Varför blev det så här? En enkel förklaring. Båtens referensplan skulle vara horisontellt. Men var det inte. Hur kunde jag missa att kontrollera detta? Jag tog helt enkelt för givet att den information jag fått var korrekt.
Nu fixar vi detta på min båt och är extra noga med alla kontroller på #26.
Kölbladet är vakumsugen glasfiber/polyesterkomposit. De två halvorna är upptill 10 mm tjocka vinklade utåt så att det bildas en fläns upptill. Kontaktytan mellan uttaget i skrovet och kölflänsen är 1,5 m lång med totala flänsbredden 20 cm. Efter limningen epoxispacklades spalten mellan fläns och skrov. Efter en seglingssäsong kan man se var skarven finns men det finns inga synliga sprickor. Biltemas epoxispackel har fungerat mycket bra! Det är lätt att hitta och slipa upp epoxifogen. Men hur ska vi bryta upp sikaflexlimningen på flänsens ovansida mot skrovet?
Matts sprutar Sikaflex 291 på kölflänsens ovansida. |
Lösningsmedel? Sikaflex (egentligen ett polyuretanlim om jag fattat det rätt) är inte helt beständigt mot organiska lösningsmedel (tex aceton, T-sprit, bensin). Ringde min kemistbror (Pontus B), effektivast är nog klorerade produkter, tex trikloreten. Som sedan 80-talet i stor utsträckning är utfasat från industrin av miljöskäl. Oavsett vilket lösningsmedel man använder så kvarstår problemet att få in det i en troligen knappt 1 mm tjock fog. Kan kanske funka om man väl lyckas starta separationen nånstans och där droppar in lösningsmedel.
Värma? Med värmepistol tex.
Alla tips emottages tacksamt!
Båten lutar! Men här mest pga en storm från NV |
Sika kan man värma loss när det gäller metallbeslag men kanske lite svårare med din glasfiberköl. Men lyft båten så kölen hänger. Värm försiktigt under lång tid (kanske 1 timme...). Ett par kupévärmare ger bra med värme som inte är så varm att det skadar laminatet. Ha massor av tunna kilar att slå i. Staga kölen så den inte tippar när (om) den släpper...
SvaraRaderaKika också på: http://kmigreenproducts.com/
Tack för tipsen. Jörgen (Oskars Varv i Lomma) tittade förbi och lämnade lite kompletterande tips. Värm med värmepistol så att limmet blir mjukt. Skär sedan med fiskelina. Nu återstår bara att lista ut hur vi ska få in fiskelinan i limspalten och förbi första kölbulten.
SvaraRaderaGlasmästarna har specialverktyg för att skära ut limmade framrutor på bilar. Borde fungera även här.
SvaraRaderaKölen ligger väl an mot skrovet och det borde göra det svårt med fiskelina.
SvaraRaderaEtt alternativ är att borra ett antal små hål genom skrovet ner till kölen, fäst smörjnipplar och tryck in fett med en smörjspruta. Dessa små hål lär inte påverka hållfastheten är är lätta att fylla igen sen.
Fungerar det så är det bekvämt, enkelt och kölen lossnar utan större åverkan.
mvh
Svenne
Hur har det gått med kölen?
SvaraRaderaKöljobbet gör vi i februari, du kommer inte att missa det!
SvaraRaderaJag e intresserad av att ta o byta däcksluckan..samma problem,sitter som "berget" o kil defomerar aluminiumramen....men värme har jag itne provat
SvaraRaderaMVH Andreas
Värme (som innebär att limmet mjuknar) och skära på något sätt (tex Erik B's ide med skärtråd) eller separera med många små kilar är dom hetaste tipsen hittills. Berätta gärna hur det går. Mitt lossakölenprojekt startar om ca en månad.
SvaraRaderaSäger som en föregående talare redan har nämt, glasmästerier har en vire som skär igenom limmet på bilrutor (ganska klibbigt lim så sikaflex är lättare) när man drar den fram och tillbaka får du bara emellan den någon stans så är det bara att köra, torde inte vara några problem alls.
SvaraRaderaMVH Patrik