torsdag 28 juni 2012

Ny mast till Cheetah 30 (3)

Efter solsken kommer ösregn. Det här blir ett inlägg om något som inte blev färdigt i tid. Idag torsdag är det tune-up race i Uddevalla inför Bohusracet. När jag lämnade mastbygget igårkväll var det med insikten att Cheetah inte kommer att vara med i starten på fredag. Efter 4 dagars intensivt arbete sprack det på att mastrännan i kolfiberröret inte var uppsågad. Den skulle varit uppsågad av tillverkaren, men glömdes bort när masten i alla hast skulle skickas till Sverige.

Det började fint med solsken!
Två bitar ska bli en. Två väl vadderade paket fullkletade med FRAGILE tejp, som innehöll blanka, glänsande svarta kolfiberrör.
Rören är 7 och 4,5 m långa. Skarven är inslipad vid leveransen. På med lim och tryck ihop.
Rören är tillverkade i honform, vilket ger en alldeles slät utsida. Pre-preg trycks mot formens insida mha ballong.
Ännu inget lim. Skarven ska täckas med utvändig laminering.  Rännan skulle vara uppsågad vid leveransen.
Tre limningar/lamineringar ska göras i tur och ordning med en natts härdning vardera. Jobbet tar alltså minst 4 dagar. Dag 1: limning av skarv, Dag 2: Laminering av skarv, Dag 3: inslipning och fastlaminering av balkar till spridare, Dag 4: sprutmålning med polyuretanlack. Däremellan monteras mastfot, masttopp, bombeslag, kickbeslag, alla vantfästen, förstagsfäste, blockskivor till fall. Jag lovar att det är ett intensivt arbete. Mäta, mäta, mäta hela tiden. Börjar med att kapa och rikta in nedre delen av masten, sedan bombeslaget. Alla popnitar i masten ska ha metallplåtar på baksidan. En montering 2 meter från en ände innebär att en plåt ska på plats på insidan först.

1sta dagens kväll. Skarven är limmad. Gamla masten t.h.
Laminering av skarven är inte nödvändig. Vi gjorde det ändå av två skäl: spridarbalken (en 20 x 40 mm Al-balk böjd på mitten - Cheetahs spridarvinkel är 35 grader, se bilden ovan) monteras rakt igenom masten precis i skarven. Vi ökade också godstjockleken lite där hakplåten till nedre undervantet ska sitta.
2ndra dagens kväll. Vakumbagging av förstärkning över skarven.
Allt rullade på enligt schemat. Hade det inte varit för mastrännan. Kontaktade leverantören som direkt medgav att dom glömt detta. Dom skickade ritningar på den maskin dom använder. Men vad hjälper det, det tar en dag att bygga maskinen. Åkte söderut på onsdagskvällen och lämnade Mikael kvar att bygga färdigt.
Hemåt
Men man vet aldrig. Mikael (här)  kanske ändrade sig, limmade toppbeslaget igår och byggde maskinen i natt? Och startar Bohusracet imorgon? Det skulle inte förvåna mig. Lycka till Mikael oavsett om du seglar Bohusracet eller inte.

lördag 23 juni 2012

En tur till Uddevalla

Torsdag, dan före midsommarafton. Cheetah masten kom till Jönköping vid lunch, där skulle den bli liggande över helgen. Det var alltså nödvändigt att hämta masten direkt. Ändrade lite planer, lastade båt som skulle till Orusttrakten och körde E4:an norröver. Ut på vägarna dan före midsommarafton är ingen höjdare. Dessutom blir man en propp i trafiken med släp. Iväg vid ett-tiden.

Ett-tiden? Med dom skuggorna?
Framme i Jönköping fyra, hämtade två långa väl inslagna lättviktspaket, band fast på båten och körde vidare.
Torsviks industriområde, söder om Jönköping.

Snart Falköping
Måste alla bloggar ha bilder på mat? Men Grästorppyttipannan verkar OK

Göta Älvbron Trollhättan.
Framme i Uddevalla vid 8-tiden. Lastade av hos Elitekomposite AB på gamla I 17. Körde vidare till Stocken, lastade av båten, körde ut den till ön, Martin körde mig tillbaka, på väg söderut vid halv elva.
E6 söderut. Ska det inte vara ljust på midsommarnatten?
1½ timme paus i Björkäng. Stängt och släckt. Framme i Viken, lastar av trailern, hemma halv fyra. Knappt 15 timmar, som ett halvt Bohusrace. Tillbaka till Uddevalla på söndag för att limma ihop masthalvorna och montera alla beslag.

Avslutar med en bild från HBS tisdagssegling. En fantastisk kväll på Kategatt (om man bortser från ett det var kappsegling).

Micke Möllers Embla (First 40.7) gled iväg i lättvinden. 7 NM tog tre timmar.

onsdag 20 juni 2012

En tur till Gilleleje

En tur till Gilleleje på årets ljusaste dag. Från Höganäs är det 9 NM, 1½ timmes segling. Gå längst in i hamnen, 3dje bassängen t.h.

Nu har han äntligen lyckats lägga in en skärmdump från Sea Pilot! Grattis!
Förtöj längs med bryggan (går bra såhär års).


Ta en promenad till Nackehuvud.

Kullen i bakgrunden.
Nackehuvuds fyr. En av tre stora fyrar som syns från stranden i Viken.
Pepparstek, hamburgare och musselsoppa i Restaurant Gilleleje Havn. Sen hem i kvällssol. Räknade in 19 båtar i onsdagsseglingen i Gilleleje och nästan lika många seglade utanför Hornbeck. Dom seglar visst DH i Danmark, hur kan den regeln samla så många båtar?
Verkar som dom börjat semestern!



tisdag 19 juni 2012

Raymarine e7 (3)

Kommentar tillagd i efterhand: Många googlar om Raymarine e7. Då kanske du hamnar här. Jag köpte min e7:an till säsongen 2012. Jag har skrivit om den i flera inlägg och framförallt inledningsvis varit ganska missnöjd. Efter den uppgradering av mjukvaran jag gjorde i slutet av augusti blev e7 ett helt annat instrument. Till det bättre. Mina erfarenheter efter uppgraderingen hittar du (här).

Raymarine e7 använder Navionics kort. Navionics har tre nivåer, Silver Europa, Gold och Platinum. När jag köpte min plotter fick jag informationen att Silver och Gold har samma information för djup mindre än 3 meter. Silverkortet kostade ca 1 500 kr och täcker hela Europa. Gold kostar ca 3 000 kr, Platinum ytterligare en tusenlapp. Dessutom kostar plottern ca 12 000 kr.
Silverkortet är i svenska farvatten baserat på Sjöfartsverkets elektroniska vektoriserade kort S57. Punkt. Inget mer. Kan man använda S57 för noggrann skärgårdsnavigering? Nej, det kan man inte. Allt grundare än 3 meter visas med samma blå färg och sifferinformationen är väldigt sparsam. Ren chansning att söka naturhamn, många passager med djup 2 - 3 meter visas inte.
Jag har kontaktat Hydrographica, som har tagit fram högupplösta kort för ostkusten och några fläckar på västkusten. Navionics har köpt in HG korten för ca ett år sedan. Ett telefonsamtal till Navialis ger mig informationen att Hydrographicakorten finns inlagda i Gold men inte i Silver. Dvs Gold och Silver har inte samma djupinformation. Varför fick jag inte den informationen direkt, då hade jag inte nöjt mig med Silverkortet.

Ska försöka byta Silver mot Gold.

Ny mast till Cheetah 30 (2)

En dryg vecka till Bohusracet. Själv har jag gett upp att starta, men Cheetah? (här) Det är ett logistiskt pussel. Masten är lastad, ska landtransporteras genom Europa med utlovad leverans i Uddevalla på torsdag. Mitt besked var benhårt - fösök inte leverera nåt på midsommarafton. Ingen svarar, ingen öppnar, ingen är på plats. Inte Mikael V, inte jag. Hämtade rodvant hos John Mast i Danmark, röstjärnen (som gick sönder) ska vara klara på torsdag. Laddar med tusen riggbeslag uttagna på öppet köp, måste gardera. Börjar ihopfogning på söndag (knock on Wood). När Bohusracet startar seglar Viktor (13 år) och jag norröver (från Höganäs) med Piano. Shorthanded med sikte på Anholt.

söndag 17 juni 2012

Raymarine e7 (2)

Kommentar tillagd i efterhand: Många googlar om Raymarine e7. Då kanske du hamnar här. Jag köpte min e7:an till säsongen 2012. Jag har skrivit om den i flera inlägg och framförallt inledningsvis varit ganska missnöjd. Efter den uppgradering av mjukvaran jag gjorde i slutet av augusti blev e7 ett helt annat instrument. Till det bättre. Mina erfarenheter efter uppgraderingen hittar du (här).

Det kom ett mail från Magnus S:
Sökte lite på plotters och Raymarine e7 och såg att du skrivit om den. Är det verkligen så dålig upplösning och stor skillnad mellan de olika fabrikaten? Trodde att de var likvärdiga. Har du något tips om man nu vill ha touch-skärm också? Tyckte att e7:an verkade vettig.
För några månader sen var jag själv i Magnus situation. Vad ska man ha för plotter?
Såhär svarade jag:
Hej Magnus, jag har hört mig för och lärt mig en hel del.
Det finns tre typer av kort: Navionics, Blue Chart (Garmin) och C-Map.
Om man enbart använder sin plotter för att segla utefter våra kuster eller för att gå i skärgårdsfarleder så klarar man sig bra med det S57 sjökort (Sverigekort) som åtminstone Navionics och Blue Chart har inlagt. Jag har inte kommit åt att prova den senaste versionen av C-MAP.
Skillnaden kommer när man vill ge sig in på vatten där det är grundare än 3 meter (skärgårdsnavigering alltså). Sverigekortet visar allt grundare än 3 meter som blått. Man får ingen information för att tex ta sig igenom ett sund som är 2,5 meter djupt. Med bara S57 kortet väljer man helt enkelt  att inte igenom där. Vanliga papperssjökort har sån information. Dessutom har Hydrographica tagit fram högupplösta kort. HG korten täcker större delen av östkusten, men bara några få delar av Bohusläns skärgård (Koster, Hermanö, Vallerö, Käringön, Mollösund). Tyvärr verkar HG inte satsa på att också täcka hela Bohuslän. I bloggen har jag visat på skillnaden mellan HG och S57 korten, inlägget heter Sea Pilot (2) (här). Sea Pilot är en iPAD app, den kostar 400 spänn, S57 kostar 300 spänn och Danmarkskortet (vill Skåneseglare gärna ha) kostar 900 spänn. Inget att ha i sittbrunnen när man seglar och det sprutar vatten, men en kul grej hemma i soffan. Sea Pilot visar dessutom AIS.
Alla tre korttillverkare har köpt in HG korten (information från HG). Det tar ca ett år att lägga in all HG information i dom egna korten. Jag köpte min Raymarine e7 i början av 2012, HG informationen är inte inlagd i det kort som var med. Det är möjligt att de som säljs nu (juni 2012) har HG korten inlagda. Alla tre fabrikaten bör ha HG korten inlagda nästa år.
Ytterligare en sak ska man undersöka innan man köper sin plotter med HG kort. Hur ändras kortbilden när man zoomar? Bäst är om S57 kortet visas i översiktlig vy. När man zoomar sker övergång till högupplöst kartbild. Detta är illustrerat i Sea Pilot (2) inlägget. Jag har inte sett det själv, men i någon kortvariant ligger HG inlagt även i översiktlig vy (hörsägen alltså). Bilden blir då i översiktlig vy väldigt plottrig med alldeles för mycket information.
Det är alldeles nödvändigt att man testar sin plotter före köp. Hur ser kartbilden ut? Vilken upplösning har den? Finns HG korten med?
Du frågar om e7:ans touch-skärm. En kul grej, speciellt när man använder sin iPAD/iPHONE mycket och känner sig hemma i att peka på skärmar. Zoom-funktionen finns inte i fingrarna, då måste man vrida på en ratt. Det kan hända mycket när man nuddar skärmen av misstag. Erik och jag var ute och seglade, han lutade sig mot plottern och helt plötsligt var vi i Valparaiso. Man kan koppla ur touch-funktionen. Det är förnuftigt att göra det när vädret innebär att man ibland åker omkring  lite ofrivilligt i sittbrunnen.
För några år sedan - 2010 - seglade jag med en båt med en gammal SIMRAD Z33 plotter. Simrad har C-MAP. Min plottererfarenhet före det var Garmin 525 med Blue Chart vision (2). C-MAP kartbilden var mer noggrann än Blue Chart och med större upplösning än S57, jag provade på ställen jag kände väl.
Om du köper en plotter nu, så försäkra dig om att du får med en uppdatering av kortet 2013 och att HG informationen finns med. Navionics har Silver eller Guldkort till Raymarine. Man tycker att guld skulle vara bäst, men faktum är att Silver och Guld innehåller precisa samma sjökort. Men i Silverkorten visas inte djupsiffror för större djup än 10 meter.
iPAD appen är kul, men inget för skarpa lägen. Jag har köpt ett "survival" fodral, som uppges klara sandstorm, men tveksamt om det klarar regn och överbrytande sjö.
Skulle jag köpa en plotter idag, så skulle jag välja en med stående bild och köra den i medföljande vy med egen kurs pekande uppåt. Då har man hela tiden maximal översikt framåt. Men jag har tyvärr inte hittat nån sån på marknaden ännu.

torsdag 14 juni 2012

Ny mast till Cheetah 30

För snart tre veckor sedan tappade Mikael V's Cheetah 30 masten på Marstrand Big Boat Race (här). 5 veckor innan Bohusracet och utan mast. Vi hade haft kontakt tidigare och då diskuterat kolfibermast till Cheetah. Han ringde mig på tisdagen efter MBBR och tog upp frågan igen. Hur lång tid skulle det ta att få fram en kolmast?
La ut frågan till fem tillverkare. CST i Australien förstås, en i USA och tre i Europa. Långa snabba transporter innebär flyg och att paketlängden är begränsad (såvida det inte handlar om Groupama förstås). Men delad mast som limmas ihop på hemmaplan är inget problem. Det har jag gjort förut. Med så kort varsel hinner man inte få fram en komplett mast. Beslag får vi ta fram själva. Återanvända så mycket som möjligt från Al masten.
Nu, 2½ vecka efter att jag la ut beställningen är masten byggd. Återstår lackering, masten kommer till Uddevalla före midsommar. Peppar peppar ta i trä.
Gammal masttopp, kan återanvända Windexfästet
Ny masttopp. Häckstagsfäste och trissa till storfall. Gennakertrissa är inte borrad än.
Många leverantörer av komponenter är inblandade. Nya rod vant (nedre delen av toppvanten) kommer från John Mast (Danmark) imorgon. Nytt förstag från Hamel (Bartels). Resten av den stående riggen återanvänds. Åker till Bohuslän över midsommar och hjälper Mikael att få ihop alla grejer. Förstag och alla vantfästen ska på plats. Masten är förstärkt invändigt på alla ställen där beslag ska monteras. Intensiva diskussioner i telefon och per mail i två dar innan hela masten var specad.
Masten är handupplagd och bakad i honform, laminaten läggs huvudsakligen i längsled, vilket ger högre styvhet i förhållande till vikten än min lindade kolfibermast från CST (kan du läsa om här plus på en massa andra ställen i den här bloggen). 11,4 m mast väger 18 kg!
Cheetah 30 kommer nog till start i Bohusracet. Peppar peppar ta i trä!


måndag 11 juni 2012

Sea Pilot (2)

För några veckor sedan skrev jag om mitt första möte med iPAD appen Sea Pilot (här). Sea Pilot har AIS visning, man kan följa båtar som har aktiva AIS sändare ombord. Dessutom är det en vanlig kartplotter. AIS kan vara bra i dålig sikt men framförallt en rolig grej hemma i soffan. Jag följde Watski 2Star Baltic seglingen med paddan, det var bättre och mycket tydligare än trackern. I reklamen för Sea Pilot nämns också möjligheten att spåra upp andra trevliga båtar och överraska dom när dom ligger i sin favoritvik. Fast inte uttryckt på det sättet. Social Boating kallas det.

Liten sammanfattning: till Sea Pilot (programmet kostar knappt 400 kr) kan man ladda ner "Sjökort Sverige", kallas också S57 (knappt 300 kr). det är samma sjökort som finns på eniro. Det sjökortet är bristfälligt om man vill navigera i någon av våra skärgårdar, det duger för att följa farled men inte om man vill röra sig bland skären.
Totalt kostar program och det enklaste kortet knappt 700 kr innan man kan prova. Man kan köpa till Hydrographicakort (HG), riktigt fina skärgårdskort med hög upplösning. Dom kostar 85 kronor per styck, köper man alla som finns så blir det 7 500 kr. Dvs det närmar sig kostnaden för en Garmin (Blue Chart)/Simrad (C-MAP)/Raymarine (Navionics) etc plotter.
HGkort finns för större delen av östkusten, på västkusten läggs nya till i snabb takt.
Här kommer en sekvens som visar skillnaden mella S57 och HG. Området mellan Vallerö och Hermanö utanför Orust. Ett populärt område att paddla i. I översiktsläge visas S57 kortet.
 
Allt grundare än 3 m är blått. Skulle aldrig drömma om att gå igenom här med Piano
Dra isär lite med fingerspetsarna, ökad förstoring och hydrographicakortet kopplas in. Här är djupfärgkoderna ändrade. Allt grundare än 2 meter är blått, ljusblått mellan 2 - 3 m.
Lite rörigt med alla grynnor. Vi ökar förstoringen ordentligt.

Samma passage har plötsligt blivit möjlig att segla igenom. Om det inte vore för att det just här normalt är väldigt strömt och att  bottenvegetationen är så mörk att iallafall jag inte ser botten.
Ringde Lars Granath, som ligger bakom utgivningen av HG korten. Han berättade att den olika färgkodningen i S57 och HG kan vara ett problem. Om man inte tänker sig för och håller koll på vilket kort som visas kan man tolka bilden fel.

Seglade Kullaseglingen med Piano den gångna helgen. Det var mycket byte av segel och många manövrar. Vi var tre ombord och alla händer behövdes för att hantera båten. Ingen möjlighet att plocka upp paddan. Så hittills har jag bara använt Sea Pilot i soffan. Och när jag åkt bil (som passagerare). Vi körde 58 knop.

lördag 9 juni 2012

Kullaseglingen 2012

Kullasegling från Helsingborg. Banan ligger där Öresund övergår i Kategatt norr om stan. Många stora båtar passerar och farleden är trafikseparerad, norrut går man på svenska sidan och söderut på danska. Trafikseparationen börjar utanför norra hamnen i Helsingborg och sträcker sig norrut upp till södra delen av Viken och det är precis där vi ska kappsegla. Dom trafikseparerade zonerna är otillåtet kappseglingsområde, vi är hänvisade att segla på kanterna - sidokorridorerna - eller norrom/söderom trafikseparationsområdet när vi seglar tvärs. Start utanför HYC's klubbhus, kryss 400 m söderut, ett kort spinnakerben norrut och sen tvärs över mot Danmark. Vidare i danska sidokorridoren upp till Hornbeck, tvärs över till fyren Svinbådan utanför Viken på svenska sidan. Fram och tillbaka till Danmark igen och sen söderut i svenska sidokorridoren, runda startmärket vid HYC's klubbhus, sen framochtillbaka en gång till på svenska sidan.

Det blev en hel del spinnakersegling, en nästankryss från Svinbådan till rundningen utanför Hornbeck. Det som troligen var planerat som kryss/läns i den svenska korridoren blev mest halvvind framochtillbaka i 2 timmar.

Nordgående ström 2 - 3 knop ute på djupvattnet. Det lönade sig mycket att utnyttja strömmen. Speciellt vid kryssen tillbaka till Hornbeck i sidström, seglar man fel blir man långt efter, vi seglade rätt (bogade strömmen). Halvvind söderut fart 5,5 knop över grund, 10 knop åt andra hållet. Pianos skrovfart är 7,2 knop, det var väl ungefär den fart vi hade genom vattnet.

Hur gick seglingen? Bra faktiskt. Vi sopade banan. Seglade med Henrik och Peder Edman. Bror Erik Edman fick tyvärr förhinder i sista stund. Jag seglade med familjen Edman på 70-talet i deras Elvströmhalvtonnare Q, det var lika roligt nu som då.

Seglade i klass SRS2, 4 båtar med mättal mellan 1,202 (2 st BB10) och 1,228 (Rhapsody 40). SRS1 var största klass med 10 båtar med mättal mellan 1,254 (X99) och 1,348 (Farr 30). De minsta båtarna i klass SRS3 var 6 båtar med mättal mellan 1,014 (Albin Cirrus) och 1,162 (Banner 30). Dessutom några som seglade DH, flera seglade både och. Tre trimaraner seglade TEXEL. SRS2 och SRS3 startade Start kl 10.00. De största båtarna startade 7 minuter senare. TEXEL ytterligare några minuter senare. Banan var 35 NM, vi seglade på 5 timmar och 22 min. Det gick fort, nästan skrovfart hela vägen, vi lyckades utnyttja strömmen bra.

Norrut i svenska korridoren, Henrik och Peder.
Fick en smakstart, ryckte till oss ett tidigt försprång som ökade hela tiden. En Dragonfly 35 trimaran segade sig förbi innan vi vände tillbaka norrut i svenska korridoren.

Seglar fort och lågt!
På beräknad tid var vi ca 15 minuter snabbare än nästa båt av alla som seglade den långa banan.

En 40fotare har gått förbi efter 4 timmars segling. Men var är alla andra?
Vad kan man säga annat än att det var en fin dag på sjön! Väder? Vinden pendlade mycket och varierade i styrka 5 - 8 m/s hela tiden. Vi slapp regn. Tror jag.

fredag 8 juni 2012

Reparera Aluminiummast (2)

Bilden lånad från BLUR
Cheeta 30 seglade Big Boat Race i Marstrand. Blåste 10 - 12 m/s, 17 knop med största gennakern.
Njut i 4 minuter. Sen får du se vad som hände.


Nästan hela seglingssäsongen kvar. Tre veckor till Bohusracet.

Brott vid nedre spridarna. Tänker han reparera den här masten? Det är väl bara att ringa Selden?
Mast i tre bitar. Hur fixar man det? Helst en kolfibermast. På två veckor? Fortsättning följer!

lördag 2 juni 2012

Dom sista tappra

Lördag 14.45. 18 m/s, vind riktning 290 grader. Några få båtar kvar ute på Watski 2Star banan. Josefine IV (IW 31) och Bandito rundar snart Gustaf Dahlen. AIS signalerna i SeaPilot visar raden av båtar som har lämnat Västervik på väg norröver i skärgårdsfarleden. En liten klunga ligger i Arkösund och det är alldeles nedlusat med symboler för båtar som fullföljt och ligger i Oxelösund.

Vinden har minskat till 10,3 m/s. Nu ökat till 16,5.

Hansson 31 i Watski 2Star Baltic (5)

Ingen Hansson 31 kvar i seglingen, tappade AIS signalen från Ushuaia utanför Fyrudden (hon hade redan brutit seglingen) i går kväll. Vahine ligger i Västervik.

Nu kl 9.13 visar min Sea Pilot i paddan vindstyrka 10.9 m/s, vindriktning 304 grader. Uppdateringen av vindstyrkan sker med flera minuters mellanrum. För några minuter sen var vindstyrkan 15.9 m/s. Nu har vinden minskat till 10.8 m/s och vridit till 326 grader.

3 båtar har gått i mål i Oxelösund. Flera har passerat Gustaf Dahlen och är alltså snart i hamn.
Take Off, Cameva Bien, Dehluxe, Skidbladner, Snekkja, Rut. Joan, Funny, Anna och Swetre har passerat Kränkan Seaview ligger alldeles bakom. AIS signalen från Respect försvann för en halvtimme sen när hon låg i samma grupp som Funny.

Sea Pilot har varit en rolig leksak och kul att följa seglingen (nu blåser det 15.4 m/s och vinden har vridit tillbaka till 298 grader - bondkryss in i det sista alltså). Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara möjligt att använda en padda ombord under den här sista etappen, men för köksbordssegling hemma fungerar det bra. Har iallafall beställt ett ordentligt fodral.

Funny (Dehler 29) är först i klass 1. Snart framme vid Kopparnageln, ca 8 NM kvar. Beundran över alla som tagit sig igenom natten ute på havet.

Vinden pendlar mellan 11 - 15 m/s. Vindriktningen mellan 300 -315 grader.

fredag 1 juni 2012

Hansson 31 i Watski 2Star Baltic (4)

Seglingsledningen rapporterar 15 m/s nordlig vind. Många båtar bryter. AIS signalen från Ushuaia försvann 18.14. WILD fortsatte inomskärs  Förtöjde i Båtsviken 5 NM norr om StorKläppen lite före 19. Scampi Jubilee går in i farleden söder om Stor Kläppen. PAC MAN slörar in mot Västervik, AIS signalen från Funny försvann för 8 minuter sen. Solidtango har gått inomskärs också vid StorKläppen med fart 2 knop. Zelma tutar på längst fram. AIS signalerna har försvunnit från Sea Pilot, men gamla data ligger kvar i trackern. Uppenbart överlevnadsförhållanden.
Sea Pilot AIS signalen från Funny tillbaka 19.57. Hoppas signalen från Ushuaia dyker upp snart. WILD ligger kvar i Båtsviken. Caerulius och Lady X går in till Västervik.

AIS signalen från Ushuaia dör upp igen vid 21. Tyvärr dök hon också upp på listan över båtar som brutit.

WILD ligger kvar i båtsviken men har inte brutit. Funny ligger långt ut och tuffar på i nästan 6 knop. Det blir en tuff natt.

Hansson 31 i Watski 2Star Baltic (3)

Det är inte bara i Lissabon det hettar till. Busväder på Östersjön, Hansson 31 Ushuaia leder hela Baltic 2Star fältet på sista benet tillbaka till Oxelösund. Perfekt att följa seglingen med Sea Pilot. Båtarna har AIS sändare ombord och Sea Pilot är bättre än trackern. Fotograferade av IPAD skärmen för några minuter sedan.
Ushuaia upp t.h. Linjett 33 WILD på väg att gå in söder om Stor Kläppen.
Bilderna från Solidtango och PAC MAN är ganska gungande bilder. Båda båtarna har revade storsegel.
Solidtango. Lite trist med seglingsbilder att man inte ser att det är busigt. Det här ser ju ganska lugnt ut.
Medan jag skriver detta har WILD mycket riktigt gått in i skärgården och seglar 6 knop i farleden norröver. Vid passagen av Öland låg de tre toppbåtarna i klass 1: Ushuaia, WILD och Funny (Dehler 29) ganska nära varandra.  Vid Stor Kläppen ligger WILD ungefär 3 NM bakom och Funny ytterligare ca 4 NM. Funny har valt att gå ut åpå havet (är det smart när vinden sakta ska vrida lite vänster. WILD går fort, 6,0 knop mot Ushuaias 5,0. Men så har det varit nästan hela tiden, AIS informationen för WILD visar lite högre fart, trots att Ushuaia verkar kunna hålla avståndet.
Väderutsilterna är tuffa. Fotografera av skärmbilden från YR.NO hav och kust för området mellan Öland och Oxelösund.
Blåser nordligt ca 10 m/s. Ska öka frampå småtimmarna till kuling 14 m/s och vrida väst hela tiden.
Usjuaia har slagit ut på havet igen. WILD kryssar vidare i farleden, fortfarande leder Ushuaia, men fartskillnaden är stor. Ushuaia nere i 4 knop, misstänker dom minskar segel. Ska kolla med Arild (som seglar tillsammans med Anders Wennberg) vad dom hittade på kl 18,10. 55 NM bondkryss kvar till Oxelösund, tar minst 12 timmar. Målgång i full kuling alltså.

Jag har tidigare varit kritisk till Sea Pilot. Nu vet jag iallafall ett tillfälle då jag kan ha nytta av IPAD appen.

Ushuaia seglar 4,8 knop, kurs 63 grader. WILD har slagit ut mellan Torröudd och Hommelskär. Seglar 5,9 knop. Arilds kryssfart med Hansson 31 är 6,4 - 6,5 knop under gynnsamma förhållanden. Jag tror det är ganska jobbigt på Östersjön just nu.