onsdag 25 mars 2015

Gott om plats


I Ängeviken alldeles norr om Kyrkesund ligger en Figaro 2, Ritad av Marc Lombard, byggd av Beneteau, båttypen används i soloseglingscirkusen i Frankrike/engelska kanalen. Några gånger har Piano hittat natthamn i Ängeviken och det är det närmaste jag varit en Figaro 2.

Figaro 2 är en fullständigt kompromisslös solo/shorthandedracer. 10,15 meter lång, 3,43 m bred, 2,15 m djup, väger lite drygt 3 ton. En meter högre (kol)mast än Piano och riktigt lång spinnakerbom. Nästan 40 kvm storsegel och 28 kvm genua. Seglas med spinnaker och det finns tusen youtubeklipp som visar solospinnakerrepor med autopilotstyrning och rorsman på däck. Det här klippet från 2010 är fint:

Francisco Lobato - Figaro 2010 - ROFF/Tempo-Team in action


Jag saknar en ordentlig sittbrunn på Figaro 2, annars hade det kanske blivit en sån. Jag vill faktiskt inte helt överge möjligheten att mysa i skärgården.

Säga vad man vill om inredningen, men det ser ut att vara gott om plats och det viktigaste finns med: hela båten blir en sambandscentral, Sanningen att säga kanske inte heller inredningen lockar till skärgårdssemestrar.

Klicka på bilden så ser du bättre. Ett enlågigt gasoldrivet pentry, diskho i plast, toalett framför masten bakom skottet, bred durk så man kan röra sig när det lutar, finns säkert nån stickkoj om man behöver lägga sig, men på de bilder jag sett "sittsover" man mest lutad mot bordläggningen. Dom runda rutorna i bildens vänster och högerkant är inspektionsluckor till vattenbarlasttankarna, 200 liter på varje sida. I mitten: Charlie Dalin, Skipper MACIF 2015.
Som ni kanske förstår så handlar Z31 projektet också om insidan. Vad ska in, hur mycket ska med, hur många kilo ska man spara. Kanske skulle byta till NOMEX istället för Divinycell. Dubbelt så dyrt, väger hälften så mycket, 36 istället för 72 kg. Ordentliga kojer väger ca 10 kg, Ett mer fullständigt pentry ytterligare 15 kg, Bord i kolfiber, tror inte att ett kolfiberbord kostar nåt i SRS.

Ni undrar säkert över vad som händer med Z31. Jag är mest förundrad över att vissa saker tar så lång tid i ett land som ändå tillhör Europa. Bankärenden som härhemma tar 2 timmar, tar där två veckor. Z31 projektet kräver investeringar och utöver influensan är det hela omställningen till en ny typ av produktion som tar tid och kraft. Det är fantastiskt enkelt att handla inom EU, enkel pengatransferering, enkla transporter. Man loggar in på sin bank och gör en SEPA betalning, man ringer sin transportör som kommer och hämtar. Till Belgrad tar allt mer tid. Tull ska betalas, proforma fakturor ska fram, grejer blir stående vid gränser, Men vi lär oss och hittar väl bra kanaler som fixar allt så småningom.

Som du sannolikt också förstår så är tidpunkten för vakuuminjicering av första skrovet framskjuten, kommer sannolikt att ske i mitten av april.

tisdag 17 mars 2015

Vad händer i Belgrad? - Z31(16)

I Belgrad händer just nu inte så mycket. Orsaken stavas "pig flue", en riktigt rälig influensa grasserar därnere. Så alla ni som väntar på nyheter om Z31 får ge er till tåls.

Diskuterar med mastleverantör - Ceilidh i Holland och vill att dom tar fram nedre spridarparet som bomerangvariant för att kunna göra en riktigt effektiv överlappande fock. Henrik E har rekommenderat en mast som böjer 12 cm (min mast till Piano böjer 6 cm), det innebär lite mjukare sektion än var Ceilidh har i sitt standardsortiment. Integrerad ränna istället för pålimmad Al-skena. Så det får bli deras sektion 28 men med annorlunda laminatspecifikation.

Har diskuterat båten med CDE (som har ritat skrovet till Z31), dom är förstås eld och lågor över projektet. Ska kölen flyttas? Är det förnuftigt att flytta bak masten? Vad tycker dom om vattenbarlast? Enkel- iställer för dubbelroder? Lättare båt? Fatheadstor? Jag fick enkla och tydliga svar.

Flytta bak masten för att kunna öka förseglets area ("mera hästkrafter"), ta bort fathead och använd storseglet som trimtab.
Behåll kölens placering, den resulterande tryckpunkten på segelplanet ändras inte när masten flyttas bakåt. Masten kommer då att stå på kölen.

De fyra seglande Z31:orna har tendenser till att vara för lovgiriga. Detta problem kommer sannolikt att försvinna när fathead tas bort och singelroder tillkommer. Roderarean blir i singelvarianten betydligt större och rodret kommer att bli en viktig del av lateralplanet. Lovgirighet är viktig för prestanda, men det ska vara lagom mycket.
Lättare båt ger bättre lättvindsegenskaper, vattenbarlast ger dessutom bra hårdvindsegenskaper.
Vid bankappsegling fyller man båten med en helt bunt folk, så blir det högt rätande moment också utan vattenbarlast.

Här kommer en bild att sukta över, Per Hagströms Z31 Umsepuffen från Nyköping på kryss vid Mannens fyr under Byxelkroken, 2004-09-18 kl 13:02.

Snart är vi där. Men nån seglande Z31 i Viken ser vi inte förrän till hösten.

torsdag 12 mars 2015

Dom försvann snabbt

Komponenterna till tryckvattensystemet (jag dristade mig ju att bjuda ut dom till försäljning i förra inlägget) försvann snabbt. Typ 7 minuter efter att jag också lagt ut dom på Blocket nu på torsdag fm. Så nu är dom på väg till Stockholm.

Jag har halva garaget fyllt med grejer till båtar, satsar på Blocket direkt i fortsättningen.

onsdag 11 mars 2015

Tryckvattensystemkomponenter till salu

Det här med att speca en ny båt blir till att börja med en enda lång önskelista. När jag började med Hansson 31 projektet gjorde jag misstaget att göra en lista med extra allt.

Till Piano fick jag för mig att ett tryckvattensystem skulle vara bra. Inget fotpumpande mer, bara vrida på kranen och vattnet skulle rinna. Handlade pump, expansionskärl och armatur på Hjertmans. Monterade komponenterna, drog alla slangar och skaffade en vattentank, som dock aldrig blev vare sig inkopplad eller installerad. Grejerna fick hänga med ombord första året, den flexibla vattentanken blev liggande i sin orginalförpackning under SB stickkoj.

När sommaren hade gått och vi hade klarat oss bra med vatten i 1½ liters petflaskor insåg jag att rinnande vatten inte var något jag tycker behövs ombord, Så grejerna åkte ut utan att dom någonsin tagits i drift.

Jag har dom liggande här i mitt arbetsrum. Dom är till salu för en billig penning.
Expansionskärl, Hjertmans artikelnummer 4716-21 säljes för 300.-, kostar ny 895.-
Tryckvattenpump Johnson Pump typ WPS 2.4. 9 liter/min. Säljes för 200.- Modellen finns inte längre kvar i Hjertmankatalogen, Motsvarande Johnson Aqua Jet pump i det nuvarande Hjertman sortimentet kostar 725.-
Enkelkran de lux, Hjertmans artikelnummer 4727-18 säljes för 250.-, kostar ny 668.-
Plastimo flexibel vattensäck 50 liter, Hjertmans artikelnummer 4761-50 säljes för 250.- , kostar ny 725.-
Expansionskärl, pump och kranen har alltså varit monterade men har aldrig tagits i drift. Vattensäcken har inte varit uppackad och ligger kvar i orginalförpackningen. Allt inköpt 2010, grejerna finns i Viken (16 km norr om Helsingborg). Om du är intresserad skickar du en kommentar med din mailadress så kontaktar jag dig. 
-

måndag 9 mars 2015

Elförsörjning - Z31 (15)

Med en ny båt inom räckhåll är det dags att börja tänka på vad man ska fylla den med. Elförsörjning är en ständig källa till oro. Iallafall tidigare när jag seglade med ett enda batteri, en GPS Garmin 525, Wallas 1300 och radio. Inga riktigt kritiska apparater och motorn kickade jag igång. Fick en 22W solcell för 25 år sen som jag pluggade in i cigarettuttaget, då kunde vi lyssna på radion när solen sken även om batteriet var slut.

Med Piano ändrades läget. eftersom den kappseglingen kräver ström. Ett 100 Ah gelbatteri skulle väl klara både att starta motorn ibland och att driva GPS plottern? Plus att ladda iPad och diverse mobiltelefoner? Plus ett kylskåp och elpumpen till toaletten och elpumpen för att tömma septiktanken. Plus lite LED belysning i ruffen och lanternor. Men det funkade inte, vi blev akut utan elförsörjning mitt i Bohusracet 2013.

Väl tillbaka i Viken kopplade jag in ytterligare ett startbatteri plus Mastervolt övervakningssystem för att kunna se batteriernas status. Plus en  ny effektiv 50W solpanel. Solpenelen laddar gelbatteriet, startbatteriet är enbart kopplat till startmotorn, Båda batterierna laddas från varsin utgång på Mastervoltladdaren (levererar max 20A) när landström är kopplat. Ganska dyra system, dessutom komplicerade. Kopplade också in autopiloten och sommaren 2014 fungerade allt oklanderligt, nu finns ingen anledning att ändra på något. Men en ny båt, vilket system ska jag ha till den?

Per Hagström seglar Z31 #1, jag frågade honom om vilket elsystem och instrument som skulle vara bra till Z31. Per säljer Saildrive 330 motorn som också är den motor jag ska montera i det nya Pianot. Det började med att jag tyckte det var mer eller mindre självklart att installera en EFOY bränslecell som gav 8A och en blyackumulator som skulle klara att starta motorn. EFOY startar automatiskt när batterispänningen sjunker och i princip sköter det systemet sig helt själv. Vi kom in på prisskillnader mellan LiIon batterier och EFOY.

" ...
Hej!
Efoy är nog inte så mycket dyrare än LiIon batterier.
I min värld ska man till SD330 bara ha en batteribank, ett eller två ( då helt parallellkopplade) batterier. Detta utökar utbytet av laddning vara sig det gäller landström eller solceller.
Jag skulle göra följande elinstallation i en Z31:
·         Ett st Lion batteri 160 AH ( motsvarar ca 300 Ah bly celler)
·         En konstant spänningsladdare 50 A ( drygt 3 timmar laddtid på ett tomt batteri)
·         3 st solceller á 25 watt med separata regulatorer för maximal laddning
·         En välisolerad kompressorkyl med blank aluminiserad insida
·         En AIS med Wifi
·         En Sony Xperia ( som är vattentät för sittbrunnsbruk) för Sea Pilot
·         En handhållen GPS på batteri för backup
·         VHF
·         Värmare ( även om vi aldrig använder det)
·         Autopilot ( även om vi inte haft det på några race men skulle kunna vara praktiskt)
·         Självklart LED belysning överallt
·         Standard instrumentering som kan kopplas ihop med AIS wifi för transport till Sony plattan
·         Om du vill ha kontakt med omvärlden, sätt till en separat 4G router istället för att ha radio integrerat i plattan. Det ger maximal batteritid.

Ett sådant system borde gå runt soliga dagar och ändå ge en uthållighet sämre dagar åtminstone 2-3 dagar helt utan laddning. Det tycker jag motsvarar Z31´s kapacitet.
Sedan ska det förstås vara automatsäkrat, elen ska ligga i rör ( gärna enkelt fäst med buntband under kojbottnarna. I taget bör man dra tunna integrerade rör.

Systemet blir enkelt, tål 2000 laddcykler och behöver egentligen inget underhåll alls.
... "

Per föredrar alltås det solcellsladdade systemet som ibland behöver landström. Bosse Fransson har ett 8A EFOY system i sin Dynamic 35, den båt vi ska segla Seapilot2Star Baltic med. Desutom kommer vi att ha en Garmin plotter och autopilot. Blir många timmar på havet för att se vad EFOY och Garmin går för. Det kommer att ta ett tag att få det nya Pianot seglingsklart. Det är nog inte dags att köpa in elförsörjningssystem förrän i slutet av sommaren. Gott om tid att bestämma sig alltså.


lördag 7 mars 2015

piano upphöjt i två - Z31 (14)

Många detaljer behöver komma på plats när man startar ett segelbåtsprojekt. Dessutom långt borta i samarbete med ett varv som vill mycket men som också måste lyfta sig själva i håret för att erövra en ny teknik att tillverka båtar. Vakuuminjicering är standard hos många tillverkare men inte alla. Ny typ av polyester, hela upplägget av produktionen är ny, hur mycket av ett gammalt tankesätt kan man tillämpa?

Zoran på Narvalboats har många bollar i luften, en gång under våra Skypemöten har han visat en resignerad min och frågat om han inte kan bygga första båten med traditionell teknik iallafall. Vem ska köpa den undrar jag. Minimivolymen vinylester för att få bra pris och snabb leverans (tillverkas i England, transporteras till Italien där tillsatser av bl.a. accelerator görs, därefter transport till Belgrad) är 2 ton. Räcker till drygt fyra Z31:or. 
2 ton vinylester levereras till Belgrad om två till tre veckor. Då åker jag ner och vi vakuuminjicerar första skrovet i dom modifierade formarna. För att tillverka
som kommer att hamna i Viken vad det lider.

Mycket jobb för att ta fram en racingköl på ett rationellt sätt. Designen är i princip klar. Men hur tillverkar man en fenköl i 6 mm plåt med korda som är 900 mm vid skrovet och 700 mm vid bulben? Kom gärna med tips!

Det har inte kommit så långa rapporter om Z31 projektet på den här bloggen och dessutom kommer dom sällan. Men mycket arbete sker bakom kulisserna. I morse under vårt Skypemöte (som egentligen skulle varit igår kväll) var det iallafall en ganska nöjd Zoran som konstaterade att han för första gången på flera veckor skulle ägna hela helgen åt sina tre barn. "Pig flue" har grasserat i Belgrad i vinter och nu har familjen äntligen börjat återhämta sig.




tisdag 3 mars 2015

Macke fixar roder till sin Finngulf 33

I början av spetember förra året seglade vi 2manna från Helsingborg. Egentligen skulle seglingen gå TOR Gilleleje, men i Gilleleje fanns det inte plats, så det blev Helsingör istället. Marcus Blidberg seglade också 2manna i sin Finngulf 33.
Han kontaktade mig när våra båtar väl vare upptagna på land och ville ha råd om modifiering av rodret. Jag tog fram profiler på olika höjder baserat på hans uppmätning av kordalängder och költjocklekar. Macke ville inte slipa ner tjockleken, så det blev NACA fyrsifferserie profiler med glidande relativ tjocklek 14,28% nedtill och 15,6% upptill.

Jag tog också fram .step filer till mallarna, både profil- och framkantmallar, Macke fräste dom i 10 mm spånplatta och nu när utomhustemperaturen tillåter så har han börjat spackelarbetet.

Jag fick ett mail med bilder plus webadressen till hans blogg. Alla bilder är tagna av Macke.

" ...
Hej Anders!
Nu har jag kommit ytterligare en bit på vägen med mitt roder. Började spackla banorna i helgen. Tyckte det var svårt att få till ett bra resultat då det gick en hel del spackel som inte ville stanna kvar på sin plats. Bestämde mig för att göra ytterligare en spackling med mallarna efter att jag slipat av första gången. Förvånande nog såg det faktiskt ok ut när jag provade mallen efter slipningen, men som sagt en gång till blir det.
Var nere och gjorde omgång två ikväll sen är det tänkt att jag ska börja bredspackla. Bifogar lite bilder. Du kan också titta in på 
... "



Mallar för roderprofiler på 5 nivåer. Bra att börja med framkantmallar och sedan trycka till profilmallarna.

Lägg på spackel, därefter gladpack, tryck in mallarna i gladpacken

Man kan skära bort spackel utanför mallarna innan härdning, då blir slipjobbet minimalt.



Macke valde att behålla allt spackel, mer jobb men mindre spill.
Slipat rent första malltryckningen. Dags för andra malltryckningen.
När ribborna härdat är det dags för bredspackling mellan banorna. Man joibbar med tex en bredspackel eller Al-skena som går över t vå banor.