tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post2290712356513259879..comments2023-07-30T11:25:17.378+02:00Comments on Piano: Bosse fräser ExpresskölAnders Bhttp://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comBlogger34125tag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-90051089410185734982017-06-09T12:15:32.741+02:002017-06-09T12:15:32.741+02:00Bosse Franssons mailadress: ibfbofransson@gmail.co...Bosse Franssons mailadress: ibfbofransson@gmail.comAnders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-75802362818104000642017-06-08T09:26:15.446+02:002017-06-08T09:26:15.446+02:00Kan man få Bosses mailadress?
Tack på förhand!Kan man få Bosses mailadress?<br />Tack på förhand!Ludvighttps://www.blogger.com/profile/06893676441311282996noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-5996866820769010772015-03-27T12:51:56.611+01:002015-03-27T12:51:56.611+01:00Det där ser ju riktigt fint ut. Tror du Bosse kan ...Det där ser ju riktigt fint ut. Tror du Bosse kan fixa en köl till Maxi 77 också? fredrik@arnryd.seFredrikhttps://www.blogger.com/profile/14812998854252835633noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-64918729149790284272015-02-23T20:44:39.789+01:002015-02-23T20:44:39.789+01:00det går ju bra med en inofficiell funktion också.....det går ju bra med en inofficiell funktion också... ;-)<br />Jag tror nog att din roll i TK spökar till och på så sätt är du ju delaktigt på ett hörn.Peter Krosshttps://www.blogger.com/profile/15334726770146855242noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-47754378768296800572015-02-21T22:11:50.791+01:002015-02-21T22:11:50.791+01:00Jag har ingen officiell funktion i Expressförbunde...Jag har ingen officiell funktion i Expressförbundet (jag är nog inte ens medlem längre) och jag förstår inte varför dom hänvisar till mig när det gäller tolkning av regeln. Jag kan inte tolka reglerna mer än att jag kan läsa innantill. Problemet med regler är att dom betyder exakt det som står, varken mer eller mindre, inte det som folk tror eller något odefinerat som regelns anda. Hade jag varit dig hade jag skickat in en skriftlig begäran om tolkning till klassförbundet.<br /><br />Däremot är det är riktigt att jag lovat expressförbundet att på konsultbasis hjälpa dom att röja upp och skriva om reglerna på engelska i den senaste mallen men vad som skall stå i reglerna och eventuella ändringar är en sak för förbundet och dess medlemmar och inte något jag har någon synpunkt på.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09988654637609347349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-51174145270311917602015-02-21T08:53:20.598+01:002015-02-21T08:53:20.598+01:00Efter att ha surfat runt på några bloggar så inser...Efter att ha surfat runt på några bloggar så inser man att väldigt många bryter mot klassreglerna vad gäller roder. Jag nämner inga men de insatta vet var man ska leta. Finns bilder som visar spacklingar och plastarbete.<br />Jag tycker klassförbundet ska ta en titt på detta och legitimera arbete med roder på samma sätt som kölar, Finns ju klara ritningar och beskrivningar på hur ett roder får utformas men till vilken nytta då ingen kan följa dom?<br />Ansvariga inom Expresseglarna hänvisar till Pelle Lindell när det gäller klassregeln och jag har även förstått att Pelle ska skriva nya. <br />Jag har själv ingen Express och har ingen anledning att lägga mig i hur ett klassförbund agerar. Anledningen är att jag har fått ett uppdrag från en ägare att optimera hans båt på det sätt som jag anser var bäst, inom ramarna för klassregeln. När man då ser att rodret är galet och dessutom inte mäter in och man inte får röra det så blir man ju frustrerad. <br />Någon undrade varför de nya båtarna är snabbare. De nya båtarna har en annan roderform, inom regeln men antagligen klart mindre motstånd och bättre roderverkan. Bättre roderverkan gör att rodret bromsar mindre på kryss, mindre motstånd gynnar på undanvind.<br />Bosse FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-62235804899056829472015-02-20T21:45:11.195+01:002015-02-20T21:45:11.195+01:00Det är nycket möjligt att det är så men det är int...Det är nycket möjligt att det är så men det är inte i enlighet med gällande klassregel. Det är förvisso ett problem men ett som klassförbundet och dess medlemmar har att hantera.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09988654637609347349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-49877389288732889392015-02-20T18:00:32.373+01:002015-02-20T18:00:32.373+01:00Många Expressroder är hemtillverkade och att då hä...Många Expressroder är hemtillverkade och att då hävda att bara licenstillverkade roder är OK innebär att hela regeln börjar tappa legitimitet. Jag mätte båtar inför SM 1991 - 1995, vi vägde, mätte kölar, vägde roder. Kollade segel, mantåg och allt möjligt. Vi mätte planformen, tyngdpunktsläge och vikt på rodren. Då var val av NACA profil okontroversiell och inget vi kollade. Idag finns det superroder, vill man inte ha det i klassen, så ska mått skrivas in i regeln. Mått som exkluderar roder man inte vill ha och som släpper igenom önskade varianter. Regeln måste skriven så att en mätningsman kan göra ett bra jobb och då kan bara mätbara storheter gälla. Rodret till den cruisingExpress jag köpte 1988 var säkert 10 mm tjockt i bakkant. Andra orginalroder var bättre. Precis som för kölarna så var det fullständigt osportsligt och ohållbart att man bara får segla med orginalversionerna. Jag slipade ner bakkanten till 2 mm tjocklek, slipade bort området runt nedre roderbeslaget och plastade om för att vara säker på att det skulle hålla. Det första handlade om en ren prestandaökning, det andra var en preventiv åtgärd. Inget skulle vara tillåtet i en förbjudande regel. Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-83273034715690521222015-02-20T13:06:16.310+01:002015-02-20T13:06:16.310+01:00Så är det inte. Expressens klassregler är förbjuda...Så är det inte. Expressens klassregler är förbjudande klassregler och står ingenstans att det är tillåtet att modifiera rodret. Det får bara tillverkas av en licensierad tillverkare som får tillverka det i den godkända formen eller enligt ritningen och båtägaren får bara utföra normalt underhåll vilket kan vara att måla, spackla smärre ojämnheter etc. Jag håller med om att Expressregeln i detta (och mycket annat) inte är speciellt bra eller tydlig men det är i första hand en fråga för klassförbundet...Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09988654637609347349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-13803534357048990882015-02-20T10:27:25.270+01:002015-02-20T10:27:25.270+01:00Tolkar detta som att rodret SKA tillverkas enligt ...Tolkar detta som att rodret SKA tillverkas enligt ritning 45.8.1 ELLER med form godkänd av SXS.<br />Skulle någon få för sig att modifiera så gäller ritning och övrigt underlag enligt klassregel. Hittar inget som hindrar att man modifierar så ritningsunderlaget innehålles. Skulle man ha ett roder som inte är enligt regeln så känns det märkligt om man ej får ändra så det blir ok.<br />Bosse F<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-5982428226264136422015-02-20T08:51:37.472+01:002015-02-20T08:51:37.472+01:00E.4.4 UPPBYGGNAD
(a) Roderbladet ska tillverkas en...E.4.4 UPPBYGGNAD<br />(a) Roderbladet ska tillverkas enligt ritning 45.8.1.eller med form som är godkänd av SXS<br /><br />Min tolkning av detta är rodret tillverkat i orginalformen så är det godkänt även om det inte stämmer exakt med ritningen. Vill man ha ett slutligt svar bör man begära en tolkning av klassförbundet.<br /><br />A.8 Tolkningar av klassregler<br />A.8.1 Tolkningar av klassregler ska göras av SXS. En tolkning ska snarast meddelas SSF för ratificering. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09988654637609347349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-10199110634559790542015-02-19T15:24:29.865+01:002015-02-19T15:24:29.865+01:00Roderritningen som Pelle L refererar motsvarar NAC...Roderritningen som Pelle L refererar motsvarar NACA0013, dvs maxtjockleken är 13% av kordalängden. 52 mm tjockt roder med kordan 400 mm på bredaste stället. Lite trixigt att läsa ritningen men med ett bra förstoringsglas går det.Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-87482802354403612015-02-19T13:42:29.370+01:002015-02-19T13:42:29.370+01:00Det originalroder som sitter på denna Express är 5...Det originalroder som sitter på denna Express är 56 mm brett i underkant. Ser original ut inget spackel, hur gör man då? Det mäter ju inte in.<br />Bosse FAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-50174134639545592952015-02-19T09:56:49.413+01:002015-02-19T09:56:49.413+01:00På senare år, med något undantag, har segelnummer ...På senare år, med något undantag, har segelnummer i 2000-serien vunnit. Collberg bytte från sin tidigare favoritbåt (536) till en i 2000-serien och vann igen. Var lfinns skillnaden mellan t ex båt 780 och de nyare? Jobbar förbundet med att godkänna förstärkningar el dyl så att båtarna blir jämbördiga. Hårdvind verkar vara där de nya båtarna har fördel vilket inte verkar så konstigt eftersom en 35 år gammal Express givetvis är trött i bl a skrivsidorna, botten mm. Bosse Bergqvistnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-30157807191720901762015-02-19T09:33:00.498+01:002015-02-19T09:33:00.498+01:00E.2 Allmänt
E.3.4 UPPBYGGNAD
(a) Roderbladet ska t...E.2 Allmänt<br />E.3.4 UPPBYGGNAD<br />(a) Roderbladet ska tillverkas enligt ritningsspecifikation Nr 45.8.1.<br />(b) Rodret får tillverkas i en av SXS godkänd form.<br /><br />Ritningen finns här: http://www.expresseglare.se/wp-content/uploads/2014/01/Albin_16.pdf<br /><br />Det finns alltså egentligen inget utrymme för att optimera rodret utöver originaletAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/09988654637609347349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-63540762959149910962015-02-18T21:46:57.193+01:002015-02-18T21:46:57.193+01:00Hittar inget om minsta bred på bakkant. Kortaste k...Hittar inget om minsta bred på bakkant. Kortaste korda översta profilen är 400 och min bredd 54mm ger NACA0013,5. Botten är min korda 250 och min bredd 41 ger NACA0016,4. Frågan är om det inte skulle vara 0013,5 i toppen och 200 mm ner övergå till en 63profil. Bra bett i toppen som klarar stor anfallsvinkel utan att stalla och suga ner luft. Längre ner är det lugnare och då klara 63 profilen att hålla kursen samtidigt som motståndet minskar. 1 mm bred akterkant och vass.<br />Bosse F.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-5885669775133796892015-02-18T20:22:18.327+01:002015-02-18T20:22:18.327+01:00Ett NACA0012 roder är väl det bästa man kan ha för...Ett NACA0012 roder är väl det bästa man kan ha för Expressgling. Din fråga om SRS borde egentligen SRS TK svara på, men jag tror inte Expressen har blivit långsammare, snarare når fler båtar upp till sin potential och går därmed snabbare. Och då har mättalstillägget för Expressen pga att dom generellt är bättre trimmade än andra båtar spelat ut sin roll. Konkurensen hårdnar också i SRS.Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-5644552467412788292015-02-18T12:06:00.070+01:002015-02-18T12:06:00.070+01:00Tack för ditt svar. Har du även tagit fram en snab...Tack för ditt svar. Har du även tagit fram en snabb roderprofil eller duger det gott med hur ett iordninggjort standardroder såg ut på 90-talet?Bosse Bergqvistnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-57457919717198768072015-02-17T18:25:44.347+01:002015-02-17T18:25:44.347+01:00Skicka din mailadress som kommentar, jag skickar d...Skicka din mailadress som kommentar, jag skickar dig Bosses mailadress men publicerar inte din kommentarl.Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-35983361739754991122015-02-17T16:50:35.439+01:002015-02-17T16:50:35.439+01:00Intressant,
Hur kontaktar man Bosse Fransson?
/Cla...Intressant,<br />Hur kontaktar man Bosse Fransson?<br />/Claes KällqvistAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-1224180077293343762015-02-17T12:27:02.963+01:002015-02-17T12:27:02.963+01:00Teoretiskt borde skillnaden synas mest på undanvin...Teoretiskt borde skillnaden synas mest på undanvind och vad jag sett på banan så verkar det vara så men skillnaden är så liten att är oerhört svårt att vara säker......Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09988654637609347349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-20722521587570443722015-02-17T09:42:33.070+01:002015-02-17T09:42:33.070+01:00Är ägare till en Express som enligt uppgift fräste...Är ägare till en Express som enligt uppgift frästes i början på 90-talet och därefter inplastad. Har inte undersökt vilken profil men troligt en 63:a och det vore intressant att veta på vilken bog en PLX4 är 10 m teoretiskt snabbare. Tänker kappsegla med båten vad det lider och vill ju ha rätt kölprofil då. Min känsla är att Expressen inte är lika snabb längre i förhållande till andra båtar på SRS-seglingar (seglad tid). Bosse Bergqvistnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-38372043055907559862015-02-16T15:43:00.307+01:002015-02-16T15:43:00.307+01:00Expressen lanserades 1979, 1000 båtar byggdes inom...Expressen lanserades 1979, 1000 båtar byggdes inom tre år. Kölarna gjöts på olika sätt och flera modeller användes. Tex gjöts många kölar liggande i sandform, tyngdlagen gjorde sitt och ena sidan blev nästan plan, andra sidan alldeles för konvex. Andra kölar som gjöts stående var riktigt bra. Det blev helt enkelt ohållbart att förbjuda bearbetning. Per Isacsson skrev i slutet av 80-talet den första regeln som försökte komma tillrätta med detta och efter det var det mått som gällde och bearbetning blev tillåten. Anders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-51301568553503774242015-02-16T13:44:33.716+01:002015-02-16T13:44:33.716+01:00Får man enligt klasseregel fräsa kölen? Jag minns ...Får man enligt klasseregel fräsa kölen? Jag minns att det var inte tillåtet?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2385555704885366799.post-71589020550131167772015-02-15T15:16:05.448+01:002015-02-15T15:16:05.448+01:00Den här kölen är mycket lik den som vi seglade med...Den här kölen är mycket lik den som vi seglade med när vi vann våra SM i Express på 90-talet. Vi använde oss av en 63-profil som var lite modifierad akterut för att passa klassregeln, rejält vassa hörn i akterkan samt runda fina radier ner mot botten. I mina ögon är detta en mycket väl beprövad köldesign på Expressen och kan knappast ses som någon chansning på något sätt. Jag är dessutom övertygad om att en äldre Express som är optimerad är väl så snabb som de nyare fina båtarna som finns idag.<br /><br />Mvh Sten BergqvistAnonymousnoreply@blogger.com