fredag 30 augusti 2013

Saltholm Runt - dags att segla söderöver

På lördag seglar Piano Saltholm Runt. Det var några år sen sist. Jag minns att det är en segling där det gäller att tänka rätt i strömmen. Njuter av dom sista sommardagarna och cruisar söderut med start torsdag. Den goda värmen har gett sig av, regn varslat för fredag. Behåller avfuktaren ombord och väljer hamn med (el)ström.

Laddade upp med en tisdagssegling i lätt-lätt väder. Vi seglade shorthanded en 5½ NM bana på 2 timmar, mest spinnaker. Bara 0,7 knops nordgående ström gjorde det möjligt att kryssa sista biten för att nå och runda Lerbergspricken. First 40.7 Embla gled bäst med sin höga rigg och slog oss med en båtlängd.
Har rundat Lerbergspricken och går norröver mot Sparbössan utanför Höganäs. 0,7 knops medström, 1 knop genom vattnet. Kullen i bakgrunden, ännu först i fältet. Foto: Hans Kimblad

torsdag 29 augusti 2013

Watski 2Star Kattegatt - Rapport från X-37 Josefina

Johan Wickman och Sten Blomstergren från LBS (Lommabuktens Båtsällskap) seglade Watski 2Star Kattegatt med Johans X-37 Josefina. Med Johans tillstånd publicerar jag hans rejsrapport, som också finns utlagd på LBS hemsida (här).

Här följer ett referat från Josefina X-37 SWE 52 och Watski2star Kattegatt. Nytt för i år var start och mål i Rungsted. Målet nådde man via rundning av Ven, Helsingborg trafikseparering, Kullen, Hallands väderö, Hesselö, Helsingör trafikseparering. Sammanlagt 125 nm. Nytt var också att man seglade utan pitstop. Ännu en nyhet var att man kopierat framgångskonceptet i Fyrtorn2handed med jaktstart. Dvs startordning efter omvänd respitordning och placering avgörs helt av turordning i mål. I DH fungerar detta fint eftersom tidsförskjutningen mellan båtarana avgörs av seglingens distans, inte seglingens tid. Dock förutsätter DH ganska tighta löb/starter, något som men delvis skippat. De flesta löb samlade 6-8 båtar i ett samlat spann. Men vårt löb 4 omfattade 24 båtar med en DH spridning om 10 %. Mycket märkligt men kul med konkurrens. Vad gäller konkurrens så var målsättning att slå – Xdream, Bröderna Ibsen, danska twohanded mästare med en X-362-sport med sprillans nytt 3DL ställ. Vidare så vill vi slå Carmen X119 och därmed bli bästa Lommabåt. Vi ville hänga med X-37 Hansen något så när och inte bli helt förnedrade av dessa halv/helproffs med supertoppad båt. Slutligen att bli top 10 av alla 60 DH-båtar samt top3 i löbet. Vår taktik hade tre delar. 1) Ha kul, 2) Seglar konservativt, mitt i banan, lita på båtfarten, inga chansningar, ej göra manövrar som kan sluta i tidsödande segelkaos (tex rulla in spinnaren i Code1). Vi har seglat det här racet flera ggr tidigare och dyrt fått erfara vad det kostar att välja fel väg. Det gäller att hela tiden tänka framåt utan att ta för stora risker. 3) Med respekt för 1 och 2 skulle vi dessutom satsa ganska friskt och vara koncentrerade alla 24-30 timmarna!

Väderprognosen var lovande vad gäller sol och fullmåne men med knepiga vindar, dvs från fredag morgon till lördag fm kunde man förvänta sig följande faser. SO 3-4 m/s, stiltje, NO 1-2 m/s, NO 8-10 m/s, S 5-8 m/s, SO 4-7 m/s, O 5-10 m/s. Under hela perioden förväntades kraftig nordgående ström. Prognosen stämde ganska bra men med vissa avvikelser, mer om det senare.

Efter sedvanlig överladdning och ganska lite sömn vad dags för start kl 9.34, dvs 20 sekunder efter Xdream och 10 min före Carmen och Hansen. Jakten kan börja! Vädret var helt fantastiskt. Sol och utlovad SO 3-4 m/s. Nordgående ström 1-2 knop. Starten blev bra med full fart över linjen och endast 4-5 sek sen.

Ser först ut att sträcka sydspetsen på Ven. Men redan efter ett par minuter släpper landeffekten/lyftet och vi pekar ett stycke norr om sydspetsen inkl avdrift för strömmen. Går mycket högre men nästan lika fort som Xdream, Fart och höjd känns bra vår fina kryssform gör det här till en walk in the park. Men det visade sig snart att det lönade sig att gå lågt/norrut för så snabbt som möjligt komma fram till Ven där man fick ett superlyft, mer vind och mindre ström. Det gällde dock att gå väldigt nära land längs hela kryssrundingen av Ven. Trots något bättre gång så tappade vi ca 200 m på Xdream tack vare att de nådde Ven först om än längre ner i lä. De som slagit ut tidigare mitt i sundet bakom oss, bla en Hanse 400E tappar massor. Carmen satsar också på¨höjd och går hyggligt men tappar nog lite. 




1. Carmen strax efter start, fin gång men de tar inte in på oss
2. Toppade systerbåten Hansen tar inte heller in på oss på första kryssetappen
3. Kryss mot/runt Ven. Man ser tydligt lyftet nära Ven
På Vens ostsida minskar vindtrycket men nu är det S2an som gäller. Kraftig medström och endast ca 3 m/s ger dock dåligt tryck i spinnaren. Men fin GPS-fart. Vi tar in något på Xdream men vi har en ganska tung S2a och kan inte gå djupare än 150 i rådande förhållanden. Vi väljer att skära något in mot svenska sidan där vindmöllorna snurrar,kanske mindre medström men tryck i vinden. Jag litar inte på Vens NO-sida med möjliga vindhål. Vi går dock bra jmf med de andra båtarna och nu gäller det att lägga gippen rätt så att vi får ca 145-150 TWA upp mot trafikseparingen inledning S Helsingborg utan att behöva gippa ytterligare. Vi lyckas tima gippen perfekt utan att att helt tappa trycket och kommer i kapp Xdream på deras läsida. Nu gäller det att ta sig om i Lä. Deras spinnare ser djup ut och dessutom masttopshissad. Vi borde kunna gå brantare/snabbare än dem. Vi lyckas med vår attack. Går plötsligt brant upp mot dem och får skenbar vind precis framför dem, de hinner inte svara och vi kan passera. Super!

4. Så skall det se ut, Xdream passerad efter lyckad lovning strax söder om Hbg
Fältet bakom oss ser inte ut att ha tagit in. Tycker mig känna igen Carmens spinnare och ett par andra båtar med ganska risig gång o lite vind strax norr om Ven. De valde nog fel sida. Vi gör 5 knop genom vattnet och 7 SOG.


5. Fin gång efter att ha passerat Xdrem och nu jagar vi Savage Rose med röd spinnare. Sten är en fantastisk spinnakertrimmare, här verkar han dock ha tappat fokus från lovartsliket, nåja det återstår ju 20 timmar
dundrar vi snart förbi den Savage Rose, en Molichx10 som brukar kriga i toppskiktet. Men lättvind kanske inte är deras favorit trots långsmal båt. Några minuter senare är dags att lova upp med kurs mot Svinbådan. TWA börjar tugga på 120 grader. Ok vi kör ett tag till, vinden borde väl öppna upp längs sundet. Upptäcker att vi glömt sugga ned gajen samtidigt som vinden ökar till 5 m/s. Gajen hotar knäcka mantågsstöttan. Efter seg brotttningsmatch får vi ordning på suggan genom att falla av. Men det innebär att inte håller höjd utan börjar sagga ned mot grunden nära kusten norr Hbg. Rätt kurs innebär TWA 110. För brant för S2 men perfekt för Code 1. Bakom oss i lovart ser vi Xdream rulla ut sin Code 0 och få fin fart. Men vi hinner inte rigga Coden innan grunden utan völjer att först rulla ut focken och riva spinnakern. Detta innebär rejält farttapp jmf med sätta coden innan spinnaren rivs men vid hade ju lovat oss sjölva att vara konservativa. Rivningen blir ändå besvärlig i den branta vinden med grund strax i lä. Efter en del del slit är spinnaren nere och Code 1 uppe vinden lättar till 3.5-4 men vi gör ändå 7 knop genom vattnet och 9 SOG. Under manövern har Xdream tagit in något men är ändå 200 m efter. Efter någon halvtimme börja vinden lätta och vrida med. Snart har vi Syd 150 TWA och 2-3 m/s. Dags att riva Code 1 och sätta S1/VMG spinnaren. 150 är dock för platt så vi skär ut något i sundet. Mycket knepig segling, medströmmen ger dåligt tryck i spinnare. Solen steker och det är svettigt att hålla fokus på spinnartrimmet. Men vi går fint jmf med övriga. Carmen och Hansen syns lång söderut och ser knappast ut att ha tagit in, snarare tappat ytterligare några minuter. Men törs vi fortsätta långt ut vi ligger ju mer än en distans väst om vår kurs? Kanske mer vind senare nära Kullen. Varmgång i huvudet. Vi väljer att ligga kvar ute i strömmen och skära med fart. Jag sliter mig från ratten och lyckas koppla upp laptopen och få en aktuell tracking på de andra båtarna. Hansen har förstås stängt av sin och kör stealth mode. Men de ligger bakom så det kvittar för tillfället. Jag letar upp Luffe 37 Sutten med geniet Galskov, han har nog aldrig valt fel väg någonsin. De startade 58 minuter före oss (Luffe 37 har långsamt respittal i Danmark…). Han ligger i täten förstås och långt västerut, dessutom ser han och de två X 99orna ut att gå långt norr om kullen innan de går österut mot Väderön. Detta bekräftar att vårt vägval är OK. Jag stänger laptopen. Sedan blir det inget mer spionerande via PC. Man hinner inte klydda med långsam uppkoppling etc bättre att segla.

Efter en del trimmande och gippande för att hålla fart dör vinden nästan helt. Mindre än 1 m/s. Vi gör ändå 1 knop genom vattnet samt 2-2,5 SOG. Det gäller att hålla fokus så att det går att styra båten. Stannar X-37an så driver hon gärna i sidled utan styrförmåga – inte snabbt. Vi lyckas dock undvika detta. Någon timme senare men fortfarande syd om kullen skiftar den ultralätta SSV till lätt NO, ca 2 m/s. Sedan följer några timmar med NO och 2-4 m/s, dvs kryss runt kullen och fram/runt Hallands väderö. Fortfarande vackert väder och en hel del tumlare som cirklar och hoppar runt båten ger en häftig naturupplevelse med Kullen som bakgrund. Dock ganska långt bort eftersom vi väljer att gå ett par distans norr Kullen innan vi slår mot Väderön. Vi skymtar Hansen i lä. Ca 10 min bakom oss. De har tagit in något via boat speed samt ännu mer västlig rundning av kullen. Många slag blir det för att plocka vindskiften. Det går hyggligt och Hansen tar knappt in något. Carmen ser ut vara 10-15 min efter men väljer att gå en sydligare väg in i skälderviken. Xdream ca 500 m bakom oss. Bra läge alltså. Ett par distans innan Hallands väderö tappar vi dock gången. Trots fokus på tellisar så går det trögt. 1 NM innan vingaskär så passeras vi av både Hansen och Xdream. Skit!

6. Lättvindskryss runt kullen mot väderön. Fin höjd förutom sista slagen med sjögräs (och lite dåligt fokus på vindskift).
När jag kikar på kölvattnet så släpper häcken en del sjögräs. Snabbt fram med båtshaken och via en del akrobatik där jag hänger ned under badbryggan så lyckas jag rensa rodret. Båten känns plötslig pigg och lätt i gången. Vi tappar inte längre. Men är totalt överhettade. Dags för en macka samt en kall öl som sitter fint.

Xdream och Hansen ligger nu ca 100 m framför oss och rullar ut code 0 för att falla av och runda Vingaskär. Vi är inte beredda på en snabb codemanöver efter att ha klyddat med sjögräs.


7. Xdream har passerat oss och satt Code0 för att runda Vingaskär
Båten går fint på vår branta kurs som pekar innanför Vingaskär genom grus och sten. Jag har dock kollar Hydrografiskas specialkort innan racet och vet att det finns väg innanför med tillräcklig marginal. Banbeskrivningen nämner heller ingenting om hur Hallands väderö skall rundas så vi satsar. Baserat på detta känns satsningen ändå konservativ. Det är kul att se hur alla andra går runt Vingaskär och vi går om dem. Dvs vi följer vår strategi innan racet, ha kul, konservativ, satsa. Bra. Vi lockar dock med oss en båt, X-40, X2box med Quantumchefen Jan Hansen och bigboatiniiativtagaren Henrik Jörgensen. Gott att de är bakom oss även om endast 100 m. Klockan är nu ca kl 19.30 och vi har kämpat i 10 timmar.

Efter Vingaskär ligger vi ca 100 m före även Hansen och Xdream. Nu återstår en hel del av Hallands väderö att runda Här finns en del genvägar som jag rekat på förhand med god marginal. Nu har dock samtliga båtar, dvs ett 20tal i vår synhållsklunga gett sig på att vinna distans genom att gena – det får tydligen räcka att de tappade vid vingaskär. Hansen är värst och slår hela tiden närmast land o stenar av alla. Det blåser ca 1,5-2 m/s NNO och det är alltså kryss och nerver. Vi går dock jämnsnabbt med Hansen och X2box. Kanon. Xdream tappar något. Vid sista "farliga" skäret blir de för girigiga och smäller på. Det låter inte kul men farten endast 2 knop så de kommer snabbt loss (2-3 andra båtar inkl Xp38 Soldier Blue gick något senare också på grund).

Det har nu börjat skymma rejält och det är med stor lättnad vi har rundat väderöskären utan problem. Tvärtom har det gått bra och vi ligger jämns med X2box och Hansen med Xdream 300 m bakom. Carmen syns inte. Hon tappade formodligen ca 10 min på sitt sydliga vägval i Skälderviken.

8. X2Box i lä strax efter Hallands Väderö. Spinnakern hissad för att gå djupt mot Hesselö.
9. Hansen i lovart efter Hallands Väderö. Code 1 och nordligare kurs för att möta ökande NO vind enligt prognos. 
Vi hissar och rullar ut Code 1 och sätter kurs mot Hesselö. Dit är det ca 44 NM och SV kurs, lång natt väntar…. Eller snarare skär vi upp något norr om Hesselö för att bevaka Hansen samt för att hålla fart och möta den prognostiserade NO ökningen och därefter skifta till S2 och falla av mot Hesselö. Den skulle enligt DMI komma mellan 20-22 och tillfälligt öka från nuvarande 3 m/s upp mot 8-10. Därefter ett vrid till S 5-8 och från kl 02 SO 3-8. Jag passar på att lämna över rodret till Sten och gå ned och fixa en god köttfärspasta med sallad och tillbehör. Vi skippar dock ölen med tanke på kommande mörker och vindökning. Maten smakar gott, so far so good. Men var är vindökningen. Snarare börjar vinden öppna upp. Om det inte kommer någon ökad NO så är det ju helt puckat att gå norrut. Då risker vi nästan kryss i S vridet. Vi beslutar oss för skifta till S2. En del andra båtar börjar också falla av, nu är vi stressade. Snabbt fram med S2, allt förberett för hissning. Men vi väljer att först rulla in Code1. Den går det dock bara att rulla in halvvägs. Rullar så tillbaka men det går trögt. Både upphal och ena spinnarfallet har blivit inrullade och sitter fast. Det är ganska mörkt i dubbel mening. Vi tvingas ta ned Coden och seglar utan försegel i den lätta undanvinden. Det känns som det tar en evighet som vi loggar 3 istf 5 knop. De andra glider ifrån med sina spinnare. Efter ca 15 minuter har vi ordning på grejorna och S2an hissad. Nu vill vi inte ha mer trassel. Vi tror inte heller att det kommer någon NO ökning. Vi gippar därför för att istället "vinna höjd" inför det kommande S vridet. Gippen är perfekt timad. Vi kan gasa på ganska brant något ökande vind. Efter 1 halvtimme kommer ett tydligt S vrid. Rivning och sedan dikt bidevind mot Hesselö. Efter en stund några grader öppen bidevind. Det är nu nästan nermörkt. Fullmånen skyms av ett molntäcke men ger visst ledljus. VI ser dock att vi går bra jmf med övriga. Det som troligen är X2box lanternor ca 500 m förut rinner ifrån något, men Hansens med röda lanternor drar inte ifrån i lä. Och övriga som ligger i lovart tappar eller kan efter hand passeras – dy tycks gå något högre men eftersom vinden skall öppna något mot SO völjer vi att bända ned stäven direkt mot Hässelö. Sjön bygger en del efterhand. Men vi går fint med power genom skvalpet. Fockens skotpunkter bak några cm för få flyt i sjön. Vi loggar nu mellan 7,5-8 knop i 6-7 m/s TWA 50.

Förvånansvärt snart har vi avverkat de 44 NM och ca kl 2 så rundar vi Hesselös norra rev ca 10 min efter X2box, strax efter Slim Shady, First 34.7 som startade 40 min före oss. Hansen smyger upp från lå och rundar ett par båtlängder bakom oss. Nu har fullmånen kommit fram, mycket vackert. Kurs söderut och kryss söderut runt Hesselö och sedan OSO mot Gilleleje. Vi kan sträcka Gilleleje, ca 5m/s och AWA 47, dvs vi kan segla med god fart. Vi går jämnsnabbt med Hansen i lovart, de plockar dock lite höjd. Stärkt av strategin ned mot Hesselö så gör vi inte detta utan går på fart. Vi hade tyvärr glömt att vinden skulle vrida ytterliga mot O. När vi så passerar nära de otäcka obelysta gula? Bojarna halvvägs till Gilleleje så kommer motvridet. Hansen ser nöjd ut i lovart. Även Slim Shady och X2box har hållit bättre höjd än vi. Trots detta har vi inte gått snabbare. Frustrerande. Jag ber Sten kolla att skotpunkten är ett streck, Japp ett streck. Den verkar ok och vi är ändå bra med. Vid det här laget kan vi även se ytterligare några akterlanternor framför X2box, det är två x99or och Luffe37an Sutten som startade en timme tidigare. Detta är alltså tätbåtarna. Vi ligger alltså 6:a av knappt 60 DH-båtar. Bra. De borde vara ca 15 min framför oss och klart inom räckhåll om vi kan gå bra på kryssen från Gilleleje till Helsingör. Det här är normalt en av mina favoritsträckor, att nöta och kämpa med många slag i motström längs nordsjälland. Bättre blir det inte. I alla fall inte om man går bra. Tyvärr går båten bara skapligt, inte super. Något är fel. Det har nu börjat ljusna och den nya North-storen ser ut att behöva skotas en smula vilket hjälper något. Vi bestämmer oss för att inte krångla utan segla på det vi har. Segla fokuserat och högt, 22-24 AWA med speed, ca 6 knop i de 4-5 som nu gäller. Strax innan Hornbäck slår en båt ut från land – det är Xdream som på något sätt har seglat ikapp oss. De är nu endast 150 m bakom oss och vi som trodde att var slagna. De har fin gång. Vinden har lättat till knappa 4. Hur hålla undan? Fokus på tellisarna och slag på varenda skift och strömförändring gör att de inte tar in ytterligare men det är väldigt tight. Strömmen är lurig. Ibland lönar det sig att gå ut en bit, ibland nära land. Man får kika på vattenytan, speed och SOG samt på tellisarna. Vi seglar nog väldigt bra här, men utan supergång i båten.
10. Kryss mot Helsingör. Josefina syns som ett rosa spår vid pilen.
 Efter ytterligare någon timme och endast 30 min från Helsingör upptäcker vi orsaken till att vi saknar den sista spetsen på kryssen, skotpunkten är två streck , det ena strecket syns inte i råttan. Vi seglar alltså lätt/mellan med för akterlig skotpunkt sedan Hesselö. Skit. En justering gör att det känns bättre och det är inga problem att hålla undan för Xdream. Men det är för sent plocka ikapp X99 och Luffe 37.
11. Inför rundningen av Helsingör förbereder vi Code 1 eftersom vi ska falla av till Rungsted, i höjd med färgeläget rullar vi ut. På bilden fin gång i 4-5 m/s, TWA 100 och loggar 7,5-8 knop.
Vi tar in något på båtarna framför och slutar 7:a av totalt 57 DH båtar efter 23 timmar och 50 min segling. Endast 7 minuter efter Sutten på 3:e plats och knappa 20 minuter efter Hansen på andra plats. Xdream kommer in 10 minuter senare och Carmen efter ca 40 minuter på en 10:e plats. Vi har nästan nått alla målsättningar. Dock inte top 3 i löbet. 6:a av 25 båtar i detta jättelöb (Carmen blev 3:a av 6 båtar i sitt löb). Men med ordning på skotpunkten, så…. Men vi är ändå supernöjda. De flesta vägval har varit lyckade. Ganska lite strul. Superfart på båten förutom vår trötthetsmiss, härlig naturupplevelse samt god och kul stämning ombord. Tack till Sten för supbra gastning och teamwork, precis som med Bosse förra året och med Lasse på Fyrtorn2handed.

Den här seglingen och twohanded kan verkligen rekommenderas. Vi får hoppas på ännu fler båtar nästa år. Och gärna fler från svenska sidan.

X-37 "Josefina" SWE 52.

onsdag 28 augusti 2013

SRS - analys av Smaragd och X99

Det här inlägget är modifierat den 29 Aug efter påpekande av Thomas O i kommentarsfältet. Ett fel hade smugit sig in, som gjorde att jag drog felaktiga slutsatser. Men nu är det korrigerat.

I diskussioner på BLUR i efterdyningarna från Tjörn Runt har synpunkter kommit om SRS mättalen för Smaragd och X99.  Mättalen med spinnaker varierar mellan 1,149 - 1,201 för Smaragd (motsvarar 2min 40 sek per seglad timme) och mellan 1,229 - 1,263 för X99 (1 min 40 sek). I SRS diskussioner framkommer ofta ganska vaga påståenden om vad som orsakar mättalsskillnader för till synes lika båtar. I BLUR diskussionen har flera inlägg skjutit in sig på avdraget för verifierat mättal. Underlaget och formeln för beräkning av SRS mättalen är ju inte offentlig (det är ju i såna sammanhang rykten lätt uppstår). Men mätbreven är det (till skillnad från den RORC administrerade IRC regeln som omges av en djungel av hinder för att få ta del av konkurenternas mätbrev).
Med ledning av SRS mätbreven kan man ganska enkelt få fram hur olika faktorer inverkar på mättalen. Det finns 14 Smaragd och 10 X99 SRS mätbrev uttagna. En Smaragder och två X99:or har verifierade mätbrev.

Jag har ingen insyn i hur SRS regeln är uppbyggd. Det här är mest en lek med siffror där den viktigaste komponenten är parametern SA/D^(2/3), dvs segelarean delat med deplacementet upphöjt i 2/3. Antagandet är att SA är den drivande kraften och D^(2/3) motsvarar en bromsande kraft (högre deplacement innebär högre framdrivningsmotstånd). Analysen blir riktigt enkel när man jämför lika båtar eftersom alla skrovparametrarna i övrigt är lika. På samma sätt som i tidigare SRS analyser så plottar jag SA/D^(2/3) på x-axeln och SRS på y-axeln. SRS utan spinnaker plottas mot arean av stor+försegel, SRS med spinnaker plottas mot medelvärdet av (stor+försegel) och (stor+spinnaker). Det blir två punkter, som sammanbinds med en rät linje för varje båt. För Smaragderna blir det så här (klicka på bilden så får du den högupplöst):


SRS på y-axeln, SA/D^(2/3) på x-axeln. Mätbrevsnummer t.h. De 14 räta linjerna ligger i 3 grupper. Alla har backstag och wire i stående riggen och deplacementen skiljer bara marginellt. Tre båtar ligger i den översta gruppen. Två saknar motor och en har förlängt roder. Båten med verifierat mättal hamnar ner t.v. E4994 med rulle ligger längst ner t.h.
De tre båtarna i den översta gruppen, varav två saknar motor och en har förlängt roder har fått ett tillägg på en pinne. E4994 med rulle ligger en pinne under den stora mittgruppen. E3507 har också rulle men ligger ändå i mittgruppen (borde ligga under). Jag hittar ingen faktor i mätbrevet som kan förklara detta.

Nu till X99 där variationerna är större.
Också här SA/D^(2/3) på x-axeln och SRS på y-axeln. Mätbrevsnummer t.h. En båt sticker ut direkt genom att linjen lutar mer. Det är Eldfågel som har vassare undanvindssegel. I mätbrevet står "fritt segelmaterial" vilket kan tolkas som att codesegel är inblandade. De två nedersta linjerna är de två båtarna med verifierade SRSv mätbrev. E5027 hamnar allra längst ner. Den båten har järnköl (med samma vikt som de övrigas blykölar).
De flesta X99:orna hamnar i den lite spretiga mittengruppen. E5109 är ett SRSv mätbrev och uppskattningsvis hamnar linjen ca 0,007 under mittgruppen, dvs lika mycket som för Smaragd SRSv. E5027 med SRSv och järnköl får ytterligare ca en pinnes avdrag.

Skillnaden i mättal mellan båtarna i mittgruppen är ca en halv pinne. Sannolikt är största bidraget till detta variationen i deplacementet (2,98 - 3,35 ton, dvs ca 10%). Inverkan av deplacementet har större betydelse än vad SA/D^(2/3) anger. Provberäkningar med olika värden visar mer sammanfallande linjer i diagrammet för exponenten ökad från 2/3 till 0,85.

Avdraget för verifierat mätbrev (0,007) motsvarar ca 18 sekunder per seglad timme.

tisdag 27 augusti 2013

Watski 2Star Kattegatt - svårseglat

Det kom en minirapport från Johan Wickman som seglar X37 Josefine om Watski 2Star Kattegatt:

Vi hade en bra segling med fantastikt väder men mycket knepig vind o ström. Otaliga skiften mellan fock, code1, vmg och S2. Fokus var att hålla fart på båten och undvika de stora taktiska misstagen snarare än att chansa på egen kant. Det gick hyggligt och 7a imål av ca 60 DH båtar.

Jag frågade honom om kryssen i lättvind och motström söderut efter Själland tidigt på lördag morgon:

Det fanns ingen tydlig regel som fungerade konsekvent. Snarare fick man slå väldigt ofta för att hålla sig inom vettiga strömfåror. Några ggr långt ut, men oftast nära land. Det kunde skilja flera knop. En bra kryssbåt var ett måste så att man kan hålla farten och glida genom vindhål med högt AWA. Fock alltså, genua hade nog inte funkat. Jag tror också att de båtar som kom något senare var missgynnade eftersom vinden minskade ytterligare.
Första båt i mål var X43 Lade le Monde (cruisingklassen), som hade startat redan kl 07.00 på fredag morgon och i mål 06.25. Josefine startade 09.33 och i mål 09.24, vinnande Xbox startade 10.01 och gick i mål 08.37. Sista båt Jeanneau 371 Macumba (också crusingklass) kom i mål 15.21, kämpade i motströmmen samtidigt som vi seglade Kräftseglingen i Viken.

Johan kommer snart med en utförlig rapport.

måndag 26 augusti 2013

Seapilot löper amok

Kommentar inskriven 28de Aug: Efter support från Apple och Seapilot har det akuta problemet lösts genom att platstjänsten på paddan (inställningar/integritetsskydd/platstjänster) stängdes ner och återstartades. Dessutom har jag avinstallerat en alldeles innan felet nyinstallerad tracker app, som jag misstänker var den direkta orsaken till att Seapilot krashade. Härnedanför kommer beskrivningen över problemet.

Nåt har hänt med trogna och pålitliga Seapilot. Appen har fått fnatt! Visar fel position, ibland flera hundra meter. Från att tidigare ha varit bättre än Navionicskortet på Raymarine e7:an, är Seapilot inte längre användbar som plotter. Kan det bero på att min iPad2 har nått sin livslängd och att den inbyggda GPSen inte längre klarar att ta in signalerna från tillräckligt många sateliter?
Kräftseglingen den 24de Aug. Spåret i mitten visar kryssen söderut när vi går nära land för att undvika motström. Positionen hoppar snett upp åt höger några hundra meter med ojämna mellanrum. I bildens nedre del går spåret in över grundflaket. Där ligger spåret drygt 100 m fel. Trasslet t.v. är starten..
Jag står handfallen. Vad har hänt? Tacksam för tips hur detta kan fixas.

söndag 25 augusti 2013

Kräftseglingen i Viken - resultat

Det var nästan samma förhållanden i norra Öresund på lördagen som när Watski 2Star seglarna från Rungsted  seglade förbi på fredagen, dvs nordgående ström och lätta SO vindar. Strömmen var starkare, att segla runt märken och behöva kryssa under sådana förhållanden är riktigt knepigt. Vi mätte inte strömmen ute vid rundningsmärket mittbojen M1 - det var inte läge för något annt än superkoncererad segling för att komma runt - men uppskattningsvis var det mellan 3 och 4 knop.
14 båtar startade varav en i familjeklass. Utlagd startlinje, en kort kryss/läns och sen ut och slåss med strömmen med en svag vind och båtfart som enda vapen. Peter Hörwing kom med sin från England nyss hemseglade Elan 380 och var störst med SRS 1,309. Fredrik Rege med Express var minsta båt. Slåss med strömmen är mycket värre med liten båt. Hade det varit SB rundning med gipp runt märket är det enklare. Men nu skulle vi kryssa mot strömmen för att få höjd så vi inte gled på märket. Det är ett sånt läge då man funderar på om det är snabbare att ta smällen med märket och sen ta en 360 graders sväng. Men i så fall gäller det att man glider av pricken på "rätt" sida, så att man verkligen har rundat den. Och vem seglar med berått mod på en stålboj i 3 - 4 knops sidström? Första rundningen av M1 gick bra, sen in runt Västpricken vid Svinbådan. Ut igen och då blev det svårare. Elan 380 hade glidit ifrån och fick egen vind. Ett tag var hon hela havet före. Swedestar 37, X99 och Piano i nämnd ordning höll ihop. Vi seglade långt förbi M1, slog tillbaka och klarade M1 med ganska knapp marginal, sen gled vi långt norröver innan vi kom in i relativt strömlä och kunde börja kryssa söder ut mott Grollegrund. Som också låg ute i strömmen! Elan 380 hade gått ut för tidigt och låg nästan still hängande i strömmen. Vi andra kryssade så nära land vi vågade. Piano kryssade långt förbi rundningsmärket innan vi gav oss ut. Ca 3 knops ström och fyra knops kryssfart för att ta sig så långt förbi så att vi inte sveptes med av strömmen när vi slog. Jag räknade kallt med att toucha märket (en pinne är inte så brutal som en stålboj). Vi klarade rundningen med någon decimeters marginal, satt spinnaker och gled iväg med strömmen. Vinden hade mojnat och vi skulle ut och runda M1 ytterligare en gång! Vi möter Expressen (som brutit) med seglingsledningen ombord som meddelar banändring. Puh! Runda Västpricken vid Svinbådan och sen i mål. Vi ligger fyra i fältet men inte långt efter. Rundar och sniffar land på den korta avslutande kryssen i riktigt snurrig vind. Bottengarnen är på plats, så det gäller att hålla koll på vajrarna.
Sex båtar tog sig i mål till slut, fem från racingklassen och Olle Markö med Luffe 43 i familjeklassen.
Piano vann med X99, Swedestar 37, Elan 380 och Cyklades 39.3 efter sig i resultatlistan.
Det blev inga bilder, även om rejset var långsamt och vi kunde plåtat när det det forsade runt bojar och prickar så krävdes hela tiden full koncentration. Med Fredriks ord: It a'int over until the fat lady sings! (här).
WBS delar ut fina priser. En flaska bubbel och en låda med charkuterier från Per i Viken!
Tack Fredrik Rege och WBS för en lärorik, gastkramande och fin segling. Tack Matts, Fredrik och Liam för ett bra rejs.

lördag 24 augusti 2013

Watski 2Star Kattegatt - Xbox vinner

Bara en länk till meddelandet om att Xbox - en X40 - vunnit Watski 2Star Kattegatt (här).

fredag 23 augusti 2013

Watski 2Star Kattegatt - lättvind

Vi gick ut med Piano för att möta seglarna i Watski 2Star Kattegatt. Mötte den första båten söder om Svinbådan kl 11.15. Tog massor med bilder på nästan alla som passerade Höganäs mellan 11.15 och 12.30. Skicka en kommentar (som jag inte publicerar) med båt och e-postadress så skickar jag vad jag har.

X 412 Detox, med Kristian Sheef och Henning Madsen. Och Svinbådans fyr.
Detox seglar i cruisingklassen och har här varit på väg 4 timmar och 15 minuter. Första båt i racingklassen Djunken 6 - startade 07.15 - dyker upp ca en kvart senare.
Mosquito Djunken 6 med Joel Munster-Swendsen och Magnus Meulengracht, utanför Viken.
Det var svag vind, faktiskt mest beroende på ca 2 knops medström. Inne vid land blåser det mer. Det är lätt att läsa av strömfårorna.
Luffe 37 Memo med Tommy Rasmussen och Annette Jensen.
Mini 650 Malla med Stefan Danielsson och Martin Areskoug. Tre Mini 650 deltar, här ligger Malla nästan 2 timmar före de andra två.
När jag vandrar hem från Vikens hamn vid tvåtiden är Sundet alldeles stilla. Det blåser inne vid land, men inte där båtarna seglar. Över Kullen finns det stora moln, de främsta båtarna ligger mellan Kullen och Hallands Väderö. Det blir ett väldigt utdraget fält! Följ båtarna på Trackern (här). Fungerar tyvärr inte på paddan.

torsdag 22 augusti 2013

Watski 2Star Kattegatt - väder och val av bana

Det blir långa banan motsols 123 NM runt Ven, upp runt Hallands Väderö och Hesselö och sedan direkt tillbaka till Rungsted. Banskissen finns i inlägget nedanför. Första båt startar 07.00 på fredag morgon, första båtarna bör passera Viken/Höganäs norrut vid 11-12 tiden.

Vindutsikter för fredag em kl 15, från DMI.  
Du får resten av inlägget på danska:

"Glimrende vejrudsigt for årets Watski2star, gør at arrangørerne allerede nu har truffet den vigtige beslutning - valg af bane!
Der sejles på stor bane!



Vejrudsigten som kan læses nedenfor gør at beslutningen er taget om valg bane. Der sejles stor bane mod uret, hvilket vil sige at Ven rundes om bagbord som "første mærke".

Udsigt for sejladsen Watski2Star, fredag d. 23. og lørdag d. 24. august 2013

Oversigt:

Et stabilt højtryk over Sverige og Botniske bugt giver en østlig og sydøstlig strømning af kølig luft, og stabilt vejr.

Vejr:

Hele perioden vekslende skydække, og mest tørt vejr, med en lille mulighed for en enkelt let byge fredag. Dagtemp. 18-20 grader, om natten ned omkring 15 grader.

Vind:

Fredag: øst/østsydøst 3-7 m/s, fra midt på dagen aftagende, og om eftermiddagen mellem syd og nordøst eller skiftende, under 5 m/s. Vinden ventes at aftage først, og være svagest i området mellem Helsingør, Gilleleje og Kullen, samt nord for Kullen.

Sent fredag aften eller først på natten tiltager vinden fra syd og sydøst, til omkring 5 m/s, og i løbet af natten drejer vinden til øst/sydøstlig og tiltager til 5-9 m/s. Hele lørdagen ventes vinden at holde sig stabilt fra øst, 5-8 m/s, i Øresund muligvis lidt svagere.

Usikkerhed:

Udviklingen i perioden med svag skiftende vind fredag eftermiddag er i sagens natur usikker, med mulighed for perioder og områder med 2-5 m/s, fra retninger mellem nordøst og syd/sydøst. Men ellers gør højtrykket, at udsigten er ret sikker."

Watski 2Star Kattegatt Race

På fredag startar Watski 2Star Kattegatt, shorthanded från Rungsted. En av dom stora småbåtshamnarna på danska sidan i Öresund. I Rungsted ligger Karin Blixen museet, bara det är värt ett besök.
Totalt startar 64 båtar, varav 9 enskrov i cruisingklassen och 7 flerskrov. Seglingen går enligt DH regeln och TEXEL. Cruising enskrov startar fredag morgon kl 07.00. Jaktstart med första start 07.05. Alla flerskrovsbåtar startar sist kl 11.15.  5 svenska båtar i enskrov cruising, 9 i DH racing och en svensk trimaran. Tre av båtarna i DH racing är mini 6,50. Startlista med starttider hittar du (här).
Shorthanded! Bilden från Watski2Star.dk
För att få deltaga måste båten vara minst 9,30 m lång och ha ett mättal GPH < 650 (är ett viktat medelvärde av tider för att segla en NM i lätt, medel och hård vind med viktningsfaktorerna 15%, 60% och 25%), dvs högre GPH innebär långsammare båt). GPH kan enkelt räknas om till TCC, som är en tidskorrektionsfaktor som fungerar på samma sätt som SRS mättalen. DH's TCC tal ligger ca 1% under våra SRS mättal. I Cruisingklassen krävs inte DH mätbrev, men längd och fartkraven ska vara uppfyllda.Säkerhetskraven för att få deltaga i den här seglingen är höga. Piano var anmäld (vi anmälde detta för 6 veckor sen men står fortfarande kvar i startlistan), men vi drog oss ur pga tidsbrist att hinna färdigställa båten och att skaffa licens för VHF. Anmälningsavgiften är hög - 1100 DKR, ca 1300 SEK - men då ingår festen efteråt.



Watski 2Star Kattegatt arrangeras av Helsingør Amatør Sejlklub i samarbete med KDY. Start alltså från Rungsted mitt i Sundet. Först runt Ven och sen norröver runt Hallands Väderö och Hesselö och sen tillbaka. Eller tvärtom. Banan spikas mht till väderutsikterna torsdag 16.00. För Kullens fyr anger SMHI 4 - 7 m/s O/SO, lite svagare på natten mellan fre/lör. Kan bli en maffig kryss hela vägen från Hesselö till Helsingör om banan seglas motsols. Maxtiden är 16.00 på lördag.

Efter målgång blir det danskt gemyt. Först soppa att värma sig med, på lördagkvällen fest och prisutdelning i klubbhuset med middag, levande musik och dans.

Information om seglingen hittar du (här). Trackern har du (här).

"Vi glæder os til at jer på Rungsted Havn i weekenden.
Vi er i hvert fald klar.
Hilsen
Helsingør Amatør Sejlklub"

onsdag 21 augusti 2013

Tisdagssegling 20 Aug

Vi tisdagsseglar i Höganäs. Som i tusen andra klubbar. Igår kväll var vi sex båtar, för två veckor sen var vi två, vi har varit sju en gång. Det varierar. Jaktstart där vi själva håller reda på starttiden, först i mål vinner. Ingen tidtagning, ingen omräkning av resultat. Inga protester, gör man fel snurrar man ett varv.

Tidigare har vi haft roterande ansvar för att vara seglingsledare. Det har vi rationaliserat bort. Nu är alltid Rolf Nilsson (som seglar Expressen Amaranda) seglingsledare. Jag träffade Rolf och hans besättning för 25 år sen när vi båda seglade Express, på den tiden när vi gärna transportseglade långt både tidigt och sent på säsongen för glädjen att segla entyp.

Jag tror att Amarandas besättning har vuxit ihop med sin båt. Dom kan den fram och baklänges, det bara funkar. Dom är mycket sega att slå. I år har det lyckats oss två gånger, båda gångerna i ca 5/6/7 m/s. Egentligen är det Expressväder men uppenbart i ännu större utsträckning Pianoväder. Vi slog dom igår kväll.
Nästan rakt västlig vind. Vi får vara försiktiga med några grundflak. Nästan 2 NM banben ger ordentlig utrymme för att testa fart. Tre gastar med benen ute istället för i sittbrunnen ökar farten drygt 0,1 knop.
Uppenbart seglade vi rakt över kajen vid målgången. Så här fel har Seapilot inte visat tidigare. På något sätt har trackingfilen spårat ur.
Vi seglade bana 5, mellanvindsbanan vid västlig/östlig vind. 7,77 NM lång utan krysstillägg. Express startar 7 min 19 sek före oss. Banan seglas två varv, efter första varvet var vi 3½ min efter, i mål 1 minut före. Medelfart 4,9 knop. Med krysstillägg seglade vi ytterligare 1,4 NM, ger medelfart 5,8 knop.
20 min i nio efter målgång. En magiskt ljummen Augustikväll. Foto: Hans Kimblad.
HBS är inte längre medlem i Svenska Seglarförbundet (vilket innebär att vi inte får segla efter kappseglingsreglerna - dom ägs av Svenska Seglarförbundet). Piano seglar sedan flera år för WBS (Vikens Båtsällskap). Amaranda seglar för Röde Orm (Nyhamnsläge), Embla - First 40.7 - seglar för SSSA (Arild).

söndag 18 augusti 2013

JPK 1010 dominerar i Fastnet Race IRC

Fastnet Race 2013 är över. Den sista båten - 101 år gamla gaffelriggade yawlen Duet - passerade mållinjen i Plymoth på lördagkvällen efter drygt 6 dygn seglad tid. Medelfart 4 knop på den 608 NM långa banan.

Duet. 15 m lång, byggd 1912. Betalande besättning, 20 personer £3 000.- per plats. Andra Fastnet Race för Duet, första gången var 1975. Mer om Duet (här) där jag också hittat bilden.
289 båtar har gått i mål i IRC klassen. Far och son Pascal och Alexis Loisin vann shorthanded och overall i sin JPK1010. Dom seglade Fastnet shorthanded också 2005 med sin tidigare båt J/105. Även då vann dom shorthanded klassen och var tvåa i sin IRC klass. Pappa Pascal 53 år är kirurg och Alexis 29 år är professionell seglare med erfarenhet från flera år i Solitaire Figaro (solosegling i 10 meter Figaro II) där han kom på åttonde plats 2012 och nionde plats 2013.

Ett lyckat vägval vid trafikseparationen vid rundningen av Lands End (SV udden på engelska sydkusten), ett vindvrid  som lyfte dom i ett enda slag upp till "Pantaenius spreader mark" och rundningen av Fastnet Rock, på tillbakavägen kom vinden efter att de stora båtarna länge legat nästan still i ingen vind och precis tagit sig i mål. Vägen tillbaka blev en lång spinnakerrepa, först brant slör till Bishops Rock och sedan mer öppet, hela vägen med liten spinnaker. " I think we have a better spinnaker and speed" jämfört med tvåan Foggy Dew (också en JPK1010 men med full besättning). Seglad tid nästan fyra dygn. Bohusracet var drygt ett dygn och vi var rejält möra efter det. Men man ska inte jämföra ett havsrace med ett skärgårdrace. Vädret var bra och far och son sov gott ombord!

Night and Days seglade tid var 3 dygn, 18 timmar och nästan 30 min. Medelfart drygt 6,7 knop,  37 min före tvåan Foggy Dew i mål. Night and Day mäter lite mer och skillnaden i korrigerad tid blev lite över 20 minuter. Motsvarar 0,4%!
"Doublehanded duo on Night and Day win the prestigious IRC Overall title in this year's Rolex Fastnet Race". Photo: Rolex/Kurt Arrigo
Franska seglare på 12 av de första 15 platserna! En jämförelse mellan olika båttyper och deras placeringar (IRC overall):

8 st JPK 1010 varav 7 från FRA och en från BEL, placeringar 1, 2, 8, 9, 11, 62, 102, 115.
6 st J/122 varav 2 från FRA, 2 från GBR, en från IRL och en från NED, plac 22, 41, 44, 78, 126, 139.
5 st J/111 varav en från FRA, 3 från GBR och en från BEL, plac 20, 66, 67, 106, 194.
17 st J/109 varav 15 från GBR och 2 från NED, plac 57, 58, 72, 79, 87, 88, 92, 101, 111, 119, 127, 142, 154, 159, 181, 185, 207, 224,
8 st Sun Fast 3200 varav 3 från FRA och 5 från GBR, plac 26, 53, 54, 91, 117, 124, 164, 206.
14 st First 40.7 varav 13 st från GBR och en från RUS, plac 27, 52, 64, 99, 150, 158, 169, 178, 182, 187, 205, 213, 223, 256.

Jag fördjupar mig inte i nån detaljerad analys av båttyper, mättal och resultat. Mer än att konstatera att det blev brakseger för JPK1010 och att en kryssmaskin som First 40.7 inte kunde hävda sig. En annan reflexion när jag läser resultatlisttan är att också franska båtar i stor utsträckning har engelska namn. Typ Night and Day, Foggy Dew, Raging Bee, Prime Time, Warhorse tex. Wasab! är väl nån Sushi fantast (från Belgien). Fatjax, Optim'X, Exception, Vixter, Orange MechaniX är förstås - ja va tror ni - X-båtar.

JPK 1010 finns med två kölkonfigurationer: enkelroder med kölblad i det närmaste utan bulb (bara en liten utkragning som skapar en plan stödyta för att båten ska stå stadigt på land) eller bulbköl med dubbla roder. Vinnarbåten har dubbelroderalternativet som mycket riktigt är avsett för shorthanded segling. Och tvåan Foggy Dew har enkelroder och köl utan bulb.
Foggy Dew med enkelroder, bilden från www.rorc.org.
Jag har tidigare skrivit om JPK1010 (här). I det inlägget finns också länkar till vad andra skrivit om båten. Fin båt, dessutom med en bra inredning. Finns det någon i Sverige?
Till slut bild på JPK1010 Wasab! från Belgien. Kom på 8de plats, tredje bästa JPK1010.
En gammal bild. Hur många är dom egentligen ombord? Bilden är från Wasab! bloggen - du hittar den (här). Också Wasab! har enkelroder, i bloggen finns bilder från bygget av båten 2010.

lördag 17 augusti 2013

Domstens Båtklubb - 4-timmars & Höstfest lördagen den 31 Aug.

Domsten ligger några km söder om Viken, ca en mil söder om Höganäs. Där finns en hamn, där finns en båtklubb.
Domstens hamn t.h. Utanför Domsten ligger Grollegrund, västpricken utanför Domsten är ett vanligt rundningsmärke när vi kappseglar i Norra Öresund. Men sällan angör man Domsten. Nu dyker det upp en bra chans.
Om du inte ska segla Saltholm Runt kan du prova ett nytt koncept hos Domstens BK:

"Domstens Båtklubb inbjuder till en 4-timmars familjekappsegling.

- Tanken med seglingen är att Ni tillsammans med familj och vänner ska komma ut på en kappsegling i samma trevliga anda som vi har på våra tisdagsseglingar.
- De deltagande båtarna ska under 4 timmar tillryggalägga en så lång sträcka som möjligt genom valfri rundning av några av de 15 utvalda rundningsmärkena.


START: Starten sker mellan två röda bojar strax utanför badbryggan, under tiden 10.45 till 11.00. Sker starten efter 11.00 räknas tiden ändå från kl. 11.00 STARTEN SKER NORRUT.
MÅL: Målgång sker genom att skära samma linje exakt 4 timmar senare, på SYDLIG KURS
RUNDNING: Rundning av de angivna märkena får max. ske två gånger per märke och märket ska rundas på den sida som är logiskt riktigt för den fortsatta seglatsen.
NY REGEL: MAX. SEGLAD TID 4 TIMMAR OCH 20 MIN. Överskrids tiden = diskning.
LOGGBOK: Loggboks blanketten ska fyllas i och lämnas in efter seglingen. Senast 15.30.
RORSMANSMÖTE KL: 09.55"

Hela inbjudan finns (här). Anmälan gör du (här).

fredag 16 augusti 2013

Bosse Franssons RJS

För en dryg månad sedan kom ett mail från Bosse Fransson. Om ni minns så startade Bosse med sin dotter Linda i shorthandedklassen. Här kommer hans (en månad gamla) rapport från ÅF Ocean Race 2013:
 
" Hej.

Såg att det gått bra på bohusracet, grattis.

Tyvärr så gick det inte så bra för oss på Gotland runt.

Känns lite trist men vi bröt 23 sjömil innan Hoburgen efter att ha kryssat i princip hela vägen från Stockholm i stiltje och lätta vindar ner till Visby där vinden ökade. Sjön vid Karlsöarna var grov och vinden runt 10 sekundmeter, de båtar som passerat tidigare kunde sträcka ner men vinden vred så vi fick kryssa även där. Efter ett par riktiga vågberg som passerat genom båten och fyllt sittbrunnen och även letat sig in i båten så tog jag beslutet att vända, Linda som var tuffare än mig ville fortsätta och var skitsur på mig, fler båtar gjorde dock samma val och gick tillbaka till Visby.

Känns riktigt trist att det inte gick hela vägen men vi är en massa erfarenheter rikare.

Nu har vi torkat båten och allt är torrt igen. Imorgon hoppas vi på halvvind eller slör tillbaka till fastlandet, kryss vägrar jag :-). Hls Bosse"
 
 

torsdag 15 augusti 2013

Kräftseglingen i Viken 24de Aug

Surpla kräftor som ett svepskäl att segla? Eller segla som ett svepskäl att surpla kräftor? Eller är det något annat som lockar?
Oavsett vilket skäl du har: kom till Kräftseglingen i Viken den 24de Augusti. Det är ett avslappnat race. Lite lugnare koncept än Vårregattan där inledningen var kryss/läns några gånger (ett upplägg som jag som ganska ambitiös kappseglare inte alls har något emot) innan vi åkte halvvind ett tag. Nu är det start och mål från hamnpiren. Det blir både SRS klass och familjeklass.

Ett utdrag ur Inbjudan:

3. Anmälan
3.1 Anmälan ska göras senast 23 augusti via mail till info@vikensbs.se.
Anmälan ska innehålla följande uppgifter: Rorsman, båtyp, segelnummer, klubb, e-mailadress, mobilnummer och SRS-tal samt om du ämnar delta i familjeklass
3.2 Anmälningsavgiften är 200 SEK och betalas i samband med registrering.

Fullständig inbjudan till seglingen hittar du (här).

Och sen - som sagt - kräftor:
Foto: Fredrik Rege

Varmt välkomna till Kräftskiva den 24:e!

WBS hälsar medlemmar och kräftseglare varmt välkomna till vår traditionella kräftskiva, lördagen den 24 augusti kl 19:00! WBS tillhandahåller välkomstdrink, kräftkalas-dukning, sånghäfte, bröd, smör, ost och kaffe för en 50-lapp per person. I övrigt tar ni med glatt humör samt mat & dryck efter smak och tycke.


Anmälan till info@vikensbs.se senast fredag 23/8 kl 23:59:59.

Varmt välkomna!
WBS aktivitetssektion

Citerat från WBS hemsida (här). Kräftor tar vi alltså med oss själva, kan lämnas till kylförvaring i klubbhusets kylskåp innan seglingen. Eller så går man till Jollen eller UP Hallen (det gör gott med en promenad när man suttit still några timmar) och köper efter seglingen.

onsdag 14 augusti 2013

Ven Runt 2013 - Vinnande spår

I inlägget om resultat från Ven Runt 2013 finns spåret från Pianos segling presenterat (här). Kryssen från starten till Knölen i motström i skvalpiga förhållanden, speciellt efter att vi passert Ven var besvärlig och det gick inte speciellt fort. Jag kontaktade Kim Rasmussen, som seglar den vinnande X99:an Mille och frågade vilken väg dom gick.

Här är hans beskrivning av hur dom seglade.

Jeg har desværre ikke et skærmdump der viser vores rute.
 
På krydset fulgte vi cirka samme spor under land som i sejlede. Vi sejlede generelt ind på ca. 3,5 meter inden vi vendte. Vi vandt noget på at sejle langt ind under land.

Fra Hildesborg (ligger lite norr om Borstahusen - min anmärkning) tog vi et langt kryds på BB-halse ud og henover Staffans Banken. Her møder vi mindre strøm og i en periode ingen strøm !

Generelt holdt vi 5,5 knob på GPS’en og 5,2 knob som det laveste efter Staffans Banken.

Et stykke efter Staffans Banken mødte vi X-34 der kom på SB-halse inde fra Ven. De var ca. 2 bådslængder foran os.

Vi vendte til SB-halse lidt til luv af X-34’eren. Her var vi heldige med at vinden rummede ca. 10 grader og vi kom til Knölen før X-34’eren.
 
 
I en dump från Seapilot med vårt inlagda spår kan man orientera sig och förstå hur Mille och Temptation (X34:an) har seglat.

Hildesborg på land upp till höger. Djupkurvornas heldragna kontur är satt till 15m (kan man välja i Seapilot), dvs Staffans Bank har ett djup mellan 10 - 15 m. Samma djup gäller för grundbanken mellan Hildesborg och Staffans Bank. Allting är relativt, när djupet minskar från 25 - 30 m till <15 m så minskar uppenbart strömmen. Sifferinformationen i figurens huvud har ingenting med Ven Runt seglingen att göra.
Mille seglade alltså rakt över grundbankarna. Temptation slog ännu tidigare till BB och gick närmare Ven. En jämförelse med vårt spår visar att vi inte borde ha slagit tillbaka mot Borstahusen när låg utanför Erikstorp utan fortsatt rakt fram över grundbankarna. Med "normalt" valda intervall på på djupkurvorna (där vi mest är inställda på att undvika grundstötning) uppfattade vi inte skillnaden mellan <15 och >30 meters djupgående. Men uppenbart ska man också vara uppmärksam på detta. Lockas inte att gå innanför 3 m kurvan - Banner 30:an Fru Olsen från Helsingör fastnade ordentligt på Getterevet mellan Hildesborg och Borstahusen.

Tack Kim för beskrivningen av ert spår!

tisdag 13 augusti 2013

Göta Kanal


Efter Bohusracet gick vi Göta Älv, över Vänern och sen hela Göta Kanal (med en veckas paus när båten fick vila sig i Motala). Jag har redan skrivit om att kanalfärden inte blev den lugna transport som den varit de fyra tidigare gånger jag gått kanalen. Vi fick vänta mycket och den totala transporttiden blev 2 dagar längre än beräknat. Jag tror detta berodde på att öppettiderna i slussarna och för broöppningar har minskat från 12 till 9 timmar.

Oavsett detta är en färd på Göta Kanal är en stor naturupplevelse. Och dessutom känner jag hela tiden industrihistoriens vingslag. Alla slussvakter (mest kvinnor) är vänliga och hjälpsamma (men linorna får man fixa själv).

Göta Kanal började i Sjötorp. I Sjötorp finns också den största plumpen i protokollet - ICA affären lade ner för några år sen och det som finns istället har ett märkligt ointressant sortiment. Vi hade hoppats kunna gå upp till Lyrestad, men blev kvar i Sjötorp över natten (onödigt tyckte vi, men klockan hade slagit sex).

Lyrestad, några slussar upp efter Sjötorp är den första pärlan i Göta Kanal.
Lyrestad, planerades att bli en av flera städer utefter Göta Kanal (enbart Motala blev det nåt med). Blev inte stad, är idag ett idylliskt stopp på vägen med ett numera unikt ideellt drivet hamnkafe i det stora hamnmagasinet. Med precis sådär gott hemlagat bröd och goda mackor som förr fanns överallt. E20 mellan Gbg och Sthlm går precis intill. Värt ett stopp också när man kommer landvägen. Bilden lånad från husbilsbloggen.se
Omedelbart efter Lyrestad kommer Norrkvarn. Med en "modell" av hela kanalen, där våra barn lekt med slussar och öppnat broar många gånger. Vi har landburna varit där förr, bott på vandrarhemmet, bott på hotellet, ätit god mat, lyssnat på dragspelstrio en kylig augustikväll. Men nu gjorde vi bara ett snabbt stopp för att kolla läget. Ett ställe utefter kanalen som funkar bäst när man inte är på språng. Vi hade hoppats på att hinna till Vassbacken, men hann inte förbi dom sista broarna före kl sex. Det blev Jonsboda, ett helt OK ställe. Båtarna på ena sidan bryggan och husbilarna på andra. Vi hade under några timmar haft sällskap av en gummijolle med föräldrar och två barn ombord. Dom hade sin husvagn i Jonsboda och hade på morgonen kört ner bilen till Sjötorp, blåst upp gummijollen och gått kanalen med oss. Nu skulle pappa räsercykla och hämta bilen. För att nästa dag göra samma trick fram till Karlsborg.

Piano och en gummijolle i en sluss.
Tidigt uppe och iväg nästa dag (kl 9 alltså), slussade ut i sjön Viken (med betoning på första stavelsen - det är en långsmal sjö som är viken på mitten). Där det kan blåsa kraftigt. Två gånger i mindre båtar med svaga utombordmotorer när vi gick kanalen från öster mot väster klarade vi inte att gå sista biten till Tåtorp rakt mot SV kuling. Vi lämnade då den prickade rännan för att försöka att gå i lä under land. Sjökortet ger en förrädisk bild av var det är grunt och var det är djupt. Det stämde inte alls. Med Cardell 28:an gick det bra, med Aphrodite 22:an smällde vi på en sten i 5 knop och en bottenstock sprack. Man ser ju absolut ingenting i jordbrunt vatten. Kommer till Karlsborg som visar sig från sin soligaste sida. Går över Vättern och förtöjer i Motala. Har tappat en dag och det blir inte Vadstena denna gång.

En veckas stopp i Motala för att hem och jobba. Vi fortsätter färden, väntar hur många timmar som helst för att gå ner slusstrappan till Borenshult.
En vacker slussport, som snart ska släppa ut oss i sjön Boren.
Stopp för kvällen i Borensberg (onödigt tyckte vi, men klockan hade slagit sex). 

Kanalen mellan Boren och Roxen följer Norrbysjön, som här - bakom banken - ligger ca 10 meter under kanalens nivå.
Går förbi Bergs slussar, plattläns med enbart stor i 12 m/s över Roxen och hamnar för kvällen i Norsholm (onödigt tyckte vi, men klockan hade slagit sex). Järnvägsbron (stambanan mellan Malmö och Sthlm) var stängd för dagen och vi hamnade på fel sida - gästhamnen ligger på östra sidan. Går nästa dag vidare till Söderköping där vi ligger på streetan. Fint ställe, superturistiskt.
Mellan Söderköping och Mem
Mem och serveringen i hamnmagasinet var riktigt fin. Och sen var vi ute i Slätbaken. Och allt luktar och ser ut som det gjorde i min ungdom när det bara var ostkustskärgårdssegling som gällde.
Genomgående riktigt fina gästhamnar med hög standard, överallt vänliga och tydliga slussvakter. Trevliga båtgrannar, alla håller farten knappt 5 knop. Konvojkörning fungerar fint, slussvakterna följer oss och öppnar broar när det är dags. Men fem gånger räcker nog!

söndag 11 augusti 2013

Ven Runt 2013 - Resultat

Solsken, 4/5 m/s i starten, först nästan ingen ström, som när vi rundade Knölen söder om Ven hade vuxit till 2-3 knop nordgående. Det forsar ofta ordentligt i Sundet. Det är lurigt med strömmen eftersom den kan variera ganska ordentligt lokalt. Man kollar på en fiskeflagga och där forsar inget. En bit därifrån strömmar det ordentligt.
Seglingen från Höganäs till Råå på fredagen hade gått riktigt fort med halvvind och 2 knops medström (sydgående) från Sofiero. Men nu alltså nordgående ström.
Den kortaste vägen från RHSS hamn i Råå runt Ven är lite drygt 13 NM, vi seglade en 18 NM medsolsbana som var förlängd till ostbojen Knölen söder om Ven.
30 min före vår start lossade fallhornet till focken med svirveln kvar uppe vid blocket. Ner med storen, upp mha storfallet i båtmansstol för att hämta ner svirveln, schacklet hade gått sönder när vi eftersträckte fockfallet (måste lära mig att byta högbelastade komponenter med nån slags jämt mellanrum, efter tre ganska tuffa seglingsår är det klart att ett schackel av böjd plåt lever farligt) .
SRS fältet var uppdelat i fyra klasser, <1,10/1,10 - 1,20/1,20 - 1,253/ >1,253 med lite flytande gränser. Fick som jag ville och seglade i samma klass som X332 och X99. Fyra st Expresser seglade egen klass, två trimaraner seglade TEXEL, tre danska båtar seglade DH. Dessutom var det 35 båtar(!!!) som seglade familjeklass den kortaste vägen. Totalt lite drygt 100 båtar, riktigt imponerande.
Första start 10.10, vi startade i tredje start 10.30. Motström vid startfartyget och då halkar man lätt ner. Hamnade i en knivig regelsituation i starten. En X332 har överlapp på Piano i lä, vi har överlapp i lä på en båt framför oss, som i sin tur har överlapp i lä bå en båt framför sig.  X332 lovar och har synpunkter på att vi inte svarar och hävdar att vi borde har uppmärksammat båten framför oss att dom skulle hålla undan (lova i sin tur). Men till slut låser man varandra i en situation där det inte längre finns någon manöver att ta till. Kappseglingsreglerna är inte direkt skrivna för dom som gör en klantig klungstart en bit bakom startlinjen.
Skärmdump från Seapilot på paddan.
Motström och kryss i 5/6 m/s. Vilken strategi ska man välja? Vi valde att kortslå nära land, slog mellan 3 och lite utanför 6 meterskurvan. Det var inget bra alternativ. Den danska X99:an Mille och Kjell Widmark i First 35 Maria (startade 10 min efter) valde att segla ute i strömmen där båda gick mycket bra. Sanningen att säga så blev vi utklassade av Mille. X332 Chexet från Skallkroken kryssade också ifrån oss, men vi slog dom enligt SRS. I höjd med Borstahusen (bilden är högupplöst, klicka på den så går den att läsa) blev det en lång sträckbog i rejäl motström upp mot Knölen. GPSfart under 5 knop kändes mycket udda. Mycket stökig sjö - vinden hade ökat till sådär 8 m/s - och ofta stopp i båten. Riktigt frustrerande segling.
Efter rundningen av Knölen fick vi åka ordentligt. I knappt 10 minuter. Det kom en SV regnby med mycket kraft och vi rev spinnakern. Därefter blev det en lugn resa hem. Spinnakern upp igen när molnbyn lugnat ner sig. Lugnt nästan hela vägen. Med några hundra meter kvar till mål kommer HP1030 Earl Grey från Nivå bakifrån med spår i lä om oss, dom lovar plötsligt upp för att accelerera och glida om i lovart. En bra manöver för alla parter, passagen skulle gå snabbt, vi skulle förlora maximalt två båtlängder, men ibland reagerar jag med nåt annat än förnuftet och börjar luffa. Earl Grey har inget span i lä och det hela slutar med två stora hål i en röd gennaker. Klumpigt av mig att segla så, Earl Grey seglade efter målgång direkt hem (över Sundet). Regel 14, kostar mig en gennakerreparation. Uppenbart är spinnakerbomänden för vass för att riskera kontakt med en gennaker.
Vi kom trea i vår klass, 8 minuter seglad tid efter X99 Mille (7 min på kryssen och 1 min på länsen), 3 minuter korrigerad tid. Två kom X34 Temptation från Skallkroken, 6 min seglad tid och 1½ min före på korrigerad tid. X332 Chexet nästan tre minuter före oss på seglad tid och korrigerad tid drygt en min efter.
Kjell Widmark i First 35 Maria hade bäst korrigerad SRS tid. Grattis Kjell!
Du hittar alla resultat från Ven Runt 2013 (här) - klicka dig fram.

torsdag 8 augusti 2013

Två dar till Ven Runt

På lördag seglar vi Ven Runt.
Totalt är 80 båtar anmälda.  Av dom seglar 11 st familjeklass, 65 anmälda i SRS klass, en enda flerskrovsbåt och tre st anmälda i DH klass. Klassindelning får vi reda på när vi hämtar våra papper vid anmälan i Råå. Fler seglar SRS i år jämfört med förra året då alla som seglade om Öresund Cup körde enligt DH-regeln. Misstänker att det blir tre SRS klasser och att vi startar i mellanklassen. Och får möta både X332 och X99? Båtar som mäter högre än Piano men som har blivit mina måttstockar, dom seglas i allmänhet bra, vi mäter lite mindre och lyckas vi hänga med är det tecken på att det går riktigt bra. På Bohusracet blev vi frånseglade av båda två, men slog dom tack vare det lägre mättalet.

Banan? Start och mål i Råå. På något sätt ska vi runda Ven däremellan. Om banan vet vi i övrigt ingenting. Lite hemlighetsmakeri alltså. Jag förstår att seglingen kan vara svårplanerad, det ska ju gärna vara en ordentlig kryss och att bara köra fram och tillbaka runt Ven innebär mest halvvind i den vanligaste - västliga - vinden. Och väderrapporten talar mest om just V. Mellan 5 - 9 m/s.
Henrik och Peder Edman seglar H-båts VM i Danmark (seglingarna inställda i dag pga för lite vind), Fredrik kajtar i Spanien, jag seglar Ven Runt med Hans och Liam.

Lyfte båten förra veckan. Botten var slät som om den var ny. Att tillbringa drygt två veckor i sötvatten (Göta Kanal) innebär uppenbart att all beväxtning av botten ramlar av. Underkanten var skrapad pga närkontakt med sliprälsen i hamnen på Hanö. Blev lite konfunderad när lodet visade 1,4 m (Pianos djupgående är 1,8 m) när jag hade förtöjt båten. Förklaringen var att bulben var inkörd mellan rälsen. På natten vred vinden och några dunsar väckte mig.
Inga skrapsår på sidan iallafall!
Regn idag. Seglar till Råå imorgon!

onsdag 7 augusti 2013

VM för H-båt i Thisted, Danmark

VM för H-båt började i går, tisdag. Tre seglingar avverkade, dubbelt danskt i topp med svenskar på tredje och fjärde plats. Collberg trea och Edman fyra. Tre seglingsdagar och sex race återstår, när jag skriver detta pågår race 4 för fullt. H-båts VM på webben hittar du (här).
Följ seglingarna live (här) eller via TRACTAC (här). Man kan lätt tillbringa någa timmar en vacker (i Skåne iallafall) sommardag vid skärmen.
Skärmdump från direktsändningen av race 3.
TracTac från samma race. Edman ligger här på 9de plats, slutade 10a.
Race 4 pågår och Edman leder. Rejält blåsigt, H-båten hänger man för fullt på starbåtsvis. Nog skönt att det bara är två race i dag.