tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post5130001620104851313..comments2023-07-30T11:25:17.378+02:00Comments on Piano: Fillet (2)Anders Bhttp://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-66908875899212281582014-04-03T20:37:08.785+02:002014-04-03T20:37:08.785+02:00Det är nog sant att hemlighetsmakeriet är stort, s...Det är nog sant att hemlighetsmakeriet är stort, så även bland segelbåtskonstruktörerna så det bästa eller nästan enda är att studera bilder och smyga runt i hamnarna och mäta på lyckade konstruktioner som brukar vinna (har en egen mapp i datorn med bilder och noteringar från smygdagarna i hamnar på vintern).<br />Oslo är bra att smyga i för de har lite nyare båtflotta där.. mindre svenska hamnar är mest av karaktär "båtmuseum" ;-)Patrik Anderssonhttp://maxknots.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-58711383551633677682014-04-02T09:20:16.977+02:002014-04-02T09:20:16.977+02:00Mycket som är skrivet om interferensmotstånd och f...Mycket som är skrivet om interferensmotstånd och fillets (eller cuffs som flygarna brukar kalla det) är så gammalt att det inte finns på google (även om man hittar en del flygrelaterat om man söker på "fairing cuffs"). En bra referens att börja med (som för så många strömmninsproblem) är kapitel 8 i gamle Hoerner (Sighard F. Hoerner, Fluid Dynamic Drag, 3:e upplagan, 1965, utgiven på eget förlag.) Den är inte lätt att få tag på men bör finnas på biblioteken på de tekniska högskolorna. <br />Att sen man kommer fram till olika resultat är inte så märkligt eftersom det som i så många ingenjörsproblem inte finns ett entydigt rätt svar utan svaret beror på vad man vill åstadkomma och hur stora resurser man har till förfogande. Ofta finns ju inte möjligheten att göra uttömmande studier med CFD och experiment utan man får lita till det som man kan läsa sig till och sin "ingenjörsintuition". Dessutom är det kanske inte så förvånande att de som lagt stora resurser på stt förfina sin ubåt eller stridsflygplan inte är jättepigga på att publicera det man lärt sig....... Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09988654637609347349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-52148575561410023862014-04-01T14:33:22.301+02:002014-04-01T14:33:22.301+02:00Pelle, om du vet var man kan hitta information så ...Pelle, om du vet var man kan hitta information så vore det intressant om du kunde tipsa. <br />Om det studerats ingående eller vara genomforskat så känns det märkligt att det ser så olika ut även på de båtar som det satsats enorma resurser på.<br />Oracle visste hur man skulle designa men inte Emirates, märkligt om nu ämnet är genomforskat.<br />Vad jag tror utan att veta är dock att det inte är så enkelt som att bara skala upp en profil och lofta ner den till en mindre med en jämn radie vilket många verkar göra.<br /><br />Bosse<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-72540141436424853052014-03-31T12:37:07.109+02:002014-03-31T12:37:07.109+02:00Fillets är något funkar i verkligheten och det är ...Fillets är något funkar i verkligheten och det är rätt väl genomforskat hur dom skall se ut. Det är dock tveksamt om din CFD-kod har förmågan att modellera de hästsko-virvlar som uppstår i hörnet mellan köl och båt och i vilket fall som helst så tror jag att är ditt mesh för grovt för att fånga fenomenen runt dessa virvlar. Det går bra att räkna på sånt här men kostnaden för programvaror och datorkraft ligger långt botrtom vår hobbyverksamhet. <br />En ytterligare kommentar är att man skall inte blanda ihop hästskovirvlarna som en fillet påverkar med den parametriska virvelavlösning på en profils bakkant som indicerar vibrationer. Det är helt olika fenomen. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09988654637609347349noreply@blogger.com