tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post6167850214300839448..comments2023-07-30T11:25:17.378+02:00Comments on Piano: Supermaxibåtar och sidkrafter på skrovetAnders Bhttp://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-90161575253012615002013-01-13T20:04:46.342+01:002013-01-13T20:04:46.342+01:00Det kanske inte kan räknas hem heller men i en ent...Det kanske inte kan räknas hem heller men i en entypsklass kan de använda en designgimmick för att skapa debatt och publicitet?Erik Bhttps://www.blogger.com/profile/08250242525328390630noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-21211673793061791522013-01-13T19:51:41.119+01:002013-01-13T19:51:41.119+01:00OK, har lyssnat igenom videon en gång till, du har...OK, har lyssnat igenom videon en gång till, du har rätt. Grovt räknat minskar rätande momentet 10% pga lyftkraften på kölfenan. Det trodde jag inte man kunde räkna hem!Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-17003941663865322322013-01-13T18:03:59.799+01:002013-01-13T18:03:59.799+01:00Fenan går rakt genom vattnet när den hänger rakt n...Fenan går rakt genom vattnet när den hänger rakt ner men ger lyft (minskar våta ytan) när man vinklar ut den. Prova med en linjal mot bordskanten. De nya skroven är fylligare i främre delen och går inte lika mycket på näbben vid krängning.Erik Bhttps://www.blogger.com/profile/08250242525328390630noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-69921907174953448492013-01-13T17:08:28.651+01:002013-01-13T17:08:28.651+01:00@Erik, jag hängde vid datorn i 6 timmar, missade i...@Erik, jag hängde vid datorn i 6 timmar, missade inte något tror jag. Inte heller detta. Jag fattade det som att orsaken till att svängkölen vinklas upp i framkant är att fenan i huvudsak ska gå rakt genom vattnet när båten kränger. Men det kan i vissa lägen ge lyftkraft (om man inte vinklar upp, så blir anströmningen på fenan från lovart och då trycks båten ner).Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-16283262899509600092013-01-13T12:44:31.206+01:002013-01-13T12:44:31.206+01:00Britton Ward från Farr Yacht Design pratade om det...Britton Ward från Farr Yacht Design pratade om detta i helgen. Kika 32:00 in i filmen:<br />http://sittbrunnenplay.solidtango.com/video/designlordag-12-jan-11-57-2801<br /><br />De har framkant på axeln högre än bakkant vilket ger en lyftande kraft från det utvinklade fenan. Minskar deplacementet 10-15% men har nackdelen att det kränger båten...Erik Bhttps://www.blogger.com/profile/08250242525328390630noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-49586890235059530412012-12-28T23:33:29.577+01:002012-12-28T23:33:29.577+01:00Har sett något någonstans men kommer inte ihåg var...Har sett något någonstans men kommer inte ihåg var. Om du vinklar axeln med framkant aningen lägre än bakkant så får du det fenomenet du är ute efter.<br />En blybulb uppe i luften borde vara värd 8-9% mer rätande moment än samma bulb under vattnet plus den bättre vinkeln som ger längre hävarm. Man behöver alltså inte ha dubbla kölvikten mot en bulb.Erik Bhttps://www.blogger.com/profile/08250242525328390630noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-32748220483463702672012-12-28T19:23:47.836+01:002012-12-28T19:23:47.836+01:00Om man monterar fenor i bulbens bakkant för att vi...Om man monterar fenor i bulbens bakkant för att vinna 1 sek/NM, så demonstrerar man att det ska inte vara några kompromisser alls. Dubbelkölen enligt din länk innebär en tyngre båt för samma rätande moment. Wild Oats byggdes 2005 och är nu ombyggd för tredje gången. Lite fascinerande att se hur långt man kan gå. Sydney - Hobart Race måste vara oerhört stort i Australien och åtminstone i några kretsar ge så hög status att det är värt pengarna. På tal om tekniska finesser, en del svängkölar kan vinkla fenan i sidsvängt läge. Föreställer mig att fenans framkant vinklas ner för att skapa ytterligare ökat rätande moment. Men har inte hittat ngn tydlig beskrivning! Vet du nåt om detta?Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-4371129943853541432012-12-26T22:47:20.016+01:002012-12-26T22:47:20.016+01:00Martin Defline har en ganska intressant variant me...Martin Defline har en ganska intressant variant med dubbla kölar där lovarts är avsedd att gå i luften och lä ska skapa sidkrafterna. Eftersom kölen inte kan gå in under båten så är det ett tryggare system om hydrauliken skulle gå sönder. Man tappar lite av rätande moment eftersom ena bulben hänger rakt ner men den andra är desto effektivare uppe i luften där den är tyngre än i vattnet...<br />http://www.defline.com/r&d/2QP.htmErik Bhttps://www.blogger.com/profile/08250242525328390630noreply@blogger.com