torsdag 27 augusti 2015

Provseglade med nya rodret

Bosse Bergqvist körde ner från Stora Höga, vi skulle ut och provsegla med det nya rodret. Perfekt vind, SV ca 8 m/s. Hade kunnat vara större vågor. Vindprognosen sa mellan 7 - 10 m/s och mer vind norr om Sjaelland.

Vi hissade, vi seglade, vi fintrimmade riggen, vi ska vara ordentligt förberedda inför de race som återstår i höst. Ikväll kändes det som höst, men fortfarande varmt i vattnet, 19 grader enligt Predict Wind.

Lite nordgående ström, så kryssfart och kryssvinklar blir bedrägliga att utvärdera. Men mest handlade det om att utvärdera hur rodret fungerar, framför allt om rodret släpper på samma sätt som jag upplevde på försommaren.

Ikväll var det en fröjd att styra, mindre känsla av lovgirighetän orginalrodret och bra bett på kryssen.

Ett brett leende från från Bosse, tyvärr försvinner vår konversation i allt vindbrus, men kolla hans leende. Och lyssnar du noga så hör du mitt omdöme precis i slutet.


Vi vände lite norr om Hornbeck och hissade spinnaker på vägen tillbaka. Seglade högre och högre för att provocera en broach, Den kom förstås, väldigt helt plötsligt.

Det var riktigt snälla förhållanden, framför allt inga besvärliga vågor. Mycket kvar att testa.

Det blir inget Saltholm Runt på lördag, seglar direkt till Bröndby i morgon. Vi seglöar Bröndby Sailors Cup den 5te september. Med full besättning.

PS Bosse tvättade kameralinsen efter jag tog dom här klippen, nästa gång blir det bättre skärpa!

måndag 24 augusti 2015

Att det ska vara så svårt att limma gummiduk?

Vid sjösättningen i juni hade jag monterat det nya rodret. En måndagkväll kort efter sjösättningen tränade Fredrik och jag i hårdvind. Rodret släppte och närmast i panik bytte vi tillbaka till det gamla beprövade.

Det nya smala och djupare rodret är ritat och tillverkat av Bosse F som har ett precis likadant roder till sin Dynamic35 Existens där det fungerar perfekt. Finessen är att de översta decimetrarna har en förlåtande NACA0012 profil för att minska risken för avlösning vid rodrets anslutning mot skrovet. Den nedre metern har en laminär 63012 profil. Den laminära profilen klarar inte lika stora anfallsvinklar som 0012 profilen, typiskt kommer avlösning vid ca 8 grader istället för drygt 10. Vinklarna beror på ytfinhet och strömningshastighet. Fördelen med den laminära profilen är att strömningsmotståndet blir mindre vid små anfallsvinklar. Det djupare och smalare rodret ger också teoretiskt högre sidkraft för samma area vilket betyder mindre rodervinklar och därmed också ytterligare mindre motstånd.
4de lyftet i år

Men - som sagt - jag fick nånslags panik. Alldeles för mycket tid hade gått åt för att få ordning på bottenfärgens ytfinish. Tiden höll på att rinna ut. Ett snabbt byte till gamla rodret dagarna före midsommar och sen iväg till Bohusracet.

När Fredrik tvättade botten inför start i Uddevalla hittade han gummiduken som tätar mellan skrov och segeldrevet hängande runt propellern. Han rev bort den, när vi återvände till Skåne lyfte vi båten och limmade fast den igen. Nu enligt konstens alla regler, kontaktlim A3, vänta ordentligt mellan påförandet av limmet tills ytorna trycks ihop. Jag limbeströk gummiduken kvällen innan, det var fint väder när vi lyfte, acetontvättade också båten, torkade med varmluftpistol, målade på lim. Lösningsmedlet ska avdunsta ordentligt, hjälpte till med varmluftspistolen, efter en timme tryckte jag ihop ytorna. Det bet ordentligt.
En hängande gummiduk, sannolikt har den släppt vid lyftet när allt instängt vatten ska ut. Större dräneringshål i gummit nästa år!
När jag lyfte i morse hade ungef'ör hälften av limytan släppt. Nu måste jag ta hjälp av er som läser detta. Vad gjorde jag för fel? Inget lim alls hänger kvar på gummiduken, allt sitter på skrovet.

Jag köpte gummiduken på Tools, en ganska hård och tunn  kvalite. Kanske ytan är för hård?

Gjorde ingenting åt gummiduken, den sitter ordentligt fast runt hela framkanten. Förhoppningsvis hänger den kvar 10 dagar till så att vi kan segla både Saltholm Runt och Bröndby Sailors Cup. Med gummiduk. I värsta fall får jag dyka ner och ta bort den.

Tvättade botten med ScotchBrite svamp, den sprutmålade Nautixfärgen är fortfarande fin. Med undantag av en liten yta på bulbens ovansida bakom kölbladet och skrovbotten bakom kölen där små bubblor i storleksordningen 0,5 mm diameter och höjd har slagit upp.

Monterade rodret och sen snabbt i sjön. Utmaningen är att vi ska klara att styra båten trots att Piano är ganska lovgirig genom att vara noggranna med trimningen av storen. Vara riktigt på alerten, aktiv skotning helt enkelt. Allt som ett led i förberedelserna inför nästa år för att kunna hänga med X99:or och X332:or.

Om vi inte klarar att styra Piano och du ser oss vingla fram i höst utan kontroll så vet du vad det beror på! Och kom inte för nära i lovart, en broach kommer blixtsnabbt!

tisdag 18 augusti 2015

Watski 123, 2015

Watski 1-2-3 är en tvådagars shorthandedsegling med övernattning. Arrangeras av KDY i Danmark, start från Rungsted som ligger ungefär mitt i Öresund väster om Ven. Banan gick runt Ven, öster om Pinhättans fyr utanför Barsebäck, väster om Öresundsbrons mittspann, runt Drogdens fyr ca 4NM söder om bron, tillbaka norröver på väsra sidan av Saltholm och mål på Flakfort. Övernattning men först ordentligt kalas. Tillbaka lördag morgon, samma bana fast baklänges.

Avståndet raka vägen mellan Rungsted och Flakfort är lite drygt 12 NM. Banan var 43 NM, snacka om att segla som katten kring het gröt.

1-2-3 betyder att man valfritt kunde segla solo eller med 2 eller 3 ombord. Soloseglarna fick 10 minuter bonus, 3-manbesättningarna 10 min straff i förhållande till 2-manna besättningarna. I soloklassen vann Paul Gaskell-Brown från Råå i sin JOD35 Spindrift och blev 13de totalt av 32 som fullföljde

Vindutsikterna var 10 m/s i starten och sen ökande. Ostligt vilket betydde nästan bara halvvind. Det är inte Pianos starkaste bog. Vi seglade i löb 4 tillsammans med X332, X99, X362 , Luffe37 och Faurby393. Vi seglade efter DHregeln, då ska X362 vara 4% och Faurby 393 5% snabbare än Piano. Men Piano ska vara snabbare än Luffe37, X332 och X99. En tuff utmaning, enligt SRS skulle Piano ha lägst mättal i det här löbet.
Seglar med Hans Kimblad, sträckbog från Ven till Pinhättans fyr
Vi startade lite efter halv nio på fredagsmorgonen. Sträckbog över till Ven, kryss på Vens baksida, sträckbog till Pinhättan och sen halvvind, halvvind resten av racet. X332, Luffe och X99 startade några minuter före Piano. Det gick bra till Pinhättan, vi gick över halvvägs mellan Ven och Borstahusen innan vi slog söderut. Tanken var att gå in över grundflaket utanför Landskrona för att möta svagare motström. Det var ganska lyckat, när vi rundade och skulle börja segla halvvind låg vi lika med alla tre. När vi gjorde det sista korta slaget för att ta oss förbi fyren hade SB toppvant lossat, riggbulten i vantskruven hade glidit ur (hur formulerar jag det här för att det inte bara ska bli för pinsamt?), mellanvanten är dragna ända ner till däck så masten hängde i mellan- och undervant. Såg ut som en pilbåge. Snabb avlastning, slog tillbaka till BB halsar, fångade in vantskruven, riggbulten låg kvar på däck, skruvade upp vantskruven, fick tillbaka riggbulten, drog vantskruven och slog tillbaka till SB. Tog oss runt fyren och iväg. Men hade tappat sådär 500 m till dom vi jagade. Sen tog vi det lugnt, var faktiskt lite skärrade. I mål 18 min efter Luffe37, 14 min efter X332 och 4 minuter efter X99.
Efter rundning av Pinhättans fyr utanför Barsebäck. Våra konkurrenter har runnit ifrån när vi fixade vantet.
Danska Carbon40 dånar förbi
Lite sightseeing på Flakfort, har inte varit där sen jag seglade Express i Lomma på 90-talet. Ordentligt upprustat, betongvalven är glänsande vitmålade och det finns en ordentlig restaurant.

Middagen ingick i startavgiften. Grillbuffe, det var riktigt gott. Öl och vin flödade fritt. Tänk er själva nybakade studenter på flaket på väg genom stan. Där flödar bubbelvinet och vi vet alla hur det låter. Middagen på Flakfort var värre. Vi som satt lite perifert kunde iallafall göra oss hörda när vi pratade med varandra. God mat och bra musik räddade kvällen.

Blåste mycket hela kvällen och hela natten, en illa förtöjd Ballad utanpå oss förstörde nattsömnen.

Vinden hade lagt sig på lördagmorgonen, det blåste ca 6/7 m/s, fortfarande ostligt. Motström till Drogden, in över grundflaket väst om Saltholm, men sen stångades vi med full ström hela vägen till Drogden. Rundade, nu mot bron och Pinhättan. Två korta slag för att slå oss fria från en M34, sen rymde vinden och i kombination med medströmmen gick det ganska fort. Carbon 40 och X-40 XBox seglade förbi. Luffe37, X332 och X99 hade startat före oss (jaktstarttiderna för lördagen var omräknade så att hänsyn togs till fredagsresultatet). X362 hade startat 2 minuter efter oss, men var efter 3 timmars segling fortfarande inte ikapp.
Har rundat Drogden

Halvvind norröver på Malmö redd
Vi sätter stora spinnakern efter Pinhättan, slör i tilltagande vind. Det blev en spinnakerrepa som heter duga. Vinden ökade, säkert 12-13 m/s i byarna och vi gjorde 12 knop på plattvattnet. Hängde på häckvågen till X-40 Safran och gick förbi X362 som hade passerat oss precis innan rundningen. Seglar närmast Ven, faller av, gippar i relativt lä bakom Ven, sen full fart mot Rungsted. Dom större båtarna har strul med gipparna, dom har seglat med länsspinnakrar och har svårt att hålla höjd mot Rungsted. X362 ligger på betryggande avstånd bakom oss. Vi seglar jämt med en Xp38.
Lördag. Start från Flakfort i bildens överkant, går söderut på grundflaket sålänge vi vågar, sen gäller det att hålla kanten. Saltholm i bilden högerkant, Amager i nedre vänstra hörnet..
Rundar Drogden, två korta slag vid fyren, sen sträckbok som blir halvvind vid bron.
Spinnakergång från Pinhättan mot Ven. Går lägst av alla och håller oss ute i medströmmen, det blev lite brant slör när vi närmar oss Ven, men landkonturen gör att vinden vrider med när vi kommer nära.
2NM kvar till Rungsted kommer sydlig vind, vi har strul att få ner spinnakern och i ett huj hotar X362 bakifrån. Det är en stor båt och 100 m före mål går dom förbi en bit i lovart. Vi blir 5:a i vårt löb och 12:a totalt. Vi tappade bara två minuter till X362 på 43 NM. Vi är 6 minuter långsammare än Luffe 37 och X99 och 5 minuter bakom X332 efter 6½ timmars segling på lördagen. Det verkar klart överkomligt att ta igen vid nästa möte.

Ylva Yline vann totalt, svåra att slå på halvvind. Watski1-2-3 var också sista delseglingen av tre i 2mannacupen i Danmark. Där segrade X-40 Xbox, följda av X332, Yline och X99 Bluenose.

53 båtar var anmälda, 32 fullföljde. Vi seglar gärna det här racet en gång till.

onsdag 12 augusti 2015

Nerräkning till Watski 123

DMI, dvs danska vädertjänsten visar detaljerade vind- och strömprognoser två dygn framåt. Watski 123 startar fredag morgon vid 8-tiden, så nu har den första prognosen kommit för vinden vi ska starta i. Ostligt för hela slanten, mellan 8 - 10 m/s.

Watski 123 är en segling för en, två eller tre besättningsmedlemmar. Soloseglarna får 10 min tillgodo på båtar med 2 ombord, båt med 3 ombord får 10 minuter mindre tid på sig. Banan är ca 43 NM och i den förväntade friska vinden med nästan bara halvvindssegling kommer det att gå relativt fort, sannolikt under 7 timmar för Piano. 7 timmar är 420 min, 10 min motsvarar lite drygt 2%. Skulle alltså motsvara nästan tre pinnar i SRS.

Jag hittar fyra svenska båtar i startlistorna. Paul Gaskell Brown från Råå, som seglar solo med sin JOD35. Övriga tre seglar på två: Ulf Leeman från Ängelholm med HP1030, Johan Wickman från Lomma med X-37 plus Hans Kimblad och jag från Viken som seglar Hansson31 Piano.

Seglade ner Piano i söndags från Råå efter Ven Runt (med paus på Ven). Nu ligger hon i Rungsted.

Kollar i vanlig ordning både vind och strömprognoser. Banan går från Rungsted (ungefär VSV om Kyrkbacken) och ska innefatta rundning av Ven, Saltholm, Drogdens fyr och med målgång på Flakfort norr om Saltholm. Seglingen Saltholm Runt från Limhamn seglas i samma vatten, men jag har väldigt begränsad erfarenheter av att kappsegla där. Strömmen brukar vara ännu mer avgörande än häruppe i norra Öresund.

DMI's vindprognos anger alltså mellan 8 - 10 m/s ostligt kl 8 på fredag morgon. Predict Wind's långtidsprognoser visar ungefär samma.
Predict Winds prognos för fredag kl 08. Mellan 7,5 - 10 m/s OSO söder om Ven (pricken i kartan är placerad precis norr om Ven). Klicka på bilden så blir den tydligare.
6 timmar senare har vinden avtagit något och vridit lite åt söder.
Men det blir byig vind, upp till 15 m/s som mest hela fredagen. Blir en stökig segling. Har bytt ut storskotet så att det ska löpa lättare, kommer krävas två personer för att hantera båten hela tiden.
Strömprognos fredag morgon kl 08. Det röda området med ström över 1 knop är precis under Öresundsbron. 
På återvägen från Saltholm Runt för två år sen passade jag på att mäta strömmen på ostsidan av Ven (här). Nu kan vi få nytta av dom resultaten. Det är ju inte någon dramatiskt kraftig ström runt Ven men det gäller att utnyttja dom fördelar som finns. Seglade Sjaelland Runt med Göstas Banner 28 Zeke Varg 1987. Vi kryssade norröver i motström på östra sidan av Saltholm, där lönar det sig att gå riktigt nära kalkstenshällarna i blått strömområde. Vi får se hur nära vi vågar gå den här gången.

På lördagen vrider vinden till SO och minskar något. Men fortfarande riktigt byigt.

Känner viss rastlöshet, en del kallar det rampfeber, inför debuten bland alla danska seglare. Segla jämt med X99. Klarar vi det?

söndag 9 augusti 2015

Ven Runt 2015

Ven Runt blev lite av en repris från 2012. Ett långt ben från Råå till Ven i lätt vind och motström. Men den här gången halvvind/slör istället för sträckbog och den här gången betydligt mindre ström. Men strömmen fanns där - några tiondels knop - och det lönade sig också denna gång att söka strömlä bakom Ven innan det var dags att ta språnget runt Vens NV rev.

Seglade med Joakim Axelsson t.v., Bosse Bergqvist t.h. och Hans Kimblad (som tog bilden).
Väderutsikterna sa regnskurar och kanske åska. Inget av det dök upp. Vinden skulle inledningsvis vara svag från ca VNV för att framåt ett-tiden vrida mot NNV och öka till sådär 6/7/8 m/s. Vindutsikterna stämde bra. Strömmen skulle sätta ca 0,3 knop norröver väster om den typiska skölden som går från Vens västra udde i en båge över mot Helsingborg. Öster om skölden är det mest svaga strömvirvlar under 0,1 knop.

Bleke och första start utsatt till 10:10 skjuts upp. Men bara 12 minuter, det fyller sakta från NV. Vi startar i tredje start.

Krysstart NV om Råå småbåtshamn, i svag vind gäller det mest att hålla fart och ligga på rätt ställe. Rätt ställe var vid startfartyget eftersom vinden fyllde lite mer på högerkanten. När vi närmar oss kryssmärket har vi J92 Jubilon lite framför i lä. Vi seglar precis lika fort, Jubilon har fyra i besättningen på railen framför masten (för att lyfta akterspegeln ur vattnet). Hans och Joakim flyttar snabbt fram, vi lyfter också vår akterspegel helt ur vattnet och - glider sakta ifrån. Seglar över Jubilon och rundar först i klass 3.

Båtarna i starterna före oss har glidit iväg men söker sig märkligt nog mot väster, ut i motströmmen. Det är lockande att höjda för det går trots allt lite fortare. Genom vattnet. Men brukar straffa sig rejält när man ska falla för att komma ner till märket. Vår strategi var klar, segla lågt, ordentligt lågt så att störningarna från båtarna i lovart blir så små som möjligt. Vattenytan är stundtals blank, vinden står några meter upp. Vi har med vår längre mast fördel framför dom mindre båtarna framför oss.

Jubilon glider förbi i lovart och seglar igenom småbåtsfältet. Vi fortsätter vår låga och lite långsammare kurs. Expresserna i första start seglar långt upp i lovart. Bakifrån kommer dom stora båtarna som också seglar lite underbåge efter oss.

När vi närmar oss rundningen Ven NV har Jubilon halkat bakåt, istället glider Xp38 Xpresso förbi i lovart. T780 Ed med sin gigantiska gennaker har seglat en ordentlig överbåge  och kommer ångande från lovart och glider också hon förbi. Den nya vinden från NNV kommer alldeles innan vi rundar (snacka om god timing - vi slipper plattlänsa i den gamla svaga vinden). Kracer 40 Krackemut kommer bakifrån men pga vindvridet klara hon inte att bära sin stora svarta gennaker. Trots byte till först code zero och sen plattare gennaker kommer hon inte förbi. Vi loggar som mest fart över grund 8,4 knop med ordentlig krängning (det har Piano inget emot).Bär spinnakern hela vägen till Landskrona, vi rundar precis före Krackemut och sen blir det kryss tillbaka till Råå. Ganska snabbt går Krackemut förbi, kort därefter också First 40.7 Yro.

TackTick och Prostart
Bosse B, intensiv spinnakersegling
Kryssen upp till rundningarna först innanför bojen i Ålabodarna och sen utanför Rydebäck blir en enda lång trimningsrepa. Bosse trimmar focken och ungefär utanför Ålabodarna hittar vi ett superläge, den mest effektiva delen av segelplanet är ju fockens övre halva och det handlar om att öppna toppen precis rätt.

Efter Rydebäck gled också X-40 Safran förbi i lä, vi blir 6:a i mål, dom andra båtarna i klass 3 har gått bättre än vi från Ålabodarna så avståndet till nästa båt Bongo 960 Marie-Cacao blir 1½ minut seglad tid.

Vi blir etta i klass tre och tvåa totalt efter Xpresso. Marginalerna till båtarna efter oss är små, en minut till X99 Mille, två minuter till Yro och tre minuter till T780. Resultat finns (här).

Trots den dåliga vinden i början blev det en riktigt fin segling. Tack RHSS! Det var ett gediget prisbord. Vår köksutrustning utökades med en tryckkokare - Tack Kökscentrum. Och dessutom åkte jag därifrån med en sprillans ny Ray70 VHF radio - Tack Hjertmans - vi hade också i år tur i den allmänna utlottningen av sponsorpriser.

Slör mot Landskrona med Ven i bakgrunden.
Joakim Axelsson gjorde en paus i sitt Mixerseglande i Bohuslän och kom ner enbart för denna segling, det var första gången han var ombord. Bosse, som också var med förra året, är en klippa när det gäller spinnakersegling. Två supertrygga seglare som skötte all taktik och trimning. Hans har seglat med på Piano flera år. Allt funkade bara jättebra ombord. Tack Joakim, Bosse och Hans, Jag kunde helt koncentrera mig på att styra.

måndag 3 augusti 2015

Nu börjar det igen!

Piano har varit uppe på land, limmade fast gummiduken runt propellerdrevet, kollade att botten var OK, lite puts i vattenlinjen och under bulben var det enda som behövdes plus lite kompletterande bottenfärg i rodrets framkant. Vi fiskade akterförtöjningar med rodret som orsakade lite skrapsår när jag la till i Skärhamn inför turen över till Skagen. När Fredrik tvättade botten inför Bohusracet hittade han gummiduken hängande runt propellern, det var bara att plocka bort den. Vi seglade alltså Bohusracet utan gummiduk, undrar hur mycket det bromsade? Nu är allt OK!

Kollade strömprognosen inför kvällens måndagssegling i Viken. Det ser ut som det brukar, dvs duktigt nordgående ström. Dessutom svag sydlig vind. En svår kombination!
Vi seglar ungefär mitt i det rödaste området!
Nästa äventyr är Ven Runt på lördag, prognosen säger svag nordlig vind. För tre år sen seglade vi Ven Runt i superlätt väder, för två år sen i mellan/hårt och förra året i riktigt hård vind. Nu börjar vi från början igen!