Henrik Edman seglar H-båt och driver segelmakeriet Edman Sails.
Seglar H-båten Trulle tillsammans med Jacob Jacobsson, sin bror Peder och Peders son Hannes. Oftast seglar H-båtarna på tre men regeln har en maxvikt på besättningen och Hannes, som seglat med på Trulle i tre år, nu 13 år och väger 43 kg är precis vad som behövs för att komma upp i maxvikt. I år vann dom bl.a. SM och kom tvåa på VM och NM. 13 år och totalt 6 medaljer: 2 VM (silver o brons), 1 NM (silver) och 3 SM (1 guld o 2 silver) i bokhyllan. Vem skulle inte vilja ha en sån introduktion på sin kappseglingskarriär.
![]()  | 
| Trulle på NM i september i år (silver). Framifrån: Bent Pedersen (som på NM ersatte Jocob Jacobsson), Hannes, Peder och Henrik. | 
![]()  | 
| 7,8 m lång, 1,7 m bred plus hängbrädor 30 cm på varje sida. Väger 780 kg varav 325 i bulben och 50 kg homogen glasfiberfena. | 
Expressen måste enligt regeln ha dacronsegel, Aphrodite och Manzanita är mindre och det var naturligt att ha i princip samma segel till dom. Men till Hansson31? Dacron eller laminatsegel? Ett enkelt val enligt Henrik. Till kappsegling med en 31fotare duger bara laminatsegel. Samma båtstorlek som enbart ska cruisingseglas ska ha dacronsegel. Vad är skillnaden? Hur tänker segelmakaren? Jag frågade förstås Henrik: Varför dacronsegel för cruising?
"Som jag ser det är det stor skillnad 
på cruising– och racingsegling. Medan racingseglaren har en ofta maximalt lättad båt 
och en tung besättning så  har 
cruisingseglaren tvärtom en tungt lastad båt och en lätt besättning. Det gör 
att båtarna får helt olika prestanda. Kappseglaren seglar med hårt hemskotade 
och plana segel för att kunna gå så högt som möjligt och då är det viktigt att 
seglet inte töjer sig för mycket. Om cruisingseglaren försöker göra samma sak 
kommer båten att kränga kraftigt och gå sakta. Vad cruisingseglaren måste göra 
är att släppa av på skotningen för att minska krängningen, falla av några grader 
för att få driv framåt och då är töjningen i segelmaterialet inte alls lika stort problem. 
När vinden ökar föredrar 
cruisingseglaren att minska segelytan medan 
kappseglaren behåller ytan och minskar buken.
Fortsättning följer.



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar