunna vara ett effektivt hårdvindssegel. Knappt vi vågar sträcka fallet ordentligt, knappt vi vågar skota fullt. Vid rundningen av Trestenarna låg Temptation X ca 5 minuter bakom oss, dom skulle vara 37 minuter före oss i mål, ca 3,7M för att komma före i prislistan. Klart vi hade koll via AIS. Dom gick förbi när vi seglade enbart storsegel, när vi hissat stormfocken var dom 0,4M framför. I mål blev det 1,3M. 0,2 knops överfart, som borde varit 0,5 för att dom skulle komma förbi i prislistan.

Sträckbog förbi Svangen, innanför Sadlen. Utanför Fjällbacka blev det kryss för att komma utanför Gluppö. Bosse satsade som han brukar när vi slår med den stora focken, missbedömde hur mycket skot som skulle in (det var mer än han trodde), flög bakåt och fick en rejäl smäll i ryggen (han är på bättringsvägen, inget gick sönder) och sen satt han till rors nere i sittbrunnen resten av racet. Vera (Smaragden) kom ikapp och vi gick i mål bredvid varandra. Trixie kom bakifrån och kom in en dryg minut senare.

Uppskattningsvis tappade vi drygt 20 minuter på att focken gick sönder. Vi klarade förstaplatsen i klass 4, 5:a totalt. Med tanke på motgångarna under andra halvan av racet är vi riktigt nöjda. Det är bevisligen fart i båten och vi tackar säkerhetskraven från Seapilot2Star Baltic (som kräver stormfock) att vi kunde hålla igång båten ända in i mål. Trixie blev tvåa och Temptation X trea i klass 4. Vera vinner klass 3, också den här gången höll vi X99:or och X332:or bakom oss också på seglad tid.

Jag skriver detta ute på Väderöarna, väl hemma om några veckor kommer lite analyser av racet. Några videosnuttar väntar på att bli ihopklippta. Dessutom ska jag berätta varför riggen satte sig så att förstagspänningen försvann. Vi hade en oroväckande lös rigg på slutet. Fortfarande har jag lite sömn att ta igen. Och - viktigast av allt - Bosse är på bättringsvägen.

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning.

    Imponerande att Ni fick ihop båten i år.

    Satt hemma och höll en peng på TemptationX, vet att dessa gubbar har vinnar skallar...;))
    Så stort grattis till klass segern.
    /Peter, X-332, CheXet Skallkroken

    SvaraRadera
  2. Grattis till bra placering på BR2016.

    //Ulf @ Contrast 33 Lioness

    SvaraRadera