söndag 27 juli 2014

Bosse seglar ÅF med sin Dynamic 35

Till nya läsare av denna blogg: I en serie inlägg har jag presenterat hur Bo Fransson har modifierat och uppgraderat först en RJ85 och det senaste året en Dynamic 35. Du hittar alla poster om båda båtarna genom att klicka på motsvarande etiketter i högerspalten.

I början av juli skickade jag Bosse ett mail och frågade hur det gick på ÅF Ocean Race och hur dom klarade den stiltje som rådde långa stunder. Han seglade shorthanded med sin dotter Linda, dvs samma besättning som under Seapilot 2Star Baltic i slutet av maj.  Här kommer hans korta rapport, skriven innan värmeböljan nådde oss. Andra halvan av Bosses mail handlar om vad som händer med RJS, dvs den RJ85 som han modifierade inför säsongen 2013:

"...
Hej, ja det är jobbigt när vinden tar slut. Linda och jag gjorde ett nytt försök med ÅF men gjorde ett riktigt dåligt vägval efter Alma. Vi gick långt åt öster mot Gotska, var nog ett trettiotal andra båtar som gjorde på samma sätt. De som gick mot fastlandet hade vind och gick med bra fart. Seglingen ut ur skärgården var trög, att kryssa i lättvind med en fock är inget vidare, vi halkade snabbt efter. Det märks dock att med mer vind seglar båten riktigt bra, vid Sandhamn var Farr30 båtarna förbi oss, vid Alma hade vi seglat om dom med zodeO. När vi guppade i stiltje vid Gotska så rundade de vid Visby. Vi seglade tills vi var söder om Karlsöarna men när vi loggade 0 knop så gav vi upp. Vi vände och gick till Visby. Beslutet blir lättare om man väger in närheten till Västervik och att det var en del jobb med Rjn som väntade. 

Den tidigare RJ bulben sitter nu på Dynamic 35:an. Bosse köpte Ulf Brändströms gamla bulb till Pacer 27.
 Linda och hennes pojkvän ska segla upp den till Stockholm och förvalta den tillsvidare. Problemet med Rjn var att den inte hade någon bulb då den sitter på Dynamicen. Köpte ju en bulb som jag dock tyckte vägde för lite, 385 kilo, skulle vägt 420. Jag delade kölen på längden, fräste två stålplåtar med kölformen, skruvade blyhalvorna mot stålplattorna och svetsade fast paketet mot svärdet. Bulben väger nu 466 kilo. Spackel, glasfiber, epoxigrund och bottenfärg så blev resultatet OK efter fyra dagars hårt jobb.

Kölen sedd uppifrån ihopskruvad med vertikal stålplåt i mitten.

Vi sjösatte, mastade på båten igår, fredag och ska fixa resten idag. Flytläget blev bättre med 250 kilo lättare bulb, var tidigare för styv så det ska bli intressant se hur den beter sig med segel.
Under veckan kunde även färdigställandet av sprayhood och sittbrunnskapell göras till Dynamicen, helt plötsligt blev den dubbelt så rymlig eller hälften så liten beroende på hur man ser det. Blev riktigt bra och nu ska hustrun och jag segla norrut tillsammans med Rjn som fått ny skeppare.

Dynamic 35 med ståhöjdskapell
Vore trevligt om vi kunde ses, vore kul att segla din båt och lika kul att få lite synpunkter på min.
Hls Bosse   ..."

Det är fortfarande juli och mycket kvar av seglingssäsongen. Ska ta mig en tur till Västervik! Med tåg, det ska bli spännande att prova Bosses båt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar