torsdag 12 januari 2012

Segling på sweeta nivåer - Inbjudan från WBS

Jimmy Hellberg kommer till Viken den lördagen den 4 febr kl. 13.00. WBS's presentation av Jimmy och inbjudan till föredraget hittar du här.
Jimmy jobbade med Ericssonteamet på Lanzarote och har vunnit SM för radiostyrda IOM båtar de två senaste åren. Bilden visar några av de modeller som följde VOR turnen 2008/2009.

Quizsvar: Ivo Waldhör

När jag på 70-talet umgicks i arkitektkretsar träffade jag Ivo, stadsplanearkitekt i Malmö och lärare på Arkitektskolan vid Lunds Tekniska Högskola. Han kom med många goda ideer när dom estetiskt-funktionella delarna av båten skulle formges. Iden till detta quiz dök upp när SVT under julhelgen visade filmerna om Wasa och jag i samma veva blev uppringd av Roffe "Plåt" Erixon, som bor i Klintehamn på Gotland. Silja Lime har hamnat där efter utflykten till Norrtälje sommaren 2010. Meningen är att hon under överinseende av "Plåtis" ska renoveras (till kappseglingsskick tom?). Det ska bli spännande att följa det projektet. Avslutningsvis kommer kopia av en sida från boken Arkitekttermer (Ahlstrand, Studentlitteratur 1976), illustrerad av Ivo. För den som vill ha ideer när det gäller att formge en överbyggnad. Varför inte en "Tudorbåge" (upp t.v.) eller "Trepassbåge" (2ndra uppifrån i högra kolumnen)?
Karnisbågen finns mitt i vänstra kolumnen.
För den som någon gång besökt Helsingborg och sett Dunkers Kulturhus (ritat av Kim Utzon) är det uppenbart att överbyggnaden på det huset är en "Karnisbåge". Vid guidningen av huset karaktäriserades taket som ett "uppochnervänt kölsvin". Kanske lättare att komma ihåg än Karnisbåge!
Dunkers Kulturhus i Helsingborg

onsdag 4 januari 2012

Quiz

Jag söker en person. Den första ledtråden gäller Wasamuseet. På väg från platsen för förlisningen på Stockholms ström 1628 placerades WASA 1961 tillfälligt på en betongflytponton. Se klippet från svtplay: Wasas provisoriska museum. Kupolen formgavs efter en ide av den person jag söker. Det är inte den arkitekt som står som officiell arkitekt för det provisoriska museet (Rune Synnelius).
Den andra ledtråden är båten jag ritade tillsammans med Johan Larsvall i början på 70-talet.
Vi döpte båten till Silja Lime. Överbyggnaden och däckslayouten till Silja Lime ("Kinaslottet") och senare också till plastversionen 8½ (som såg helt annorlunda ut) formgavs efter ideer av samma person.
Johan med dopbubbel. Vem kom med iden till Kinaslottet?
För att inte göra quizet alltför svårt kommer några ledtrådar till: stadsplanechef i Malmö på 70/80/90 talen. Ritade dom gröna kottarna som står framför stadshuset i Malmö. Har förutom en massa hus tex också formgivit gatubelysningar. Bl.a. den som finns på Gruvtorget i Höganäs.

Gruvtorget i Höganäs

Vem är han som står på SBsidan?
Den sista bilden i detta quiz visar personen i egen hög person efter påmastningen av Silja Lime i augusti 1974. Själv seglade han en självbyggd L32, självklart designade han om hela överbyggnaden. Vem är han?

måndag 2 januari 2012

Hur bryter man upp en Sikaflexlimning?

Hur noga jag än mätte, så hamnade kölen snett. Den lutar! Några grader åt BB, båten har haft slagsida hela den gångna säsongen. Jag har försökt maskera det med att flytta så mycket som möjligt nere i ruffen till SB sidan.
Varför blev det så här? En enkel förklaring. Båtens referensplan skulle vara horisontellt. Men var det inte. Hur kunde jag missa att kontrollera detta? Jag tog helt enkelt för givet att den information jag fått var korrekt.
Nu fixar vi detta på min båt och är extra noga med alla kontroller på #26.
Kölbladet är vakumsugen glasfiber/polyesterkomposit. De två halvorna är upptill 10 mm tjocka vinklade utåt så att det bildas en fläns upptill. Kontaktytan mellan uttaget i skrovet och kölflänsen är 1,5 m lång med totala flänsbredden 20 cm. Efter limningen epoxispacklades spalten mellan fläns och skrov. Efter en seglingssäsong kan man se var skarven finns men det finns inga synliga sprickor. Biltemas epoxispackel har fungerat mycket bra! Det är lätt att hitta och slipa upp epoxifogen. Men hur ska vi bryta upp sikaflexlimningen på flänsens ovansida mot skrovet?

Matts sprutar Sikaflex 291 på kölflänsens ovansida.
Lyfta skrovet så att kölen hänger och hoppas det släpper? Kanske kombinerat med skruvmekanismer som trycker isär limningen lokalt så att fogen börjar fläka?
Lösningsmedel? Sikaflex (egentligen ett polyuretanlim om jag fattat det rätt) är inte helt beständigt mot organiska lösningsmedel (tex aceton, T-sprit, bensin). Ringde min kemistbror (Pontus B), effektivast är nog klorerade produkter, tex trikloreten. Som sedan 80-talet i stor utsträckning är utfasat från industrin av miljöskäl. Oavsett vilket lösningsmedel man använder så kvarstår problemet att få in det i en troligen knappt 1 mm tjock fog. Kan kanske funka om man väl lyckas starta separationen nånstans och där droppar in lösningsmedel.
Värma? Med värmepistol tex.
Alla tips emottages tacksamt!

Båten lutar! Men här mest pga en storm från NV

söndag 1 januari 2012

Nytt År!

2011 tog slut i går kväll. Inte med vemod, snarare med stor förväntan. Kappseglingssäsongen för Piano slutade med WBS Grand Final den 24de september. Den var lyckosam, vann ett helrör Chapel Hill. Överväldig av känslan att ta emot priset hade jag inte sinnesnärvaro att bete mig som alla andra segrare på alla andra podier, dvs spruta hej vilt omkring mig så att det blir fina bilder. Istället tömde vi flaskan de första minuterna på det nya året i goda vänners lag.

Sverker häller upp för dom som inte ska köra hem!
Listan på allt som ska fixas innan seglingssäsongen startar är lång. En utmaning är att iordningsställa systerbåten #26. Skrov och köl står i Höganäs, när Dragan kommer tillbaka från julsemester börjar vi. En Al-mast väntar på #26, kölen är lite lättare, olika segelmakare. Det blir stora möjligheter att utvärdera och optimera båtarna mot varandra. Och testa SRS mättalen. Rimligtvis kommer #26 få SRS 1,19. Piano har SRS 1,21. Kommer Piano att vara 1,7% snabbare?


Flaskan är tom, ett år är slut. Väl mött på det nya året!