tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post4041478226244968557..comments2023-07-30T11:25:17.378+02:00Comments on Piano: Mest för SRS nördarAnders Bhttp://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-63586604346677014132012-07-12T04:32:58.573+02:002012-07-12T04:32:58.573+02:00Jag har fortsatt tråden med nytt inlägg "SRS ...Jag har fortsatt tråden med nytt inlägg "SRS mättal för hel/halvplanande båtar"Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-9948016289322458042012-07-10T17:34:36.694+02:002012-07-10T17:34:36.694+02:00Skriver man på SSF´s hemsida att det är mellanvind...Skriver man på SSF´s hemsida att det är mellanvind på rundbana som skall spegla båtens SRStal så skall det ta mig F.. vara det som är grunden och inte att båten kan plana på undanvind om det blåser mer än 10m/s. Annars får man börja med flera SRStal för olika vindstyrkor och dit är det nog länge innan vi är. Att båtar har olika starka sidor är faktum men står det mellanvind (3-7m/s) så skall det vara så också.Patrikhttp://maxknots.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-5731238041087913342012-07-10T08:31:53.982+02:002012-07-10T08:31:53.982+02:00Intressant inlägg-:)
Jag länkade till den från Blu...Intressant inlägg-:)<br />Jag länkade till den från Blur under Seascape 27. Vilket liv det blev-:) Dock framgick inte rigtigt det jag ville lyfta fram.<br />Jag ville starta en diskusion runt det grundläggande tänket i SRS regeln och framför allt viktningen mellan kryss och undanvindsegenskaper.Ulf Brändströmhttp://swe772.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-63315017477454879262012-03-20T17:36:13.382+01:002012-03-20T17:36:13.382+01:00Att plocka hem 200% är inte alltid så lätt. Tar ma...Att plocka hem 200% är inte alltid så lätt. Tar man med i beräkningarna av att tiden för alla gippar man måste genomföra. Man kanske skall rekomendera Vesala att segla med tre undanvind segel. Med SRS på 1.35 kommer kommiten tvingas se att något inte står rätt till. <br />Vesala går i spinn om jag visar fram gamla långkölade båtar. Man får säkert en IF för priset av en ny North gennaker? <br />Tom GAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-49371444733141349842012-03-20T00:28:12.310+01:002012-03-20T00:28:12.310+01:00Stämmer bra med min uppfattning, och vi får dras m...Stämmer bra med min uppfattning, och vi får dras med att srs-segling aldrig blir rättvist i alla förhållande, men det är tråkigt om SRS-formeln i och med årets utgåva har justerats så att sportbåtar och stora segelytor, mm får progresivt ökat handikaptal. Det bästa för SRS-seglingen som företeélse är om varje båt har ett, över en hel säsong sett så rättvisande srs-tal som möjligt för en rundbana.<br />Det står ju i svenska seglarförbundets förklaring om srs till och med. i gamla Lys så gavs ju sportbåtar ett handikapptal som skulle spegla "bästa bogen" och jag hoppas innerligt att vi inte är på väg ditåt igen.Mikael Vesalahttp://www.cheetah30.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-88640956909743679232012-03-19T21:50:20.321+01:002012-03-19T21:50:20.321+01:00Vindkänsligheten är väl som Davids kamp med Goliat...Vindkänsligheten är väl som Davids kamp med Goliat, ni får göra nåt helt oväntat. Det ramlar fram fler och fler oväntade saker när jag finräknar på skillnader i seglad tid på kryss/läns. Om man dessutom tar hänsyn till att ni måste skära på länsen så seglar ni längre sträcka undanvind än spinnakerbåtarna. Vi jämför med Express. På en kryss/läns bana kryssar Expressen 1,4*L och länsar 1,0*L, där L är avståndet mellan märkena. Cheetah skär på undanvind (antag 45 grader) och seglar därmed längre sträcka, totalt 2,8*L. Dvs 17% längre. Jag antar att Expressen har 86% kryssfart och 100% undanvindsfart (i förhållande till skrovfarten). Cheetah antar jag har 80% kryssfart. För att segla jämt med Expressen måste Cheeta (SRS 1,30) ha undanvindsfart 200%, dvs dubbla skrovfarten som innebär full planing. Då har jag tagit hänsyn till att Cheetah har relativt sett kortare undanvindstid. Slutsatsen blir att det bara är seglingar då ni har full planing på undanvinden som ni kan segla upp till ert SRS tal. Om det är distansbana med mest undanvind blir det förstås lättare.Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-54729652262993554462012-03-19T18:50:36.178+01:002012-03-19T18:50:36.178+01:00Intressant Anders. Ett av Cheetahns problem är vin...Intressant Anders. Ett av Cheetahns problem är vind känsligheten. Med den låga vikten så har det ofta hänt att båten stannar upp TOTALT när man glider in i ett litet stiltje bälte. Större tyngre båtar glider gärna genom utan att båtarna stannar upp. Gissar att många tror att båten glider snabbt iväg när vinden först kommer. Tyvärr, för oss, så stämmer inte detta alltid. Årets Tjörn runt visade detta med tydlighet! Vi startade på en brant gennaker bog mot Tjörn bron. Under bron fick vi snabbt plocka ned och där låg vi nog trea i fältet. Efter 5 minuter låg vi absolut sist! Vinden dog ut och alla andra båtar gled förbi oss medan vi låg kvar och såg nästa startgrupp komma i kapp. Att båtar i denna SRS normalt är mycket större gör att vi i ett tight fält får svårt att få fri vind är en annan sak. 1.26 kan man leva med. 1,30 kommer göra det här till ett svårt år på kappseglingsbanorna. <br />MVH TomAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-76570191328997180792012-03-19T09:11:08.418+01:002012-03-19T09:11:08.418+01:00Jag tror att du och Mikael, som seglar Cheetah har...Jag tror att du och Mikael, som seglar Cheetah har mycket bättre uppfattning om detta än jag. Det jag ville lyfta fram i mitt inlägg är vad jag tror är det grundläggande tänket i SRS och viktningen mellan kryss och undanvindsegenskaper. Jag understryker tror eftersom jag verkligen inte alls vet. Jag tror det ligger utanför ambitionen med SRS att kunna hantera en båt med lågt rätande moment och formidabla undanvindsegenskaper genom att laborera med viktningen mellan egenskapernas inflytande på mättalet. Men om jag ändå skulle försöka och viktar 70/30 istället för 50/50 så blir SRS=1,20. Med viktningen 60/40 blir SRS=1,26. Nånstans går ju också gränsen för att konkurenterna ska tycka det är kul att tävla mot er. Det blåser enligt min uppfattning sådär 2m/s mer på västkusten än på ostkusten. Cheetah flyger väl fram över fjärdarna!Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-71424724218561938952012-03-18T21:44:05.601+01:002012-03-18T21:44:05.601+01:00Hej Anders.
Mycket intressant läsning! Tack för b...Hej Anders. <br />Mycket intressant läsning! Tack för beräkningarna. Vad skulle, enligt dig, vara ett "rätt" SRS tal för Cheetahn? <br />MVH Tomtomghttp://www.tomgustavsen.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-58697632811577673622012-03-18T15:54:13.774+01:002012-03-18T15:54:13.774+01:00Jag har korrigerat beräkningarna i inlägget/Anders...Jag har korrigerat beräkningarna i inlägget/AndersAnders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-75928144204477945882012-03-18T15:25:41.837+01:002012-03-18T15:25:41.837+01:00Tjenare!
Kul att du tog upp problematiken runt SRS...Tjenare!<br />Kul att du tog upp problematiken runt SRS och lätta båtar med planingspotential!<br />Till att börja med vill jag korrigera lite fakta. <br />Skrovlängd är 8,6m. Benämningen Cheetah30 kommer sig av att peket inte kan dras tillbaka helt i båten utan sticker ut en bit och då blir båten 30 fot...<br /><br />Sedan har du rätt i att man inte kan räkna med att kryss och undanvind tar 50/50 i tid, Det är snarare 60% av tiden på kryss och 40 undanvind på en kryss/länsbana i mellanvind (ca 6 m/s) och i hårdvind ( över 10m/s) så blir förhållandet 70/30 tidsmässigt. Något som bekräftar detta är att vi bara har vunnit krysslänsbana i vindstyrkor över 12 M/s !!<br />Vi vann även stora klassen i Pater Noster Race, som hade 70% undanvind, och styrka på 8-14 m/s. Det var dessvärre inte med stor marginal som man skulle kunna tro, så jag vill alltjämnt hävda att det finns en övertro på sportbåtars prestanda.<br />DEt borde således finnas en parameter som justerar för att man med en planande båt har mycket kortare tid på sig att tillgodogöra sig fartresurserna man har fått SRS-tal för.Mikael Vesalahttp://www.cheetah30.senoreply@blogger.com