onsdag 22 oktober 2014

Köl säljes billigt

Det blir allt längre uppehåll mellan blogginläggen. Vi får se om dom enstaka inlägg som kommer nuförtiden är dödsryckningar eller om jag bara pustar ut. När seglingen slutar finns så mycket annat att ta tag i. För att få ihop pengar till alla märkliga segelbåtsprojekt tex.

Piano är inne under tak och står och torkar. Det andra projektet, skrov #26 som det ska bli nåt av jobbar vi också med så sakteliga. Större delen av inredningen är borta - endast kojbottnarna är kvar, ca 100 kg pentry och toalett är slängt på skroten. Den nya kölen ska väga ca 1000 kg istället för Pianos 1350 kg, teoretiskt kan det alltså sluta med en båt som är nästan 400 kg lättare (lite inredning måste ju in), dvs 2700 kg istället för Pianos 3100 kg. Hansson 31 har ett ganska smalt skrov, undrar hur en sån båt skulle segla? Kommer båten att plana? Är det gennaker som gäller?

Jag har orginalkölen till #26 stående. Letar du efter en bulbköl kan du få den billigt (=skrotvärdet). Ett ton 3% antimonlegerat bly. Kölbladet är byggt med skal av vakuminjicerad vinylester som sen är fyllt med vinylester och glasfiberspill, med 12 st 20 mm kölbultar hela vägen nerifrån bulben. Kölen passar förstås bäst till en Hansson 31 men allt är möjligt för den händige. Det finns många bilder på kölen i den här bloggen, klicka på köl i kolumnen till höger och bläddra så hittar du snart en bra bild. Skriv ett svar i kommentarsfältet om du är intresserad.

Jag funderade ett tag på att rensa bort glasfiberfenan (den nya ska bli djupare och smalare) och fräsa ner bulbens ovan- och undersida så att vikten blir 800 kg, men efter lite diskussioner med Bosse Fransson som hottat sin Dynamic 35 enades vi om att det projektet blir dyrare och tar längre tid än att bygga en helt ny köl baserad på en lika dan bulb som Bosse har, den väger 750 kg och med djupgåendet 2,1 m blir det rätande momentet samma som orginalkölen till #26 som sticker 1,75 m.

Jag får lite frågor om kölar, både nyritade som ska monteras på skrov med några år på nacken och dels hur kölar med enkla medel kan modifieras för att båten ska bli snabbare. En ny prestandaköl blir dyr, typ uppåt 100 tusen beroende på vikt, för dom flesta inget alternativ så det är klart att man väljer att fixa sin gamla. Det kostar ju inte heller högre mättal.

Jag får också enstaka förfrågningar om att låna min 6-tonsvåg för båtvägning. Varsågod och hämta, min assistans ingår säger jag men ingen kommer. Trots allt är det få som prioriterar att få till ett korrekt mättal.

5 kommentarer:

  1. Hej Bosse
    Jag äger sen några år tillbaka NF:en Lilla Blå. En specialbyggd NF med rodret flyttat under aktern och med en typisk racerigg från slutet på 80 talet (tunn pipa dubbla raka spridare och rod samt back/checkstays). Har jobbat med Uffe på Doyle för att få till segelgarderob och rigg så börjar så sakteliga hitta rätt i de delarna även om man så klart kunde byta ut hela designen för att få en enklare hantering. Har dock inte så stora problem med detta då jag gillar att ha mycket tampar att labba med... Båten mäter inte som NF så det är en ren SRS båt vilket gör att jag även har börjat snegla på att optimera köl och roder. Kölen var inplastad men hade råkat ut för vatteninträngning så rev bort all glasfiber till förra säsongen och gjorde en halvhyfsat finish direkt på järnkölen. Nu vill jag så klart ta det ett steg till :-). Tror du bulbkölen skulle vara nått för en gammal NF?

    Med vänlig hälsning

    Jocke

    SvaraRadera
  2. Du får högre rätande moment för samma kölvikt, speciellt om du bygger ner kölen lite (NF sticker ju "bara" 1,55 m). Jag står just i begrepp att skicka den överblivna kölen från #26 förl omgjutning till Z31. 1 ton bly är ganska värdefullt. Den kölen skulle vikts- och areamässigt passa NF, men det blir ganska mycket ombyggnad för att få den att passa till NF's V-botten. Kontakta mig direkt anders@bergmark.se om du är intresserad. Jag kan vidarebefordra mail till Bosse F.

    SvaraRadera
  3. Heisann...Christian Andal her...søker kjøl til min Scampi 30 da jag tappade den:(..har dere noe som kan brukes? Mvh Christian Andal (Christian.andal@hotmail.com)

    SvaraRadera
  4. Oj, hur slutade det? Med en tappad köl?! Hur vanligt är det att man tappar en köl? Gick skrovet sönder eller gick bultarna av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såvitt jag förstår så gick kölbultarna av. Här är inlägget jag skrev, vet inte mer.
      http://piano-swe27.blogspot.com/2016/03/scampikol-sokes.html

      Radera